GasztroHírek  » 

Két percet használjuk, 500 évig szemét marad

Két percet használjuk, 500 évig szemét marad

2018.07.12.  | Orbán Szilvia

Világszerte egyre több vállalat áll a műanyag szívószálak mellőzését sürgető kezdeményezés mellé. Ha végleg betiltják, jöhetnek az alternatívák – köztük egy rég elfeledett előd, amely újra felfedezésre vár.

A tudatosság a fogyasztásban és a vásárlásban is kulcsszó napjainkban, hiszen az egészségre vagy a környezetre káros anyagoktól való tartózkodás hosszú távon talán képes valódi változásokat indukálni. Az egyéni attitűdváltozás, és az egyes országok politikájában érzékelhető változások mellett

az élelmiszeripar is igyekszik lépést tartani a trenddel, ennek eredményeként pedig egyre gyakrabban találkozunk olyan lépésekkel akár a legnagyobb multiknál is, amelyek egy környezettudatos stratégia részét képezik.



Ilyen döntés például, hogy a gyártók, forgalmazók igyekeznek visszaszorítani a műanyagok szerepét; innovatív megoldások születnek például a műanyag csomagolást kiváltó más technikákra, vagy egyre-másra bojkottálják a plasztik szívószálak alkalmazását. Utóbbi folyamat azzal indult, hogy a nagy márkák a nevükkel fémjelzett jeles eseményeken betiltották a műanyag eszköz használatát,

napjainkban pedig már ott tartunk, hogy egyes országokban napirendre került az ilyen szívószálak teljes tilalma.


Ez a helyzet Nagy-Britanniában is, ahol az évtizedekkel ezelőtt – épp a műanyag térhódítása miatt – becsődölt papírszívószál-gyártás újraélesztése zajlik éppen, erről ír a The Guardian.

A csomagolásipar néhány veteránja – meglátva a kínálkozó, remek lehetőséget – a lebomló eszköz gyártásának újraindítására vállalkozik a walesi Ebbw Vale-ben.

A BBC Kék bolygó II. sorozata ment épp a tévén, és a kormány is éppen abban az időben kezdte ecsetelni a műanyag szívószálak gyártásának veszélyeit. Megláttuk a piaci rést”

– fogalmazott a Transcend Packaging névre keresztelt cég egyik vezetője, Mark Varney, aki hozzátette, hogy készen állnak évi akár több százmillió papírszívószál előállítására is.

Varney és üzleti partnerei figyelték a nagy márkákat – köztük a Costa Coffee-t, McDonald’s-ot, Wetherspoons-t, Pizza Express-t –, ahogyan bejelentették:

szeretnék kivonni egységeikből a műanyag szívószálakat, amelyeket biológiailag lebomló papíralapúakkal helyettesítenének.


Óriási dolog az elhatározás, de ezen márkák számára a legnagyobb gondot a papírszívószálak beszerzése jelentette”

– magyarázza Varney.

Kínából kellett importálniuk, amely lássuk be – ha már környezettudatosságról beszélünk – nem a leghatékonyabb módja az ökológiai lábnyom csökkentésének.”

A Transcend Packaging tehát nagy reményekkel indul útjára, s úgy tudni, ők lesznek Európában az egyetlen cég, amely papírszívószálak gyártásával foglalkozik. A vállalkozás nemrégiben egy jelentős megállapodást írt alá: szeptembertől 1361 brit McDonald’s-ban az ő szívószálukkal lehet szürcsölni az italokat. Az egyezségre még azelőtt sor került, hogy a Transcend egyetlen szívószálat is legyártott volna; a vállalat ugyanis még néhány gép érkezésére vár Kínából.

A piac mindenesetre óriási: csak a Meki egyedül 1,8 millió darab műanyag szívószálat használ üzleteiben egyetlen nap alatt az Egyesült Királyságban. Az induló vállalkozás emellett számos tárgyalást folytat jelenleg is különböző étterem-csoportokkal.

A műanyag szívószálak kivonása mögött az esetek többségében fogyasztói nyomás áll. Az utóbbi időben számos kampány indult (The Last Straw, Straw Wars, Straws Suck, No Straw Please) azzal a céllal, hogy az emberek befolyásolják a márkákat: hagyjanak fel a műanyag eszközök alkalmazásával.



Ezt csak erősítette a BBC fentebb említett sorozata, amely 2017 legnézettebb műsora volt a briteknél. A Kék bolygó epizódjaiban bemutatták a szívószálak rettenetes következményekkel járó hatását a tenger élővilágára – s talán a műsor legszívbemarkolóbb képkockái is a témához kapcsolódtak, amelyek egy bálnaborjú halálát mutatták be.

Az emberekhez az ilyen esetek sokkal közelebb hozták a problémát, mint korábban. Gondoljunk csak arra a 2015-ös videóra, amely annak idején vírusszerűen járta be a világot egy műanyag szívószál által szinte felnyársalt fejű teknősről – de a sort sajnos még sokáig, könnyedén folytathatnánk.

A Világgazdasági Fórum jelentése pedig úgy becsüli, hogy 2050-re az óceánokban több lesz a műanyag, mint a hal, írja a brit lap.

Bár a papír szívószálak előállítása a műanyagénál valamennyivel többe kerül, Varney szerint a költségkülönbség elhanyagolható, ha az adott márka PR-hasznát nézzük, amely így elmondhatja magáról, hogy valódi erőfeszítéseket tesz a műanyag hulladék mennyiségének csökkentésére. A Transcend jelenleg 20 alkalmazottat foglalkoztat, azonban 2019-re – amikor a cég végre teljes kapacitással fog működni – 200 fő felvételét tervezi.

Hozzászólás a cikkhez (A *-gal jelölt mezőket mindenképpen töltse ki)


 

A hozzászólások moderálására a Magyar Konyha Kiadó a jogot fenntartja. Elküldött hozzászólása csak annak elfogadását követően jelenik meg az oldalon. A hozzászólások nem feltétlenül tükrözik a MagyarKonyhaMagazin.hu véleményét, azok tartalmáért a Kiadó nem tehető felelőssé.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez.
Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk, és módosíthatóak a beállítások.