GasztroHírek  » 

Ha üvölt a zene, egészségtelenebb ételeket rendelünk

Ha üvölt a zene, egészségtelenebb ételeket rendelünk

2018.06.08.  | Orbán Szilvia

Tudósok azt állítják, hogy a választásunkat befolyásolja az, mekkora zaj van az étteremben.

Az elmúlt években több egyetemi tanulmány foglalkozott azzal, hogyan hat a hangerő az ízérzékelésre, s ezek végkövetkeztetése mindig az volt, hogy a hangzavarban kevésbé jól tudjuk érzékelni az ízeket. Egyes kutatók egyenesen azt állították, hogy a repülős menüket is azért érezzük annyira íztelennek, mert az utastérben nagy a zaj – bár nyilvánvalóan nem ez a teljes igazság.

De vajon az, hogy a hangok hatnak az ízérzékelésünkre, azt is jelenti, hogy az éttermi zene befolyásolja azt, mit választunk az étlapról?

Egy nemrégiben megjelent tanulmány, amelyet a University of South Florida (USF) kutatói készítettek, éppen ezt a felvetést támasztja alá:

szerintük az éttermi háttérzene hangereje ténylegesen hat a rendelésekre.

A kutatás eredményeit a Journal of the Academy of Marketing Sciences nevű folyóirat közölte. A hangerő bizonyítottan hat a pulzusszámra, s sokat tudunk már a lágy dallamok nyugtató, andalító hatásáról is. Igaz ez az éttermi vendégekre, illetve az asztalnál történő döntésekre is:

a halk háttérzene tudatosabb választásokat, így egészségesebb menürendeléseket eredményez, míg a hangos zene emeli a stressz-szintet és serkentőleg hat, amely egészségtelenebb, comfort food jellegű választásokhoz vezet.

A kísérlet

A tudósok egy stockholmi kávézó étlapján szereplő tételeket három csoportba sorolták (egészséges, nem egészséges és semleges), a kiszolgálótérben pedig különböző műfajú zenéket játszottak, különböző hangerővel (55 és 70 decibel). A vizsgált időszakban 549 terméket értékesítettek. Halk zene mellett 295-öt, s 254-et, míg hangos zene szólt.

A kutatók arra jutottak, hogy a vásárlók ötöde döntött a nem egészséges fogások mellett, amikor hangosabb dallamokat hallottak. Ezekben az időszakokban a nem egészséges termékek száma 10 százalékponttal nőtt, az egészségeseké viszont 7-tel esett vissza.

Bár a kutatás elsődleges célja az volt, hogy a vásárlók figyelmét felhívják arra, ténylegesen mennyire hat rájuk és rendelésükre a törzshelyükön hallható muzsika, a tanulmány vezetője, az USF professzora, Dipayan Biswas szerint a kutatási eredményeket a vendéglátóhelyek is hasznosíthatják:

Az éttermek és szupermarketek a háttérzenét könnyűszerrel használhatják akár vásárlóik viselkedésének stratégiai befolyásolására is”

– fogalmazott. Ezek szerint eléggé megérné, ha most rögtön nyitnánk egy heavy metal fánkboltot.

Hozzászólás a cikkhez (A *-gal jelölt mezőket mindenképpen töltse ki)


 

A hozzászólások moderálására a Magyar Konyha Kiadó a jogot fenntartja. Elküldött hozzászólása csak annak elfogadását követően jelenik meg az oldalon. A hozzászólások nem feltétlenül tükrözik a MagyarKonyhaMagazin.hu véleményét, azok tartalmáért a Kiadó nem tehető felelőssé.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez.
Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk, és módosíthatóak a beállítások.