GasztroHírek  » 

Tiltólistás reggelik az asztalon?

Tiltólistás reggelik az asztalon?

2018.04.09.  | Orbán Szilvia

Az általánosan elfogadott nézet szerint a reggeli a nap legfontosabb étkezése, amely beindítja az anyagcserét, és biztosítja az üzemanyagot a dolgos délelőtti órákra. Nem mindegy azonban, hogy mit fogyasztunk ébredés után.

A választás nem is annyira egyszerű: az időhiány, a lustaság vagy a hibásan beidegződött szokások mind rossz irányba terelhetnek. Pedig bizony vannak ételek, amelyektől jobb, ha óvakodunk reggelente. Íme néhány tipikus példa:

Pirítós fehér kenyérből

A barna pékáruhoz képest a fehér kenyér kevésbé telít, hiszen kevesebb rostot tartalmaz. A rostdús táplálkozás kedvezően hat az emésztési folyamatokra is, illetve a „rossz koleszterin” szintjének csökkentését szintén segíti. (Fontos!

A barnás szín nem feltétlenül jelenti azt is, hogy a pékáru rostban gazdag.

Érdemes végigböngészni a címkét: az egészségünknek a teljes kiőrlésű, minél kevesebb hozzávalót tartalmazó kenyérfélék teszik a legjobbat. Kerüljük a különféle adalékokkal dúsított barna kenyérféléket, amelyek tápanyagtartalma inkább a fehér kenyerekéhez hasonló.)

Smoothie – és semmi más

dietetikus szerint smoothie-val indítani a napot felér egy cukorbombával. A leturmixolt gyümölcsök sejtfalából ilyenkor felszabadulnak a természetes cukrok és úgynevezett szabad cukrokká változnak, amelyek károsíthatják a fogakat, kedvezőtlenül hathatnak az energiaszintre és hosszú távon a testsúlyunkra sincsenek jó hatással – mindez még akkor is igaz, ha

a turmixba némi kellevelet vagy spenótot is aprítunk, hiszen a cukorszint változatlan marad.

Ha smoothie-t készítünk, törekedjünk a zöld levelesek arányának növelésére a gyümölcsdömping helyett. Mivel ezek a turmixok jellemzően fehérjében sem túl gazdagok, a táplálkozási szakértők azt javasolják, adjunk az italhoz növényi alapú, könnyen emészthető fehérjeport, így a reggeli jobban is telít majd.

Cukrozott reggelizőpelyhek

Egy egészséges reggeli szinten tartja a vércukorszintet, amely abban is segít, hogy napközben ne törjön ránk a nassolási vágy. A cukrozott reggelizőpelyhek emelik a vér glükóz szintjét, így ugyan átmenetileg felpörgetnek, azonban fogyasztásuk után rövid idővel még levertebbnek és lomhábbnak érezzük majd magunkat, mint reggeli előtt. A cukrosságon kívül van még egy gond ezekkel a reggeli nassokkal:

nagyon könnyű belőlük többet enni, mint amennyire szükségünk lenne.

A többlet kalória- és szénhidrátbevitel pedig előbb-utóbb elhízáshoz vezet. Ha mindenáron ilyen ropogtatnivalóval szeretnénk indítani a napot, keressük a cukormentes változatokat.

Előre ízesített zabkásák

A zabkása remek és egészséges reggeli – ha megfelelően készítik el. A boltokban kapható, zacskós és dobozos verziókkal azonban nem sokat teszünk egészségünkért. Az instant, ízesített kásák általában tele vannak cukorral (a csomag tartalmának akár a harmada is lehet) és sóval. Ha nincs időnk a reggeli kevergetésre, készítsük el a zabkását előző este, vagy válasszunk a boltban teljesen natúr verziót, amit otthon saját magunk ízesíthetünk tovább.

Szirupos kávék

Illatos vanília-, mogyoró- vagy sütőtöksziruppal meglocsolt kávéval indítani a napot – nos, egy ilyen ital talán kánaán az érzékeinknek, de rendszeresen fogyasztva biztosan nem tesz jót a testünknek.

