GasztroHírek  » 

Fotózzunk úgy kaját, hogy üssön a facebookon!

Fotózzunk úgy kaját, hogy üssön a facebookon!

2019.03.01.  | Orbán Szilvia

Egy ideje már nem is kapjuk fel a fejünket, ha egy étteremben vacsorázva a mellettünk ülők előkapják a telefonjukat, és vad kattintgatásba kezdenek. Az ételfotózás, és a fotók közösségi médiában való közzététele továbbra is az egyik legerősebb trend, az éttermek pedig egyre több kihívással néznek szembe.

A jelenség leginkább talán a Távol-Keleten és Észak-Amerikában hódít, de bármerre járunk is a világon, mára gyakorlatilag már mindenhol találkozhatunk vele. Ez alól természetesen a jó öreg Európa sem kivétel, ahol az emberek szintén előszeretettel fényképezik le, mit tett le az asztalra néhány pillanattal azelőtt a pincér.

Cikkünk második felében néhány ételfotózási tippet is talál!

Egy új brit kutatás szerint az Egyesült Királyságban a felnőtt lakosság nem kevesebb, mint 40 százaléka posztol rendszeresen ételfotókat. A kétezer felnőtt bevonásával készült felmérésből kiderül, hogy az étteremben való étkezések esetében a helyszín kiválasztásában kulcsszerepet játszik az, hogy az ott készített ételfotóért az illető mennyi Facebook, illetve Instagram-kedvelést vár, írja a Mirror.

A kutatók a felmérés során olyan felnőtteket kérdeztek meg, akik az elmúlt 12 hónapban jártak ételeket (is) kínáló vendéglátóhelyen. Nem meglepő módon az Y generáció gyermekei a legérintettebbek:

az eredmények szerint a 25-34 éves korcsoportban fordul elő a leggyakrabban, hogy az emberek kattintanak párat, mielőtt a szájukhoz emelnék a villát.

Ebben a korosztályban a megkérdezettek több mint negyede azért posztolja a vacsoráját, hogy lenyűgözze barátait és követőit. 42 százalékuk pedig azért osztja meg a fényképet a közösségi médiában, mert ajánlani szeretné az éttermet, ahová betért.

Az összes megkérdezett mintegy ötöde annyira lelkes, ha fotózásról van szó, hogy szívesen venne az éttermektől olyan filtereket az asztali világításban, amelyek az ételeket – és ezáltal a fényképeket is – még vonzóbbá tennék.

Arra is fény derült, hogy a válaszadók 21 százaléka étteremválasztás előtt leellenőrzi a vendéglátóhelyre érkezett véleményeket, illetve ellátogat a hely Facebook vagy Instagram-oldalára is, hogy előre tájékozódjon, hogyan is néznek majd ki az adott étterem által kínált fogások.

Az online jelenlét olyannyira fontos, hogy a megkérdezettek 15 százaléka nem is megy olyan helyre, amelynek nincs profilja a közösségi médiában, illetve amelynek nem elérhető az étlapja az online felületeken. Az is érdekes, hogy a válaszadók 28 százaléka nyilatkozott úgy, szívesen venné, ha Twitteren, Facebookon, Instán keresztül is lehetne foglalásokat intézni.

A OnePoll kutatása arra is kitért, hogy tízből kilencen nem mindig ismerik fel a fogást, amit az étlapon olvastak, azonban negyedük szégyell segítséget kérni a pincértől.

A Barclaycard applikációja, a Transplater épp ebben nyújthat majd segítséget: az egyelőre még prototípusként létező alkalmazásban ritka vagy kevésbé ismert alapanyagokat mutatnak be fotókkal és rövid ismertetőkkel azért, hogy a betérő vendégek ne érezzék teljesen elveszettnek magukat.

„Az éttermek puszta jelenléte a közösségi médiában ma már nem elég: sokkal nagyobb figyelmet kell fordítaniuk a posztjaik, tartalmuk minőségére, ha nem akarnak potenciális vendégeket veszíteni”

– fogalmazott Kirsty Morris a Barclaycardtól.

„A kutatás rávilágított, manapság milyen óriási hatással van az internet az étteremválasztásra” – jegyzi meg Giulia Mulé ételfotós, a Mondomulia alapítója. „Ahogyan napjainkban elengedhetetlen az online jelenlét, ha azt akarjuk, hogy jöjjenek a vendégek, az éttermeknek már arra is gondolniuk kell, hogyan dobhatnák fel úgy az enteriőrt, hogy az kitűnjön egy Instagram-hírfolyamból.”

