A cikk a honlapuk tartalmi és képi megújulása előtt készült.


Cikkek

Magyar Konyha

2016. szeptember 2.

A magyar borászok egyre inkább felismerik, miben erősek, és megpróbálják kihasználni ezeket az erősségeket – véli James Davis, Master of Wine, a brit Tesco borbeszerzési igazgatója. De milyen esélyei vannak a magyar tételeknek a brit piacon?

A Tesco 22,5 millió palack bort értékesített tavaly magyarországi áruházaiban, ennek 90 százaléka magyar bor volt. 2015 őszén megkezdték a hazai borok kivitelét, azóta közel 2 millió palackot exportáltak az áruházláncon belül Szlovákiába, Cseh- és Lengyelországba. A közép-európai régióban tehát már működik a magyar bor exportja – de milyen esélyei lehetnek a távolabbi piacokon? Erről kérdeztük a Tesco nemzetközi borbeszerzési igazgatóját, James Davis Master of Wine-t, amikor májusban a Magyar Bormustra zsűritagjaként kóstolta végig a legjobb hazai tételeket.

Milyen benyomást szerzett a borainkról a Magyar Bormustra zsűritagjaként?

Lenyűgözött a fejlődés, amit a magyar borok az elmúlt néhány év során mutattak. Nemcsak abban, hogy magas minőséget képviselnek, és ezt következetesen képesek megtenni, hanem abban is, hogy a magyar borászok egyre inkább felismerik, miben erősek, és megpróbálják kihasználni ezeket az erősségeket. A hagyományos és a modern ízlésnek megfelelő borstílusokat is meg lehet találni Magyarországon.

Talált olyan bort, amelyekből vásárolna áruházaik polcaira?

Kóstoltam néhány kiváló tételt. A szortimentünket viszont lentről felfelé építjük fel: abból indulunk ki, hogy mire van kereslet vásárlóink részéről, majd bejárjuk a világ borvidékeit, hogy találjunk olyan pincéket, ahol beszerezhetjük – vagy akár meg is alkothatjuk – ezeket a borokat. Persze ha valahol rábukkanunk egy olyan tételre, amelyről gyanítjuk, hogy egy bizonyos piacon kapós lesz, akkor mindent megteszünk, hogy helyet szorítsunk neki a polcainkon.

Milyen kritériumokat kell teljesítenie egy bornak vagy egy borászatnak, hogy esélye legyen bekerülni a Tescóba, különösen a Tesco Finest válogatásba?

Az elsődleges tényező a minőség, amit szorosan követ az ár/érték arány és az állandóság. Célunk, hogy minden általunk árult palack bor az árához képest jó példája legyen az általa képviselt stílusnak. Tisztában vagyunk vele, hogy a legtöbb vevőnk nehezen érthető terméknek tartja a bort, ezért mindent megteszünk, hogy csak olyan tételeket tudjanak leemelni a polcról, amelyek révén kockázat nélkül, bizalommal fedezhetik fel ezt a világot.

Milyen kép él a magyar borokról a brit fogyasztók fejében?

Sajnos még sokat kell dolgozni azon, hogy a magyar bort bevezessük a szélesebb brit piacra. A kifinomult borkedvelőknek már szerepel a radarján, és tisztában vannak az erényeivel, de a legtöbben nem nagyon ismerik.

Miért Tokaj a kedvenc borvidéke, és milyen lehetőségeket lát itt?

A száraz furmintban hatalmas lehetőséget látok, de a klasszikus, édesebb tokaji borokban is, amelyek valóban felségesek.

Mely fajtáinkban látja a legnagyobb potenciált?

Mint említettem, a furmintban, a fogyasztók ugyanis keresik a jól ismert fehérszőlőfajták érdekes és izgalmas alternatíváit. Személy szerint a kékfrankosnak is nagy rajongója vagyok, mivel ételekhez kiválóan illeszthető borokat lehet belőle készíteni.