GasztroHírek  » 

Gyomorkönnyítő praktikák: ezeket fogyasszuk a repülőn

Gyomorkönnyítő praktikák: ezeket fogyasszuk a repülőn

2017.12.29.  | Orbán Szilvia

Téli szünet meleg éghajlaton? Vagy családi látogatás a messzire szakadt rokonoknál? Hamarosan indul a téli csúcsidőszak, amikor sokan készülnek jól megérdemelt, régóta vágyott hosszabb utazásokra. Hogy a kaland ne a repülőút miatt maradjon emlékezetes, érdemes néhány táplálkozási tippet szem előtt tartanunk.

A nehéz, puffasztó érzés nem feltétlenül a repülős utazások velejárója. Néhány tanács betartásával könnyedén kiküszöbölhetőek a kellemetlen tünetek, amelyek olyan gyakran beárnyékolják a kiruccanás levegőben töltött óráit. Ha megfelelően étkezünk indulás előtt, és a járaton sem ész nélkül fogyasztunk, az úticél is a legjobb formánkban talál majd bennünket.

Saját vagy baráti tapasztalat híján, rengeteget tanácsot találhatunk az interneten is, íme néhány:

A CNN belső forrásokra hivatkozva azt ajánlja, hogy a fedélzeti menüből válasszuk mindig a húsos ragukat, vagy ha az nincs, maradjunk a rizsnél és a zsírosabb halaknál. Javaslatuk szerint óvakodjunk a tésztáktól, (metéltektől, galuskáktól), a csirkemelltől, és minden bő zsírban készített fogástól. A légitársaságok által kínált fogások esetében a hangsúly a biztonságon, nem pedig az ízeken és a menő, új technológiákon van – ezek közül sok nem is felelne meg a szigorú légi élelmiszer-biztonsági előírásoknak.

Cikkükben arra is rámutatnak, hogy a légi menüket előállító gyártók nem éttermek: legtöbb esetben csaknem egy évre előre tervezett menükkel dolgoznak, amelyekhez

a hozzávalókat akár hónapokkal előbb is beszerzik;

a fogásokat már csak ezért sem lehet összehasonlítani egy naponta friss alapanyagokat használó étteremmel. Az ok, amiért az „in flight” ételek között viszonylag kevés a különlegesség, a szakemberek szerint az, hogy a társaságok a nagy többség igényeit próbálják kielégíteni, azok preferenciáira építenek, és a legkevésbé sem szeretnének a felszolgáláskor a „meg tudná mondani, mi ez?” típusú kérdésekre időt vesztegetni.

Ausztrália elsőszámú híroldala azt hangsúlyozza, hogy egy hosszabb repülőút utáni regenerálódás gyorsasága elsősorban rajtunk múlik: a repülés a szervezetünk számára valós stresszforrás, de mindössze néhány egyszerű szabályt szem előtt tartva könnyen megelőzhetjük a kiszáradást és segíthetjük az emésztőrendszert. Összességében azt javasolják, hogy hosszabb utazás esetén tartózkodjunk a szénhidrátoktól (tészták, rizs, kenyérfélék), válasszuk a legkönnyebb fogásokat (salátákat, leveseket, halakat, zöldségeket), és igyunk kevesebb alkoholos italt. Leszögezik, hogy apró snackeket (pár kocka sajtot, nyers zöldséget vagy egy fehérjeszelet) felvihetünk a gépre, ha fent el is fogyasztjuk. Rámutatnak az étkezés időzítésének jelentőségére is: szervezetünk 24 órás periódusokban működik, és hozzászokott a nyugalmi állapothoz alvásidőben. Ebben az időszakban az emésztőrendszer nem számít táplálékbevitelre, ezért a javaslatuk az, hogy a repülőn is maradjunk a napi étkezési rutinunknál. Egy 12 órás, délután induló járat esetében például vacsorázzunk, majd hagyjunk ki 6-8 órát. Ezután fogyasszunk egy könnyű reggelit a fedélzeten, és majd csak landolás után igazodjunk az új időzónához

A brit Netdoctor három szakaszra osztotta a megszívlelendő tanácsokat:

Még otthon

Azt javasolják, hogy ha hosszabb repülőútra készülünk, legyen nálunk néhány falat arra az esetre, ha megéheznénk és nincs semmi kedvünkre való a járaton. Vágjunk kisebb darabokra, és csomagoljuk zárható műanyag zacskóba néhány paprikát, uborkát, répát. A friss és aszalt gyümölcsök szintén kiválóak gyors éhségcsillapításra, de óvakodjunk például a ragacsos, lédús mangótól vagy a citrusféléktől. A sózatlan magvak, kekszek és energiaszeletek is jó szolgálatot tehetnek.

