GasztroHírek  » 

Hogy beszélsz, mit ittál?

Hogy beszélsz, mit ittál?

2019.02.18.  | Orbán Szilvia

Egy néhány hete megjelent boros kiadvány érdekes tényre hívta fel a figyelmet: komolyan befolyásolja a borfogyasztási preferenciákat az, hogy milyen nyelven beszélünk.

A WineIntelligence (WI) Svájcot bemutató, 2018-as kiadványa átfogó képet ad az ország viszonylag kicsi, ám annál értékesebb és sokszínűbb borkultúrájáról. Azonban a figyelmes olvasó valami más érdekességet is megtudhat belőle: kifejezett különbségek fedezhetők fel Svájc francia, illetve német ajkú lakosságának borfogyasztási szokásaiban.

Az ország túlnyomórészt francia régióiban – főként nyugaton, Genf és Lausanne környékén – az emberek heti 2-3 alkalommal fogyasztanak bort, míg a német ajkú közösségekben – Svájc középső és keleti felében, Zürich és Bázel közelében – sokkal ritkábban, havonta csupán néhányszor nyúlnak a borospalack után.

A francia anyanyelvűek jóval merészebbek és vállalkozóbb szelleműek, míg a németek lakta régióban az emberek kevésbé szeretnek kísérletezni, és egészségtudatosabbak.

Talán nem meglepő, de a francia nemzetiségűek szívesebben vásárolnak francia, míg a németek inkább német vagy osztrák borokat.

S amíg borválasztásnál a német ajkú lakosság magasabb arányban dönt a palack- és a címkedizájn alapján, addig a franciákat elsősorban a származási ország és régió, valamint a hozzáértők megerősítése érdekli.

A fenti különbségek ellenére azért számos dologban egyetért a két népcsoport, írja a WI cikke. Ellentétben sok más borpiaccal, vásárlásnál az átlagos svájci fogyasztó számára – függetlenül attól, melyik országrészben, kantonban vagyunk épp –

kiemelkedő fontosságú a bor és a hozzá fogyasztott étel harmóniája. „Svájcban a bor a családi élmény, az étkezés szerves része” – ecsetelte egy szakértő.

Bár a borfogyasztás jelentős hagyományokkal bír az országban, egyesek úgy vélik, hogy a 2016-ban életbe lépett véralkoholszint-limit szigorítás rendkívül károsan hatott a piacra; főként a helyben fogyasztott, úgynevezett on-trade vásárlások mennyisége csappant meg jelentősen. A vásárlási szokások átalakulását támasztja alá az is, hogy a svájci borpiacot nemrégiben „érettnek” minősítették (Global Compass 2018), https://www.wineintelligence.com/downloads/global-compass-report-2018-19/ ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy a szakértők a fogyasztás stagnálására, illetve enyhe csökkenésére számítanak a következő években – bár Svájc erős kötődése a minőségi borok iránt valószínűleg továbbra is megmarad.

Hozzászólás a cikkhez (A *-gal jelölt mezőket mindenképpen töltse ki)


 

A hozzászólások moderálására a Magyar Konyha Kiadó a jogot fenntartja. Elküldött hozzászólása csak annak elfogadását követően jelenik meg az oldalon. A hozzászólások nem feltétlenül tükrözik a MagyarKonyhaMagazin.hu véleményét, azok tartalmáért a Kiadó nem tehető felelőssé.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez.
Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk, és módosíthatóak a beállítások.