Ezek az ízesítők úsznak a cukorban és a mesterséges színezékben, arról nem is beszélve, mennyi kalóriát tartalmaznak.

Egészséges alternatívaként váltsuk ki őket egyszerű őrölt fahéjjal, vagy használjunk szirup helyett vaníliakivonatot. (Tipp: Ha a kávészemek közé fahéjrudat is teszünk tároláskor, a babkávénak enyhe fahéjas aromája lesz.)

Müzliszeletek és bolti granolák

Egy átlagos müzliszelet rengeteg cukrot és kevés fehérjét tartalmaz, így aki azt gondolja, hogy jól választ, amikor reggeli gyanánt egy ilyen finomság után nyúl, téved. A müzliszeletekben található cukor nagy része hozzáadott, és nem a benne található gyümölcsökből származik; fogyasztásukkal túlzottan megemeljük a vércukor- és inzulinszintet. A boltban megvásárolható granolákkal ugyanez a helyzet, ráadásul tele vannak csokidarabkákkal és aszalt gyümölcsökkel, ez utóbbiak túlzott fogyasztása (magas cukortartalmuk miatt) hosszútávon szintén nem ajánlott.

Narancslé koncentrátum

Minél jobban feldolgoznak egy élelmiszert, annál nagyobb annak az esélye, hogy elvesznek a benne található értékes tápanyagok – ennek ékes példája a narancslé koncentrátum.

A tápanyagvesztés leginkább a sűrítési és szűrési technikák rovására írható,

emellett a gyümölcslé koncentrátumok jellemzően túlságosan cukrosak is. Ilyen italok fogyasztása helyett inkább együnk meg, vagy facsarjunk ki egy igazi narancsot.

Hűtőpultban kapható kész szendvicsek

Habár kétségkívül gyors és könnyű módja annak, hogy reggel – akár útközben – bekapjunk valamit, a szervezetünk biztosan nem lesz hálás érte: ezek a szendvicsek általában majonéz alapú dresszinget, és a legolcsóbb sajtokat, húsféléket tartalmazzák. Sok bennük a zsír, a cukor és a só, emellett a könnyebb eltarthatóság miatt sok bennük a nátrium és a tartósítószer.

A reggeli teljes elhagyása

Amíg alszunk, kicsit az emésztőrendszer is pihen – ez a szünet pedig jót tesz a szervezetünknek. Azonban ha ébredés után túl sok ideig vagyunk étel nélkül, az a nap folyamán túlevéshez és a cukros ételek előnyben részesítéséhez vezethet, hiszen a test minél előbb pótolni akarja majd a hiányzó kalóriákat.

Ha kihagyjuk a reggelit, lelassítjuk az anyagcserét és csökken a koncentrálóképességünk is,

mindenképpen jobban tesszük tehát, ha ébredés után egészséges harapnivaló után nézünk.

És a lényeg:

Ne felejtsük: a „mindent csak módjával”-szabályt követve nem lőhetünk nagyon mellé. Egy egészséges életmódba is belefér, ha időnként a fenti ételek közül választunk, a lényeg, hogy ne vigyük őket túlzásba, és ha lehet, ne reggelire fogyasszuk őket - állítja a Delish.

Hozzászólás a cikkhez (A *-gal jelölt mezőket mindenképpen töltse ki)


 

A hozzászólások moderálására a Magyar Konyha Kiadó a jogot fenntartja. Elküldött hozzászólása csak annak elfogadását követően jelenik meg az oldalon. A hozzászólások nem feltétlenül tükrözik a MagyarKonyhaMagazin.hu véleményét, azok tartalmáért a Kiadó nem tehető felelőssé.

Weboldalunk sütiket használ annak érdekében, hogy személyre szabott és interaktív módon tudjuk megjeleníteni az Ön számára releváns tartalmainkat. A Weboldalunk használatával Ön elfogadja, hogy az oldal sütiket használ.

Kérjük, olvassa el Cookies Szabályzatunkat, amelyben további információkat olvashat a sütikről és azt is megtudhatja, hogyan tudja blokkolni vagy törölni őket. Tovább