GasztroHírek  » 

Ne ebédeljünk munka közben!

Ne ebédeljünk munka közben!

2019.03.10.  | Orbán Szilvia

Próbáljuk az ebédidőből kihozni a maximumot – ezt javasolja a pszichológus, aki szerint bár praktikusnak tűnik az íróasztal mellett elfogyasztott ebéd, hosszú távon mégis rossz hatással van a produktivitásra, sőt az egészségre is.

A Netdoctor által megkérdezett Dr. Christy Fergusson elmagyarázta,miért rossz ötlet, ha munka közben eszünk:

Valószínűleg többet eszünk a kelleténél

Munka közben nem azzal vagyunk elfoglalva, mit és mennyit eszünk, hiszen az agyunk máshol jár – ez pedig kész katasztrófa a derékméretünkre nézve. Gondoljunk csak bele, hányszor történt már meg, hogy oda sem figyelve tömtük magunkba az otthonról hozott szendvicset, majd meglepődtünk, milyen hamar a végére értünk?

Kutatások megállapították, hogy azok, akik figyelme elterelődik étkezés közben, általában többet esznek azoknál, akik csak az evésre figyelnek. (Egy tanulmány például arra jutott, hogy azok, akik tévézés közben ettek, 36 százalékkal több pizzát, és 71 százalékkal több sajtos tésztát fogyasztottak azoknál, akik nyugodt körülmények között vacsoráztak.)

Azt is kimutatták, hogy teljesen mindegy, mi tereli el az étkező ember figyelmét. Tehát hiába nincs lehetőségünk a TV-t bámulni a munkahelyünkön, ugyanilyen károsan hat, ha ebéd közben a leveleinket böngésszük, vagy egy kimutatáson rágjuk át magunkat.

Mit tehetünk? Az étkezés idejére kerüljük a figyelmünket megosztó eszközöket. Nyomjuk ki a monitort, a mobilunkat tegyük el a kezünk ügyéből. Arra összpontosítsunk, mi van a tányérunkon, és ízleljünk meg minden falatot. Ezekkel az apró változtatásokkal kevesebb ételtől is jóllakottabbnak érezzük majd magunkat.

Nem pihen az agyunk

Az ebédszünet remek alkalom arra is, hogy az agyunk kicsit „kikapcsoljon” – legalábbis, ami a munkával járó koncentrációt illeti. S bár jó ötletnek tűnik, hogy evés közben gyorsan végigpörgessük az Instát, vagy még több dolgot kipipáljunk a teendőlistánkon, ha egész nap a képernyőt vagy a kijelzőt bámuljuk, hamarosan megtapasztaljuk, hogy sokkal stresszesebbnek, túlterheltebbnek érezzük magunkat a nap végén.

Mit tehetünk? Ebédidő alatt szakítsuk meg a szokásos napi mókuskereket: hagyjuk kicsit a teendőket, és foglalkozzunk magunkkal.

Mi lesz a változatossággal?

Nagyon könnyű bent ragadni egy jól bevált szokásban: például minden egyes nap a munkahelyünkhöz legközelebb eső kifőzdébe vagy kisboltba szaladni a korábban már megkóstolt és megkedvelt ebédért.

Mégis, mi a baj ezzel? Bár azt gondoljuk, hogy ezzel időt és energiát spórolunk, ráadásul még stresszelnünk sem kell amiatt, hogy mit is együnk aznap, valójában azzal, hogy nem mérjük fel a terepet és a rendelkezésünkre álló más lehetőségeket, az étkezés hamar unalmassá válik, sőt, az étrendünk is nélkülözni fogja a szervezet számára elengedhetetlen változatosságot.

Mit tehetünk? Például pakolhatunk magunknak: ha az előző napról megmaradt vacsoránkat visszük a munkahelyre, nemcsak időt, de pénzt is megtakaríthatunk. Ha pedig egy morzsa sem maradt tegnapról, és megint a kifőzdében kötünk ki, legalább ne rendeljünk mindig ugyanabból a három féle ételből, inkább kísérletezzünk.

Túl sokat ülünk egy helyben

Manapság egy tipikus irodai dolgozó napi 15 órát ül: ülünk az autóban, a buszon, ülünk a munkahelyen, evés közben, és otthon, a tévé előtt is. Kutatások már régen kimutatták, hogy hosszú távon a sok ülés – ezzel együtt a kevés mozgás – mennyire árt az egészségnek. A hosszas ücsörgés mozgásszervi, szív- és érrendszeri károsodást okozhat, illetve kevés energiát is fogyaszt, ezáltal kevesebb kalóriát is égetünk el. (Egy mezőgazdasági munkás például 1000 kalóriával többet használ fel naponta, mint egy irodai dolgozó.)

Mit tehetünk? Sétáljunk! Az ebédszünet amellett, hogy eszünk, arra is kitűnő alkalom, hogy kicsit megmozgassuk magunkat. Időnként tegyünk egy sétát az iroda környékén, vagy ha van a közelben egy park, jó időben menjünk le oda falatozni.

Nem élünk társasági életet

Ha állandóan az irodában, magunkba fordulva eszünk, a monitorunkat bámulva, vajmi kevés az esélyünk arra, hogy valaki szóba elegyedjen velünk – ez pedig jelentősen hat a produktivitásunkra, sőt hosszabb távon arra is, mennyire érezzük boldognak magunkat. Ha ebédidőben rendszeresen összefutunk barátainkkal, kicsit kiszakadunk a mókuskerékből, újratöltődünk, s lerázzuk magunkról a nap folyamán felgyülemlett stresszt.

Mit tehetünk? Ha megoldható, szervezzünk gyors találkozókat a közelben dolgozó barátainkkal – kisebb a valószínűsége, hogy újra munka közben, vagy a kijelzőt bámulva tömjük be a szendvicset, ha az ebédszünetben nem egyedül üldögélünk, hanem találkozunk valakivel.

Mindenkinek kell egy kis napfény

Kutatások kimutatták, hogy az emberek 67 százaléka mindig ugyanabban az időintervallumban dolgozik. Ez egy irodai dolgozó esetében azt jelenti, hogy a szabadban csak akkor tartózkodik, amikor épp úton van a munkahelyére/munkahelyéről – viszont ezekben az időszakokban, néhány hónaptól eltekintve, épp nagyon kevés a napfény. A napfény hiánya pedig hamar a D-vitamin készletünk kimerüléséhez vezethet.

Mit tehetünk? Az ebédidő azon kevés lehetőségek egyike, amikor napfényhez juthatunk. Álljunk fel az asztalunktól, és menjünk ki a szabadba! Töltődjünk fel testileg-lelkileg, hiszen a napfény csodálatos hangulatjavító is: hatására agyunkban szerotonin termelődik.

Hozzászólás a cikkhez (A *-gal jelölt mezőket mindenképpen töltse ki)


 

A hozzászólások moderálására a Magyar Konyha Kiadó a jogot fenntartja. Elküldött hozzászólása csak annak elfogadását követően jelenik meg az oldalon. A hozzászólások nem feltétlenül tükrözik a MagyarKonyhaMagazin.hu véleményét, azok tartalmáért a Kiadó nem tehető felelőssé.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez.
Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk, és módosíthatóak a beállítások.