Szerintük jó, ha van nálunk egy üres vizes palack is, amelyet a biztonsági ellenőrzés után feltölthetünk és fel is hörpinthetünk – így biztosan nem kiszáradva szállunk repülőre – írja a Good Housekeeping is.
A palack később, a repülőn is jól jön: leszálláshoz közeledve az utaskísérők általában szívesen újratöltik, így nem kell bajlódnunk azonnal a vásárlással, amint megérkeztünk. A kézipoggyászba készíthetünk néhány teafiltert; az édeskömény és a mentatea kifejezetten jót tesz az emésztésnek, émelygés ellen bevált szer a gyömbér, relaxáláshoz pedig remek választás a kamilla. A légiutas-kísérőtől bármikor kérhetünk a tea elkészítéséhez forró vizet. Arra azonban figyeljünk, hogy néhány ország – például Ausztrália – meglehetősen szigorú import szabályokkal rendelkezik, ezért a fel nem használt teafiltereket a vámvizsgálat előtt vagy használjuk el, vagy dobjuk ki – hangsúlyozzák.

A repülőtéren

Járatunk felszállási időpontjától függően választhatunk a reptéri fogásokból is. Egy nagyobb repülőtéren óriási a választék. Ha még a földön szeretnénk fogyasztani valamit, olyan helyet válasszunk, ahol sok, zöldségekben és sovány húsokban gazdag fogást találunk az étlapon. Amiket mindenképpen érdemes elkerülni, azok a forró olajban sült, nehéz ételek – ezek szinte biztosan gyomorégést okoznak, és nagymértékben megterhelik az emésztőrendszert.

Javasolt, hogy ilyenkor már ne fogyasszunk felfúvódást okozó ételeket sem: felszállás előtt tiltólistás a bab, a csicseriborsó, a brokkoli és a káposzta, a lencse és a hagyma. A levegőben, a nyomás hatására a bélrendszerben lévő gázok kitágulnak, amely rendkívül kellemetlen felfúvódás-érzéssel járhat. Gondoljunk csak arra, hogyan tágul egy vizes palack a repülőn, és kinyitáskor hogyan buggyan ki – ugyanez a folyamat zajlik a szervezeten belül is. A szénsavas italoknak és a rágóguminak is hasonló a hatása, érdemes ezeket szintén mellőzni.

Érkezzünk időben, így biztosan minden tennivalót nyugodtan intézhetünk és jut idő egy normális tempójú étkezésre. A kapkodva magunkba tömött étel, legyen bármilyen tápláló is, később biztosan megbosszulja magát.
Aki retteg a repüléstől, sokszor a reptéri bárban keres magának egy kis „nyugtatót”, de nem árt tudni, hogy az alkohol rendkívüli módon dehidratál – írja a Netdoctor.

Egy-két pohárka a bárban – a repülőgép alacsony páratartalmával kombinálva – csökkenti a szervezet ellenálló-képességét a megfázást okozó baktériumokkal szemben.

Ezért van az, hogy sokkal könnyebben megbetegszünk, ha alkoholt fogyasztunk repülés előtt. Ha lelki nyugalmunk miatt muszáj, maradjunk egyetlen pohár italnál, majd hörpintsünk utána egy jókora adag vizet, ezzel segítve testünk folyamatait. Mielőtt beszállnánk, ne feledkezzünk meg a vizes palack feltöltéséről sem. Ha nem vittünk üres palackot, vegyünk egy szénsavmentes ásványvizet, hiszen hosszabb utaknál meglehet, hogy a fedélzeten való első italkínálásig egy óra is eltelik.

A repülőn

Vízhajtó hatásuk miatt próbáljunk tartózkodni a koffeintől és az alkoholtól, és figyeljünk a folyadékbevitelre: óránként legalább 2,5 dl-t igyunk. A nyomás és a keringetett levegő kiszárítja a bőrt, amelyet elegendő mennyiségű víz bevitelével ellensúlyozhatunk. Ne aggódjunk, ha emiatt gyakrabban kell a mosdót használnunk, hiszen egy hosszú utazás során a gyakori testmozgásnak is óriási a jelentősége – ezzel kerülhetjük el a mélyvénás trombózis kialakulását.
Nem muszáj enni a gépen, főleg nem unalomból! Ha nem vagyunk éhesek, inkább tartózkodjunk az ételektől, mert a túlevés számos kellemetlenséggel járhat a repülőgépen. A felkínált ételek közül, amennyiben mégis falatoznánk valamit, válasszuk a magas víztartalmú gyümölcsöket – görögdinnyét, epret, szőlőt -, és kerüljük a cukros ételeket, amelyek a vércukorszintre gyakorolt hatásuk miatt még éhesebbé, valamint fáradttá és nyugtalanná tesznek.

Hozzászólás a cikkhez (A *-gal jelölt mezőket mindenképpen töltse ki)


 

A hozzászólások moderálására a Magyar Konyha Kiadó a jogot fenntartja. Elküldött hozzászólása csak annak elfogadását követően jelenik meg az oldalon. A hozzászólások nem feltétlenül tükrözik a MagyarKonyhaMagazin.hu véleményét, azok tartalmáért a Kiadó nem tehető felelőssé.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez.
Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk, és módosíthatóak a beállítások.