GasztroHírek  » 

Mobilalkalmazások az egészségért

Mobilalkalmazások az egészségért

2019.09.14.  | Orbán Szilvia

Ha begépeljük a telefonunkra telepített alkalmazásáruházba a „diet” szót, másfél milliónál is több találatot dob fel a kereső. Mi alapján érdemes választani közülük?

Szakértők évek óta vizsgálják, mitől működik egy-egy applikáció jobban a többinél; mi lehet a felkapottabb – egészséges étrend, illetve testreszabott edzéstervek összeállításában segítő – alkalmazások sikerének titka, amivel kitűnnek a mára már teljesen átláthatatlan kínálatból.

A keresési eredmények böngészése során hamar kiderül, hogy manapság gyakorlatilag már minden régi és új étrend követői megtalálják a nekik szánt appokat – legyen szó akár kalóriaszámlálós, Atkins-, military, ketogén, vagy szénhidrátcsökkentett diétáról.

Az alapokon túl – az étrend bemutatása, praktikus tippek, receptajánlatok – sok applikáció tartalmaz vonalkód leolvasót, lépésszámlálót, pulzusszám figyelőt, vagy bevásárlólistát.

Néhányuk inkább praktikus, mások inkább egy játékhoz hasonlítanak – létezik például tudósok által kifejlesztett alkalmazás,

ami leginkább egy fordított Pac Manhez hasonlít, és amelynek lényege, hogy ellen kell állni a szupermarketek csábításának, és nem szabad megenni a cukorkapöttyöket. (Az adatok szerint azok a letöltők, akik 6 héten keresztül minden egyes nap használták az applikációt, és korábban erős cukorfüggők voltak, átlagosan 3,1 százalékot veszítettek testtömegükből.)

Egyáltalán, hasznosak?

Tény, hogy a kínálat szinte felfoghatatlan, és az egyes applikációk minősége, szolgáltatásai meglehetősen széles skálán mozognak, azonban a használatuk összességében jó hatással van az egészségünkre. Egy tavaly, a Nature nevű tudományos folyóiratban publikált tanulmány például másfél éven át vizsgálta az egyik legnépszerűbb app felhasználóinak adatait. A 36 ezer, vizsgálatba bevont alany csaknem négyötöde számolt be súlycsökkenésről, átlagosan 9 hónapnyi applikáció-használat után.

Azonban

a dolog mégsem ennyire egyszerű.

Egy 2017-es amerikai kutatás például arra jutott, hogy az egészségtudatos alkalmazásokat általában jó, vagy kitűnő fizikai állapotban lévő személyek töltik le – tehát azok, akiknek leginkább szükségük lenne a segítségre és a motivációra, kevéssé keresik, illetve töltik le ezeket az appokat. Tovább árnyalja a képet, hogy több kutatás is arra az eredményre jutott, hogy a letölthető alkalmazások hatékonyabbak a fiatal, illetve a férfi felhasználók körében. A korábban már említett, Nature-ben közölt elemzés pedig megjegyzi, hogy az elfogyasztott ételek kalóriájának számolása nem segítette az alanyokat a súlycsökkentésben.

A népszerűség mint útmutató

Valójában a különféle értékelések, rangsorolások, ahogyan a népszerűség sem biztosíték arra, hogy az adott alkalmazás valóban működik-e. 2015-ben készült egy amerikai tudományos analízis, https://www.amjmed.com/article/S0002-9343(15)00537-9/fulltext amely az akkori 19 legnépszerűbb és leginkább ajánlott étrend- és fitneszapplikációt vizsgálta. Az elemzés lényege az volt, hogy az alkalmazásokat összevetették egy olyan, szakértők által összeállított listával, amely a sikeres életmódváltáshoz szükséges viselkedésbeli változtatásokat tartalmazta. Azt találták, hogy ezek az elitappok az ajánlások csupán ötödét tartalmazták.

