GasztroHírek  » 

Nem mind savanyú, ami sárga

Nem mind savanyú, ami sárga

2019.01.23.  | Orbán Szilvia

Bizonyos színek láttán szinte mindenkinek ugyanaz az íz jut az eszébe, ezt pedig hamar felismerte az élelmiszeripar is.

Amikor megpillantunk egy ételt, rögtön bizonyos ízekre asszociálunk – még akkor is, ha nem látjuk jellegzetes alakját vagy illatát. Ebben a társításban az élelmiszer színének van jelentős szerepe. A Pen State nemrégiben közölt új tanulmánya megerősíti azokat a korábbi – a témában már az 1970-es években is vizsgálódtak – kutatásokat, amelyek a színek és az ízek között szoros kapcsolatot feltételeztek, írja a FoodDive.

A jelenségre már régen felfigyelt az élelmiszeripar is, ahol a márkaépítés, illetve a csomagolás terén azóta is előszeretettel alkalmazzák az egyes színek meggyőző erejét. Gondoljunk csak arra, hogy híres márkák logojához vagy ikonikus termékéhez mennyire szorosan hozzátartozik egy bizonyos árnyalat. De az Egyesült Államokban például még a narancslé színét is pontosan szabályozzák. Néhányszor valószínűleg mi magunk is megtapasztalhattuk már, hogy a látásunk mennyire meg tud viccelni bennünket:

egy adott szín a többi érzékszervtől érkező információkat elnyomva képes meggyőzni a vásárlót, hogy azt az ízt is érzi, ami valójában nincs is jelen.

A legtöbb ember hamar megtanulja, hogy adott színekhez, adott ízeket társítsanak:

Ha piros, akkor édes vagy csípős,
ha sárga, akkor savanyú,
ha zöld, akkor keserű,
ha kék, akkor sós.

Mostani kutatásukban a Penn State tudósai arra keresték a választ, vajon taníthatóak, alakíthatóak-e ezek a társítások.

„Abból a szempontból rendkívül érdekes a dolog, hogy nem igazán lehetett tudni, mi történne akkor, ha egy élelmiszeripari gyártó új ízesítésű termékkel jönne ki a piacra, de olyan színben, amelyhez korábban teljesen más ízt kapcsoltak az emberek” – magyarázta az egyik tudós.

A kutatók azt találták, hogy míg egyesek toleránsabbak, addig mások elutasítják az új párosításokat. S habár lehetséges a szokásos színektől való radikális eltérés, mégsem ajánlatos: a fogyasztók 40 százaléka ugyanis ragaszkodik a megszokott társításokhoz. Tehát az újítók meglehetősen nagy kockázatot vállalnak, ha termékükhöz (illetve annak ízéhez) szokatlan színt párosítanak.

A magyarázat feltehetően az, hogy a fogyasztók az áru kiválasztásánál nagyjából biztosak szeretnének lenni abban, hogy mit kapnak – ebben pedig az étel színének kifejezetten nagy a jelentősége. És bár tudományos szempontból rendkívül izgalmas terület annak tanulmányozása, hogyan változtathatók meg a régi asszociációk, üzleti szempontból még ott tartunk, hogy túl nagy kockázatot jelent az ezekkel való játszadozás. Gondoljunk csak bele, egy átlagos vásárlóból ma milyen reakciót vált ki egy olyan vegaburger, aminek hasonló a színe egy „normál” húspogácsához, és milyet egy zöld…


Érdekes felvetés az is, hogy a jelenlegi élelmiszertrendek – a fogyasztói igényeket maximálisan figyelembe véve – a természetes összetevők és alapanyagok használatát helyezik előtérbe, azonban ez nem minden esetben nyerő taktika.

A General Mills korábban úgy döntött, hogy egyik sikertermékük, a Trix gabonapehely esetében a mesterséges színezékeket lecserélik természetes anyagokból kivontakra. Azonban a húzás nem nyerte el a vásárlók tetszését, sőt, óriási felháborodást váltott ki; az emberek többsége úgy érezte, hogy a természetes, visszafogottabb árnyalatok kifejezetten depresszívek, az ízeken viszont egyáltalán nem változtatnak. Kemikáliák ide vagy oda, ragaszkodtak a megszokott, régi, harsány színekhez.

Hozzászólás a cikkhez (A *-gal jelölt mezőket mindenképpen töltse ki)


 

A hozzászólások moderálására a Magyar Konyha Kiadó a jogot fenntartja. Elküldött hozzászólása csak annak elfogadását követően jelenik meg az oldalon. A hozzászólások nem feltétlenül tükrözik a MagyarKonyhaMagazin.hu véleményét, azok tartalmáért a Kiadó nem tehető felelőssé.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez.
Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk, és módosíthatóak a beállítások.