GasztroHírek  » 

Ételekkel is tehetünk a demencia ellen

Ételekkel is tehetünk a demencia ellen

2018.03.25.  | Orbán Szilvia

Az ember egyik legnagyobb félelme az, hogy nem látja át többé a logikus kapcsolatokat, elveszíti az emlékeit, az önállóságát. Agyunk megfelelő működéséért az általunk fogyasztott ételekkel is sokat tehetünk.

Egy átlagos felnőtt agya 1,3-1,4 kilogramm, amely a testsúly nagyjából 1-2 százaléka, azonban gondolkodásért felelős szervünk a táplálékokból szerzett energia mintegy ötödét egymagában felhasználja. Egyáltalán

nem mindegy tehát, hogy milyen ételeket fogyasztunk, ha kognitív képességeinket kondiban akarjuk tartani

– nem törvényszerű, hogy idősebb korunkban gondunk legyen a memóriánkkal vagy az éles gondolkodással.

Vannak persze természetes folyamatok, amelyek az életkor előrehaladtával minden embernél jelentkeznek – például a hosszútávú memória szerepe megnövekszik – azonban fizikai aktivitással, szociális élettel, szellemi karbantartással és megfelelő étkezéssel a súlyosabb problémáknak elejét is vehetjük. Ez utóbbi területen is sorra jelennek meg a kutatások, amelyek az egyes élelmiszerek agyi folyamatokra gyakorolt kedvező hatásait vizsgálják; érdemes ezeket figyelemmel kísérni.

Egy nemrégiben megjelent tanulmány például összefüggést talált a kurkumában található vegyület és a memóriazavarok csökkenése között. A University of California tudósai kutatásukban 50 és 90 év közötti, enyhe memóriazavarral küszködő embereket vizsgáltak 18 hónapon keresztül. Az a csoport, amelyik – a placebóval kínált kontrollcsoporttal ellentétben –

naponta kétszer 90 mg kurkumint kapott, végül 28 százalékkal jobban teljesített a végső memóriateszten, miközben kedélyállapotuk is javult.

A kurkuma agyi folyamatokra való kedvező hatása nem ismeretlen: már korábban felismerték, hogy összefüggés lehet a fűszer fogyasztása és a tény között, hogy az Alzheimer-kór előfordulása – arányait tekintve – Indiában a legalacsonyabb. Azonban nem csak ez a keleti fűszer tesz jót az agyunknak. A tudomány számos, a kognitív képességeket javító élelmiszert ismer; többek között az áfonya, a kókuszolaj, a dió, az avokádó vagy a spenót is segít formában tartani a gondolkodásért felelős szervünket.

A Reading University kutatásai 2015-en igazolták, hogy másfél csészényi (megközelítőleg 3,5 dl) vad áfonyalé fogyasztása a kisiskolás gyerekeknél jelentős javulást eredményezett a szavak megjegyzését és a zavaró hatások kizárását célzó teszteken; a sikert elsősorban a gyümölcsben magas koncentrációban megtalálható színezéknek (antocián), illetve az antioxidánsoknak és a galluszsavnak tulajdonították.

A dió – amely már formájában is az agyunkat idézi – szintén kitűnő agyserkentő. Egy, a University of California tudósai által végzett kutatásból kiderült, hogy a rendszeres diófogyasztók az átlagnál jelentősen jobban teljesítettek a kognitív teszteken a kontrollcsoporthoz képest:

gyorsult az agy műveleti sebessége és javult a koncentrációs készség is.

Ismert tény, hogy halak fogyasztásával is sokat tehetünk kognitív képességeink megőrzéséért, sőt javításáért; a kedvező hatást elsősorban a zsíros húsú halakban megtalálható omega-3-nak köszönhetjük. Egy 2011-ben publikált tanulmány leírta, hogy ez az esszenciális zsírsav megemeli az agy vérellátását, amely ezáltal fokozott teljesítményre lesz képes. A 18-35 évesekből álló, három hónapon át vizsgált csoport a mentális feladatok elvégzése közben kevésbé fáradt el és gyorsabban reagált.

A kókuszolaj gazdag forrása a közepes láncú trigliceridnek (MCT), amely azért speciális, mert lebontása kissé eltér más zsírtípusoktól. Ezek a zsírok ketonokat termelnek, amit az agysejtek üzemanyagként hasznosíthatnak, ha kifogytak a glükózból. Emellett egy 2015-ös tanulmány arra is rámutatott, hogy

a ketogén diétát követő epilepsziásoknál a rohamok előfordulása jelentősen, mintegy 60 százalékkal csökkent.

Az avokádóról tudjuk, hogy meglehetősen magas, mintegy 20 százalékos a zsírtartalma, ennek fele pedig egyszeresen telítetlen; emellett magas K-vitamin és folát-tartalma is. Mindezek pedig hatékonyan erősítik a memória szinten tartását, illetve csökkentik a stroke kockázatát.

Ha az agyi képességek megőrzéséről beszélünk, nem hagyhatjuk ki a spenótot sem. A chicagói Rush University kutatói 2015-ben, megfigyeléseikre hivatkozva kijelentették, hogy a zöld levelesek rendszeres, mindennapos fogyasztása akár 11 évet is fiatalíthat agyunkon, illetve nagyban hozzájárulhat a demencia kivédéséhez; ennek okát elsősorban a növények tápanyagokban és vitaminokban gazdag (K-vitamin, béta-karotin, folát) összetevőivel magyarázták.

Mi az a demencia?

A demencia, vagy szellemi hanyatlás fő tünetei: a koncentrációkészség csökkenése, az elégtelen emlékezőtehetség, és az intellektuális teljesítőképesség romlása. Az állapot két legfőbb oka az Alzheimer-betegség és az elégtelen agyi vérellátás (vaszkuláris demencia) – ez utóbbi sokszor megelőzhető lenne, hiszen a dohányzás, a kezeletlen magas vérnyomás,

az elhanyagolt cukorbetegség és magas koleszterinszint mind növeli kialakulásának esélyét.

Demenciát okozhat az alkohol- vagy drogfogyasztás, de egyes neurológiai betegségek is, illetve megfelelő terápiával tökéletesen visszafordítható állapotok szintén; ilyen például a B-vitamin hiány vagy a pajzsmirigy-alulműködés.

Hozzászólás a cikkhez (A *-gal jelölt mezőket mindenképpen töltse ki)


 

A hozzászólások moderálására a Magyar Konyha Kiadó a jogot fenntartja. Elküldött hozzászólása csak annak elfogadását követően jelenik meg az oldalon. A hozzászólások nem feltétlenül tükrözik a MagyarKonyhaMagazin.hu véleményét, azok tartalmáért a Kiadó nem tehető felelőssé.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez.
Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk, és módosíthatóak a beállítások.