GasztroHírek  » 

Dióval és mogyoróval fogunk lefogyni?

Dióval és mogyoróval fogunk lefogyni?

2017.11.14.  | Orbán Szilvia

A tíz országban zajló, százezrek életstílusát és étkezési szokásait kiértékelő tanulmány szerint az olajos magvak fogyasztása lehet az elhízás elleni harc egyik adu ásza.

A kutatás öt éven át tartott, és tíz európai országban, mintegy 373 ezer, 25-70 év közötti személy bevonásával készült. A tudósok az adatok elemzésekor arra a meglepő eredményre jutottak, hogy azok az alanyok, akiknek az étrendjébe rendszeresen kerültek olajos magvak, kevésbé híztak el és nagyobb valószínűséggel maradtak egészségesek – adta hírül a Science Daily tudományos portál. 

Az adatokat a Loma Linda University School of Public Health (LLUSPH) és a Nemzetközi Rákkutató Ügynökség (IARC) gyűjtötte. Joan Sabaté, az egyik vezető tudós szerint az emberek fejében még mindig él az a – tévesnek bizonyult – feltételezés, hogy

a magvak mint magas energiatartalmú és zsírokban gazdag táplálékok, fogyni vágyók számára nem ajánlottak. A mostani felfedezés megcáfolja ezt a hipotézist

A tanulmány során Sabaté és az IARC lyoni központjában tevékenykedő Heinz Freisling arra jutott, hogy a kutatásban résztvevők átlagosan 2,1 kilóval lettek nehezebbek az öt év során, viszont azoknak, akik rendszeresen olajos magvakat fogyasztottak, kevésbé gyarapodott a súlyuk, és a kóros elhízásra való esélyük is 5 százalékkal alacsonyabb volt.

„Számomra az adatokból nyilvánvalóan kiolvasható, hogy az olajos magvak nem obesogén ételek” – fogalmaz Sabaté.

A kutatók megerősítették azokat a korábban már ismert tényeket is, hogy az olajos magvak fogyasztása számos egészségügyi előnnyel jár, többek között

kedvezően hat az öregedéssel járó egészségromlásra, és az időseknél jelentkező memóriazavarokra.

Kutatásuk jelentősége mégis abban rejlik, hogy az olajos magvak és a súlygyarapodás közötti kapcsolatot vizsgálta, mégpedig egy jelentős mintán.

A tanulmányban a mandula, a mogyoró, a földimogyoró, a pisztácia és a dió fogyasztásának hízással összefüggő hatásait elemezték. Sabaté azt javasolja, hogy együnk minél többet a fenti magokból, hiszen azon túl, hogy laktatóak és energiadúsak, gazdagok fehérjében, „jó” zsírokban, vitaminokban és ásványokban is.

A szakemberek korábban már kimutatták, hogy a napi rendszerességgel fogyasztott olajos magvak segítenek a 2-es típusú cukorbetegség szabályozásában és a betegségből eredő komplikációk megelőzésében, de például

a vastagbélrák kiújulásának esélyét is a felére csökkentik.

A legalább heti három alkalommal diót fogyasztók bizonyítottan tovább élnek, és akár már napi 20 gramm, azaz egyetlen maréknyi mogyoró vagy mandula is csaknem harmadával csökkenti a szívkoszorúér betegségek, 40 százalékkal a diabétesz kialakulásának esélyét, felére redukálja a légzőszervi betegségekben bekövetkező halálesetek számát és 15 százalékkal mérsékli a rákos megbetegedések kialakulásának lehetőségét.

Hozzászólás a cikkhez (A *-gal jelölt mezőket mindenképpen töltse ki)


 

A hozzászólások moderálására a Magyar Konyha Kiadó a jogot fenntartja. Elküldött hozzászólása csak annak elfogadását követően jelenik meg az oldalon. A hozzászólások nem feltétlenül tükrözik a MagyarKonyhaMagazin.hu véleményét, azok tartalmáért a Kiadó nem tehető felelőssé.

Weboldalunk sütiket használ annak érdekében, hogy személyre szabott és interaktív módon tudjuk megjeleníteni az Ön számára releváns tartalmainkat. A Weboldalunk használatával Ön elfogadja, hogy az oldal sütiket használ.

Kérjük, olvassa el Cookies Szabályzatunkat, amelyben további információkat olvashat a sütikről és azt is megtudhatja, hogyan tudja blokkolni vagy törölni őket. Tovább