GasztroHírek  » 

Egyre népszerűbb a maté

Egyre népszerűbb a maté

2019.03.27.  | Orbán Szilvia

2018-ban történelmi csúcsot döntött a yerba maté eladása Argentínában. A hagyományos dél-amerikai ital népszerűsége világszerte növekszik, amelyet egészségre kedvező hatásainak, illetve a gyártók kreatív újításainak köszönhet.

Rekordévet zárt tavaly az argentin matéeladás:

a Nemzeti Yerba Mate Intézet (INYM) adatai szerint a dél-amerikai országban csaknem 262 millió kilónyi, míg exportra 43 millió kiló Ilex paraguariensis (paraguayi magyal) levelet adtak el 2018-ban. Ez hazai viszonylatban 2 millió kilós növekedést jelent, a külföldi eladások pedig még ennél is nagyobb mértékben, csaknem 39%-kal növekedtek, írja a BeverageDaily. 

Carlos Coppoli, az INYM marketingvezetője szerint a siker több tényezőre is visszavezethető: „Először is, az intézetünk az elmúlt években számos marketingakciót hirdetett a kulcspiacokon, és a gyártók is egyre agresszívabb stratégiákkal álltak elő” – magyarázza.

„Emellett az első számú exportpiacunk, Szíria is kezdi újraépíteni magát az elmúlt évek szociológiai-politikai sokkja után. Mindezek együttesen hozták a kiugró, történelmi sikert, hiszen a yerba maté szektor azon kevesek egyike volt tavaly, amely képes volt pozitív számokat produkálni hazánkban.”

Az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Világszervezetének (FAO) adatai szerint a világ legnagyobb maté – vagy ahogyan az országban nevezik, chimarrao – termelője Brazília, ahol 2017-ben 619 ezer tonna matélevelet szüreteltek. A második helyen áll Argentína, a képzeletbeli dobogó harmadik fokát pedig Uruguay foglalja el.

Az argentin maté legnagyobb felvevőpiaca Dél-Amerikában Chile, amelynek déli részén nagy hagyományai vannak az ital fogyasztásának. „Ez azonban nem igaz a fővárosra, illetve az északi régiókra, ezért azon dolgozunk, hogy a matéfogyasztás ott is emelkedjen” – fogalmaz Coppoli. A kemény munka úgy tűnik, előbb-utóbb kifizetődik, hiszen az eladás számai folyamatosan emelkednek. „A chileiek szeretik a matét. Egészséges, természetes és misztikus.”


A matétea és Szíria: egy történelmi kapcsolat

Az ital legnagyobb külföldi piaca meglepő módon a távoli Szíria. 2017-ben Argentína nem kevesebb, mint 22,5 ezer tonna yerba maté levelet és hajtást exportált az országba (összehasonlításként: Libanonban ugyanezen időszak alatt 800 tonnát).

„Ennek történelmi gyökerei vannak. Az 1800-as évek közepén sok szír érkezett Argentínába, akik megkedvelték a matét. Amikor ezek az emberek hazatértek, magukkal vitték az ital szeretetét is” – magyarázza az okot Coppoli.

A matéivás ma már olyannyira a szír kultúra része, hogy sokan azt gondolják, onnan is ered.

„Pedig a maté nagy része Argentínából érkezik, amit aztán szír névvel átcsomagolnak.

A dél-amerikai termelők egyre újabb piacokat céloznak meg, jelenleg az egészségtudatos európai és észak-amerikai vásárlók megnyerésére törekednek.

A maté alapanyaga 0,3-1,5 százalék koffeint és 4-10 százalék kaffetannint (kávécsersavat) tartalmaz. Egyes tanulmányok szerint az italban 90 százalékkal több az antioxidáns, mint az éppen ilyen tulajdonságai miatt nagyra tartott zöldteában. Kitűnő vitamin- (A-, B1-, B2-, B3-, B5-, C), és ásványianyag-forrás (kálcium, vas, szelén, kálium, magnézium, foszfor, cink).

Hatékony idegrendszeri stimuláns, immunerősítő, javítja a koncentráló- és állóképességet, segíti az emésztést, illetve támogatja a szív- és érrendszer egészségét.

Azonban csak mértékkel – napi 2-3 csésze – ajánlott fogyasztani, mert bizonyos esetekben emelheti egyes ráktípusok kialakulásának kockázatát, illetve koffeintartalma miatt vizelethajtó, véralvadást lassító hatása is ismert. Magas vérnyomásban, csontritkulásban szenvedők, cukorbetegek, irritatív bél szindrómával és szürkehályoggal küzdők megfelelő körültekintéssel fogyasszák.

Új forma, új ízek

„Argentínában a matét általában a hagyományos módon fogyasztják az emberek, de az elmúlt években ezen a területen is számos innováció született” – ecseteli a marketingszakember.

A matétea fogyasztható melegen és hidegen is. Az italhoz a növény bőrszerű leveleit és zsenge hajtásait használják: az alapanyagot parázs felett kiszárítják, vagy forró vízbe mártják, majd felaprítják. Az emberek általában fából, vagy még hagyományosabban egy tökféle héjából készült edényből isszák, egy fém, apró szűrővel ellátott szívószálon (bombilla) keresztül.

A Verdeflor nevű márka például piacra dobott egy ízesített termékcsaládot, így már kóstolható előre csomagolt narancsos, citrom-verbenás, és mentás matétea is. A Coca-Cola brazíliai leányvállalata pedig a fogyasztói igényeknek fejet hajtva bevezette a Nespresso gépekkel kompatibilis matékapszulákat.

„Úgy gondoljuk, hogy ezek az újítások új távlatokat nyitnak a maté előtt. Nem csak az élelmiszeriparban (desszertek, levesek, shake-ek), de akár a gyógyszer- vagy a kozmetikai ágazatban is” – vélekedik Coppoli.

Matét inni tehát trendi, amit a fenti újdonságok mellett jól mutat az is, hogy az Unicode létrehozott egy maté emojit, amely a tervek szerint még idén elérhető lesz a Whatsapp üzenetküldő alkalmazásban.

Hozzászólás a cikkhez (A *-gal jelölt mezőket mindenképpen töltse ki)


 

A hozzászólások moderálására a Magyar Konyha Kiadó a jogot fenntartja. Elküldött hozzászólása csak annak elfogadását követően jelenik meg az oldalon. A hozzászólások nem feltétlenül tükrözik a MagyarKonyhaMagazin.hu véleményét, azok tartalmáért a Kiadó nem tehető felelőssé.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez.
Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk, és módosíthatóak a beállítások.