Fontos szem előtt tartani, hogy a találati lista nem jelöli külön a minőségi applikációkat, amelyeket tudományosan megalapozott adatok alapján dolgoztak ki, és professzionális szakértői, orvosi gárda felügyel. Nem ritka viszont, hogy az alkalmazás frusztrációt vagy bűnösségtudatot ébreszt a használóban, vagy veszélyes étkezési tanácsokat ad, amelyek akár étkezési zavarokat is előidézhetnek. Ezért mindenképpen ajánlatos előzetesen tájékozódni az általunk kiválasztott étrendről, illetve nem árt egy általános orvosi kivizsgálás sem – főleg, ha az egészségi állapotunk nem tökéletes –, mielőtt letöltünk egy ismeretlen applikációt.

Mire figyeljünk?

Érdemes olyan alkalmazást választani, aminek van ingyenes, vagy próbaverziója. A csúnya tervezés, illetve az akadozó használhatóság hamar feladásra késztethet, ezért ajánlott 2-3 napos próbát tartani, mielőtt bármilyen fizetős applikációt kifizetnénk.

Jó, ha olyan az app, amiben célokat határozhatunk meg magunknak, illetve folyamatosan nyomon követhetjük a fejlődésünk folyamatát. Célszerű kisebb, könnyebben elérhető célokat belőni, így mindig lesz sikerélményünk és motivációnk.

Az sem hátrány, ha az alkalmazásban van értesítési, illetve emlékeztető funkció.

A hírhedt jojóeffektus elkerülése érdekében szánjunk időt a beépített étkezési napló vezetésére, mert úgy tűnik, azok a diétázók a sikeresebbek, akik folyamatosan figyelik, mennyi a súlyuk, mit ettek (nem kell számolni a kalóriát), és mennyi mozgást végeztek.

Arra is figyelhetünk, hogy az alkalmazásban legyen közösségi felület, amelyen megoszthatjuk tapasztalatainkat, céljainkat, eredményeinket, és kérdés, bizonytalanság esetén segítséget kérhetünk – ez ugyanis igazoltan növeli a siker esélyét.

Nem vitás, hogy minél személyre szabhatóbb egy ilyen applikáció, annál nagyobb az esélyünk arra, hogy az életmódváltás eredményes lesz. Keressünk olyan miniprogramot, amelyben lehetőségünk van felhasználói fiók létrehozására, és ahol beállíthatjuk életkorunkat, nemünket, edzettségi szintünket, étkezési preferenciáinkat.

Végül, de egyáltalán nem utolsó sorban: óvakodjunk a gyors súlycsökkenést ígérő alkalmazásoktól, amelyek lehet, hogy rövidtávon nagyon látványosak, azonban hosszú távon csak nagyon ritkán fenntarthatóak.

A kínálat gyakorlatilag végtelen, így fontos, hogy alaposan tájékozódjunk, mielőtt letöltjük a számunkra leginkább megfelelő applikációt. Mindenkinek mások a prioritásai, igényei, így ami a barátunknak megfelelt, nem biztos, hogy nekünk is beválik. Kezdetnek, a teljesség igénye nélkül, mutatunk néhány ingyenes (vagy részben ingyenes) alkalmazást, amelyekre érdemes lehet rákeresni:

  • MyNetDiary
  • MyFitnessPal
  • Lose it!
  • Weight Watchers (WW)
  • MyPlate
  • Noom
  • Fitness Buddy
  • Nike Run Club
  • Runkeeper
  • Endomondo



Hozzászólás a cikkhez (A *-gal jelölt mezőket mindenképpen töltse ki)


 

A hozzászólások moderálására a Magyar Konyha Kiadó a jogot fenntartja. Elküldött hozzászólása csak annak elfogadását követően jelenik meg az oldalon. A hozzászólások nem feltétlenül tükrözik a MagyarKonyhaMagazin.hu véleményét, azok tartalmáért a Kiadó nem tehető felelőssé.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez.
Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk, és módosíthatóak a beállítások.