Életmód

Gonda Mariann, kép: Pixabay.com

2020. július 23.

étterem , jövő , robot

Milyen innovációs trendek érvényesülnek a vendéglátásban? Milyen irányba változik a vendégek viselkedése, melyek lesznek az új elvárások egy étteremmel kapcsolatban?

A marketing ügynökségek piaci elemzései alapján kezd kirajzolódni, hogyan is néz majd ki egy vendéglátóhely a nem is olyan távoli jövőben. Íme néhány jellemző tendencia:

1. Az IoT (Internet of Things) berobbanása, a konyhától a vendégig


Ez a rövidítés olyan mindennapi eszközöket jelöl, amelyeket interneten keresztül is el lehet érni és akár önállóan is képesek kommunikálni egymással.

A vendéglátásban az IoT lehetővé teszi majd a teljes üzletmenet optimalizálását vagy a tökéletesen személyre szabott vevőkezelést.

A konyhában az okoseszközök elindítják saját maguk karbantartását vagy megkezdik a rendelések előkészítését a rendelkezésükre álló adatok függvényében. A felhasznált alapanyagok nyomonkövetése, a készletek kezelése, az élelmiszer-biztonság területén az IoT teljesen általános lesz.

Marketing érdekeket szolgálva vagy akár azonnali bevételt generálva az IoT lehetővé teszi üzenetek küldését önvezető autóknak, amely mindent tud a benne ülők étkezési preferenciáiról. Egy pizzéria tulajdonos a geofencing (globális helymeghatározáson alapuló virtuális kerítés) segítségével meg tudja célozni az összes közelben járó olasz konyha rajongót: különleges ajánlatokkal, értesítésekkel, foglalás vagy netes rendelés felajánlásával. Vagy épp fordítva, maga az autó ajánl vezetője szájízének megfelelő közeli éttermeket Tripadvisor értékelések vagy Google Maps adatok alapján.

A parkolóba érkezve a jövő étterme azonnal érzékeli ottlétünket vagy akár már fel is vette rendelésünket, így nyerve időt és javítva a hatékonyságot.

Benn az étteremben az intelligens asztalokon tekinthetjük át az étlapot, adhatjuk le rendelésünket, szórakoztathatjuk magunkat a várakozás ideje alatt, rendezhetjük a számlát vagy akár egyetlen gombnyomással jelezhetjük, ha szeretnénk, hogy leszedjék az asztalt.

2. A rövid értékesítési láncok általánossá válása


A millennial generáció, csakúgy mint az utánuk érkezők nagyon környezettudatosak, elvárják az éttermektől, hogy fenntartható és a farmtól a tányérig nyomonkövethető alapanyagokat használjanak, azokat környékbeli termelőktől, minél kevesebb közvetítőn keresztül szerezzék be, legyen szó akár egy fast casual rendelésről, akár egy hagyományos éttermi látogatásról.

A blokklánc technológiának köszönhetően, az alapanyagok követése tökéletesen átlátható és hozzáférhető, az áru származásától kezdve az összes elvégzett kontrollig, mind a vendégek, mind a vendéglátósok számára.

3. Új snacking kínálat, közvetlen értékesítéssel, kassza nélkül


A DNVB (Digitally Native Vertical Brands) előretörését tapasztalhatjuk majd a vendéglátásban és az élelmiszeriparban is. Ezek olyan márkák, amelyek szinte mániákusan a vásárlói élményre fókuszálnak, és a közösségi médián keresztül születnek meg, így minimális marketing költéssel válnak ismertté. Az értékesítésük teljesen vagy túlnyomórészt online zajlik, és olyan módon különböztetik meg magukat a versenytársaktól, hogy vagy részpiacra, úgynevezett niche-re koncentrálnak, vagy hagyományos terméket, szolgáltatást kínálnak, de jobb minőségben és/vagy olcsóbban, gyakran technológiai újításnak vagy merőben új koncepciónak köszönhetően.

Ez a modell bizonyosan el fog terjedni a vendéglátásban is, például a gyorséttermi szektorban vagy az egészséges menü kínálatban, például a Dirty Lemon mintájára, amelynél mind a rendelés, mind a fizetés SMS-ben történik. Az amerikai márka kedvező élettani hatású - bőrszépítő, ránctalanító, stresszoldó, zsírégető - italokat forgalmaz, ezzel egyedi módon összekötve a szépségápolást a szomjoltással. Sikeréhez hozzájárul, hogy

a termék nem kapható akárhol, fogyasztói szerencsés kiválasztottnak érezhetik magukat,

a magasra pozicionált ár pedig csak erősíti ezt az érzést.