Mulé néhány tippet is adott a tökéletes ételfotó elkészítéséhez, íme:

  • Térképezd fel a terepet!

Egy szuper foodie-képhez nem árt egy kis előkészület: előzetesen győződj meg a körülményekről. Hiába van hiperszuper géped, ha az étteremben sötét van, vagy nincs természetes fény, szinte biztos, hogy nem lesz olyan a fotód, amilyennek megálmodtad.

  • Fontos az asztal is

Mivel a fényképen minden bizonnyal az asztal is látszani fog, érdemes esztétikailag vonzót, érdekeset választani. Például egy márvány, vagy karcos fém asztallap nagyon jól mutat az étel háttereként.

  • Világítási trükkök

Manapság elég nehéz spotlámpák nélküli helyet találni, s bár ezek kifejezetten menők lehetnek, nem feltétlenül a fényképezés barátai. Ez a világítástípus ugyanis a fényes felületeken gyakran visszatükröződik, és foltokat, kiégéseket eredményez a fotón. Ha valaki ezt szeretné elkerülni, a fényképezés erejéig blokkolja a lámpa fényét az étlappal, vagy válasszon ablak melletti asztalt, hogy a természetes fények kompenzáljanak.

  • Ételválasztás

Fotózás előtt gondoljuk végig, milyen lesz az étel. Tobzódni fognak a harsogó színek? Milyen színű lesz a tányér?
Az a fénykép lesz igazán mutatós, ahol a színek kontrasztosak – például az édesburgonya vibráló sárgája remekül mutat egy hófehér tányéron.

  • Nem minden a méret

Amikor több tányért szeretnénk fényképezni az asztalon, jobban járunk, ha a kisebb előételes rendelést választjuk. Ezeket ugyanis sokkal könnyebb szépen elrendezni, úgy, hogy a fotó egyensúlyban legyen.
Általánosságban pedig jó ügyelni arra, hogy páratlan számú tányér mindig jobban mutat egy képen, mint a páros, illetve hogy ha lehet, kerüljük a négyzetes tányérformát, mert több tányér esetén a sarkokat nehéz lesz képben tartani.

  • Sok múlik az időzítésen

Gondold csak végig: ha a kávét jóval a desszert előtt megrendeled, a csodaszép latte art szinte biztosan semmivé lesz, még mielőtt elkattintanád az utolsó, „kávé desszerttel” képedet.

  • Álló vagy fekvő?

Talán furcsa, de egy álló fotó sokkal jobb választás, ha az Instagramra posztolsz. Nemcsak jobban mutat, de nézegetése közben a követőid is több ideig maradnak az oldaladon. (Egy vertikális fénykép ugyanis a telefon képernyőjének 60, míg egy négyzetes annak 50, egy fekvő pedig csupán 40 százalékát fedi le.)

  • Elhelyezés fontossága

Ne szégyelljük használni a gépekbe gyakran beépített segédvonalakat, amelyek abban segítenek, hová érdemes tennünk a fotó fő elemeit, ha igazán harmonikus fényképet szeretnénk.

  • Önálló fogás fotózása

Egyetlen tányér fényképezésekor célszerű közvetlenül az étel feletti, közeli beállítást választani, így mutat majd legszebben a végeredmény. Az pedig tovább dob a fotón, ha némi dinamizmust is viszünk bele. Nem kell nagy dolgokra gondolni, elég, ha fotózás előtt megtörjük a tojást, hogy előbukkanjon a vibráló sárgája, vagy feltekerjük a tésztát, esetleg elkapjuk a friss kávé gőzölgését – máris életre kel a fénykép.

  • Szerkessz!

Habár a szerkesztett fényképekkel kapcsolatban él egy előítélet, az utómunka egyáltalán nem tiltott – egy ízléses editálás kifejezetten javíthat a fotón, ha nem esünk túlzásokba. Posztolás előtt érdemes kísérletezni kicsit a telefon vagy az Insta filtereivel, játszani a fényekkel, árnyékokkal, a kontraszttal, hogy lássuk, mi minden hozható ki az alapanyagból.

Az ételfotózásról még több tippet olvashat korábbi cikkünkben, itt >>

Hozzászólás a cikkhez (A *-gal jelölt mezőket mindenképpen töltse ki)


 

A hozzászólások moderálására a Magyar Konyha Kiadó a jogot fenntartja. Elküldött hozzászólása csak annak elfogadását követően jelenik meg az oldalon. A hozzászólások nem feltétlenül tükrözik a MagyarKonyhaMagazin.hu véleményét, azok tartalmáért a Kiadó nem tehető felelőssé.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez.
Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk, és módosíthatóak a beállítások.