GasztroHírek  » 

220 éves sörreceptet támasztottak fel a szerzetesek

220 éves sörreceptet támasztottak fel a szerzetesek

2019.05.30.  | szöveg: Orbán Szilvia, kép: Zirig Árpád, Guardian

A grimbergeni apátság norbertinus szerzetesei az évszázados könyvekben bukkantak rá a régóta keresett, elveszett módszerre.

Csaknem pontosan egy évvel ezelőtt írtunk arról, hogy belga szerzetesek hiába keresik az egykor védjegyüknek számító ital receptjét, azután, hogy a legendás, középkori főzet titkát évszázadokra eltemették a francia forradalom csatározásainak romjai.

Amit tudni kell

A grimbergeni apátságot Szent Norbert alapította 1128-ban, s az ott élő szerzetesek már a középkorban messze földön híresek voltak sörfőző tudományukról. Sötét főzetüket egészen 1797-ig az apátság falain belül készítették, akkor azonban közbeszólt a francia forradalom, amely szó szerint alapjaiban rázta meg nem csak a flamand barátok közösségét, de a kolostor falait is.

Habár a szerzetesek hamarosan újraépítették otthonukat, attól kezdve felhagytak a sörfőzéssel, s formulájuk feledésbe merült. 1958-ban az apátság megállapodott a Maes sörfőzdével, hogy felhasználhassák nevüket, így ma a belga piacon az Alken-Maes, míg a nemzetközin egy Carlsberg-tulajdonú, strasbourgi cég gyártja a szerzetesek jelképével árult söröket.

Sokat keresték

Mint akkor írtuk, 2017-ben a flamand barátok végre elérkezettnek látták az időt, hogy újra az apátság falain belül főzzék elhíresült italuk hagyományos változatát, ezért mindent megtettek, hogy megtalálják az autentikus receptet 35 ezer kötetes könyvtáruk valamely könyvében. A formula felkutatásán négy ember dolgozott hosszú hónapokon keresztül, de sokáig lényegében eredménytelenül. A leírásokban ugyan beazonosították a középkori sörfőzde pontos helyét, illetve meglelték az összetevők listáját, azonban a módszer és a pontos mennyiségek, arányok hiányoztak.

Azonban úgy tűnik, a szerzetesek az elmúlt egy évben sem tétlenkedtek, az apátság helyettes vezetője, Karel Stautemas – érzékeltetve, hogy a belga sörimádóknak mekkora jelentőséggel bír a hír – a város polgármestere, illetve 120 újságíró és rajongó jelenlétében ugyanis a napokban bejelentette, hogy sikerült feltámasztaniuk az ősi receptúrát, írja a The Guardian. Miközben az első pohár régi-új főzetet verte csapra, az apáthelyettes elmondta, hogy hosszú, csaknem négyéves kutatómunka áll mögöttük, hiszen senkinek nem volt pontos fogalma arról, hogyan, milyen módszerrel készült annak idején a norbertinus barátok legendás itala.

Van ereje

Stautemas hangsúlyozta, hogy italuk

a ma megszokott, tömegtermelésben gyártott sörökhöz képest rendkívül erős – 10,8%-os –, ezért nem ajánlatos belőle túl sokat inni.

„Egy-kettő még belefér” – tette hozzá Grimbergen, a Brüsszel közvetlen közelében fekvő város polgármestere, Chris Selleslagh.

Az új mikrofőzde – amelyet egyébként az eredeti helyén építettek újra – beindításának legfőbb ihletője azoknak a 12. századi könyveknek a felfedezése volt, amelyek részletesen leírták az egykori szerzetesek sörfőző módszereit. Ezekből fény derült például arra, hogy a barátok az akkoriban elterjedt szokásokkal ellentétben nem erjesztett gyógynövényekből készítették italukat, hanem inkább komlót használtak – ezzel pedig sikerült a többi kortársukat megelőzniük.

Úgy tudni, hogy az értékes információkat rejtő könyveket a 18. században a szerzetesek a könyvtár falába vésett kamrába rejtették, ahonnan még az apátság leégése előtt sikerült titokban kimenekíteniük.

„Végül tehát ráleltünk a formulát rejtő könyvekre, de senki sem volt képes elolvasni” – idézi fel a történteket Stautemas. „A szöveg ólatinul és óhollandul íródott. Önkénteseket fogadtunk, és végtelen órákat töltöttünk a kötetek átlapozásával. Végül rábukkantunk az évszázadokkal ezelőtt főzött sörök nevének és összetevőinek listájára, s

azt is megtaláltuk, milyen komlót, hordót és palackot használtak az elődeink.”

Az apáthelyettes azonban leszögezte, hogy az új sör megalkotásakor végül a receptkönyvekben található összetevők közül csupán néhányat használtak fel. „Kétlem, hogy az embereknek ízlene egy pontosan olyan sör, amilyet a középkorban fogyasztottak” – magyarázta.

„Akkoriban a sör kevésbé volt ízes, inkább – szó szerint – folyékony kenyérnek számított” – folytatta az apátság újdonsült sörfőző mestere, Marc-Antoine Sochon. Amiben viszont az új sör valóban hasonlít híres elődjére, hogy ebben sincsenek mesterséges adalékanyagok, elkészítéséhez ma is fahordókat használnak, az italhoz felhasznált komlót pedig a speciális, helyi termőföldön termelik.

„A kutatás során nyilvánvalóvá vált számunkra, hogy a korabeli barátok folyamatosan újítottak. A recept nagyjából tízévenként változott valamennyit” – meséli Stautemas, aki most 11 rendtársával él a grimbergeni apátság falai között.

Az új apátsági mikrosörfőzde a világszerte ismert, boltokban kapható Grimbergen márka két gyártójával, a Carlsberggel és az Alken-Maes-szel együttműködve üzemel, és a hírek szerint éves szinten 3 millió, 330 ml-es palack előállítására készül, amelyet főként a belga és a francia piacra szánnak.

Arra a kérdésre, hogy nincs-e rossz érzése azzal kapcsolatban, hogy az apátság üzleti kötelékben áll két nagy márkával, Stautemas a következőképpen reagált:

„A Grimbergen-sörök után járó jogdíjak teszik lehetővé számunkra, hogy a kolostorban éljünk,

hogy zarándoklatokra induljunk, vagy segítséget nyújtsunk mindazoknak, akik az ajtónkon kopogtatnak.”

Miért pont főnix?

A 12. században alapított apátság a története során három alkalommal égett porrá, de minden alkalommal újjáépítették, ezért nem meglepő, hogy a kolostor szimbóluma egy főnixmadár, mottója pedig: „Elégett, de nem pusztult el.”

Hozzászólás a cikkhez (A *-gal jelölt mezőket mindenképpen töltse ki)


 

A hozzászólások moderálására a Magyar Konyha Kiadó a jogot fenntartja. Elküldött hozzászólása csak annak elfogadását követően jelenik meg az oldalon. A hozzászólások nem feltétlenül tükrözik a MagyarKonyhaMagazin.hu véleményét, azok tartalmáért a Kiadó nem tehető felelőssé.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez.
Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk, és módosíthatóak a beállítások.