4. Az automatizált kioszkok és a testreszabható önkiszolgáló rendszerek fejlődése


A fast food kínálat lassacskán átadja a helyét a fast casual éttermeknek, ahol a vendég egy intelligens automata kioszk érintőképernyőjén saját maga adja le egyéni igényei szerinti rendelését, majd fizet. Az ételeket, salátákat, desszerteket valós időben robotok készítik. Ilyenek már ma is léteznek, a Chowbotics Sally nevű robotja képes friss alapanyagokból különféle salátákat összeállítani, a Tipsy Robot pedig koktélokat kever.

Az önkiszolgáló terminálok két problémára is megoldást nyújtanak: gyorsabb lesz a rendelés elkészítése és lehetővé válik a vevő vásárlási előzményei alapján a kínálat testreszabása. Hosszabb távon az arcfelismerés vagy okostelefonunk révén a kioszk menüje azonnal feldobja korábbi rendeléseinket, kedvenc ételeinket és a testreszabási lehetőségeket, figyelembe véve az esetleges ételallergiákat vagy intoleranciát, különleges étrendet.

5. Az ismétlődő munkafolyamatok automatizálása


Olyan előkészítési fázisok, mint a hagyma felaprítása vagy a pizza kemencébe helyezése néhány éven belül teljes mértékben automatizált lesz. A szakács így más konyhai feladatokra koncentrálhat, amelyeket szintén okoseszközök segítenek majd.

A nyugati országokban kevésbé valószínű, hogy a felszolgáló robotok széles körben elterjedjenek,

de a konyhai folyamatokat és munkamegosztást radikálisan át fogja alakítani az automatizálás.

6. Dematerializált fizetés


Vége a számlára való várakozásnak, az asztaltársaságok nehézkes osztozkodásának, a készpénzfizetésnek vagy a kártyás fizetéshez megszabott minimum összegeknek. A teljes vagy részleges fizetés közvetlenül, bankkártyán vagy okosórán, telefonon keresztül történik majd.

A vendégnek ez simább és várakozásmentes élményt jelent, a vendéglátósnak jelentős időnyereséget, a felszolgálók pedig lényegi feladataikra, a tanácsadásra és a kiszolgálásra koncentrálhatnak.

7. Adatbányászat a testreszabott ajánlatok érdekében


Minél inkább megközelíti a kínálat a vevő elvárásait és ízlését, annál sikeresebb lesz a vállalkozás, jobb a befektetés megtérülése és a készletgazdálkodás. Ezért az étteremnek szüksége van minden egyes vendég visszajelzésére. Fűszeresebb vagy kevésbé sós legyen az étel? Jó volt a köret? A jövőben lehetőség nyílik minden preferencia, rendelés, módosítás regisztrálására és kiaknázására.

Ezen információk ismeretében az étterem egyedi és személyre szabott étlapot állíthat össze minden egyes vendégnek. Ezek az adatok ugyancsak nagyon hasznosak a reklámkampányok és az éttermi kommunikáció finomhangolásában. Szétválasztható akár a helyben fogyasztás és a házhozszállítás étlapja is, az egyes fogyasztási típusokhoz külön menü rendelhető.

8. A házhozszállítási lehetőségek megsokszorozódása


Ahol lehetséges (és engedélyezett), a drónok átvehetik a kiszállítási feladatokat, közlekedési dugók és plusz bérköltség nélkül. Az önvezető autók ilyen célú használata is fejlesztés alatt áll, a Domino’s Pizza például aktívan dolgozik a projekten. És ez még nem minden: a jövőben akár magában az autóban készülhet el a rendelés a kiszállítás ideje alatt, mint ahogy azt Pizza Hut tervezi.

9. A márkahűség és a mobilmarketing kora


A jövőben pusztán azzal, hogy belép egy étterembe, behajt a parkolójába vagy előveszi a mobiltelefonját, a vendég beindítja az azonosítást, melynek segítségével profiljának megfelelően azonnal személyesen neki szóló ajánlatot kap.

A hűségprogramok hatékonyabbá válnak, a rendelés vagy a fizetés pillanatában a mobilunk vagy a kioszk azonnali árengedményt ajánl fel az étterem applikációjának letöltéséért vagy egy közösségi média megosztásért cserébe. A vásárló hajlamosabb ezeket megtenni, ha azonnali előnye származik belőle, főleg ha az alkalmazott ösztönző kedvére való.

A leírt folyamatok jórésze egyáltalán nem utópisztikus, már ma is létezik valamilyen formában. Kissé elszomorító és rideg jövőkép lehet ez azoknak, akik a vendéglátásban az ételfogyasztáson túl a személyes kontaktust is keresik, az emberi tényezőt, amelytől minden élmény - jó vagy rossz értelemben - egyedivé válik. Reménykeltő ugyanakkor, hogy a felsorolt trendek fókuszában - a gazdasági hatékonyság mellett - a vendég preferenciáinak kifürkészése áll, hiszen végső soron az elégedett kuncsaft az üzleti siker garanciája, és ez a jövőben sem lesz másként.

Forrás: RestoConnection