Orbán Szilvia
2022. május 15.AI , mesterséges intelligencia , robot , robotika , innováció , technológia
A Chippy névre keresztelt robotkar egy amerikai gyorsétteremláncnál tevékenykedik, és szándékosan hibázik, hogy emberibb legyen.
Vajon egy átlagos vendég képes különbséget tenni egy ember, illetve egy robot által készített tortilla chips között? Pontosan erre kíváncsiak a Chipotle Mexican Grill nevű, amerikai étteremláncnál, és hogy megtudják a választ, robotot fejlesztettek. A vállalat néhány hete jelentette be, hogy egy Chippy névre keresztelt, mesterséges intelligencián (AI) alapuló konyhai robotot tesztelnek, és azt vizsgálják, vajon a gép képes-e az étteremhálózat alapköretének számító tortilla chipsek ízét, textúráját, ropogósságát megfelelően utánozni.
A humán faktor
Chippy a Chipotle és a Miso Robotics együttműködéséből született, és arra programozták, hogy az étterem receptjét pontosan betartva készítsen finom harapnivalót a szokásos, három összetevőből (kukoricaliszt/őrölt masa, víz és napraforgó olaj).
Igaz, hogy az alapreceptet követnie kell, azonban azt senki nem várja el Chippytől, hogy a chipsek teljesen tökéletesek legyenek:
„Mindenki szereti, ha egy-egy tortilla chipsen egy kicsivel több a só vagy a lime mint a többin” – magyarázta a döntés okát a Chipotle alelnöke, Nevielle Panthaky. „Azért, hogy a kulináris élmény emberi tényezője ne tűnjön el, arra utasítottuk Chippyt, hogy az ízben eszközölt nüansznyi változtatásokkal utánozza le az eredeti termék ’tökéletlenségét’ is, hiszen a vendégeinknek ez a szempont is nagyon fontos.”
A gép elvégzi, amit az ember nem szívesen
Úgy tudni, hogy az intelligens robotot még az étteremlánc innovációs műhelyében, a kaliforniai Invine-ban található Chipotle Cultivate Centerben tesztelik, de a márka azt tervezi, hogy
Ha pedig az alkalmazottak és a vendégek visszajelzései kedvezőek lesznek, a hálózat állítólag további robotok beállítását is komolyan fontolóra veszi.
Az étteremlánc azonban hangsúlyozta: függetlenül a robot teljesítményétől, a Chipotle nem szándékozik az alkalmazottakat gépekre cserélni.
„Valójában az történt, hogy megkérdeztük a csapatunkat, hogy mi az, amin változtatnának az éttermekben, és a chipsek készítésének jobbítása mindenhol a lista élvonalában végzett” – magyarázta a CNBC-nek az étteremhálózat fejlesztési vezetője, Curt Garner. „Próbáltuk úgy megközelíteni a dolgot, hogy mivel lehetne könnyíteni a jelenlegi technológián, és hogyan lehetne a munkafolyamatot élvezetesebbé tenni.
Mi az, amit a dolgozók által kevéssé kedvelt fázisokból átvállalhat egy gép, hogy ezáltal a humán csapat azokra a feladatokra összpontosíthasson, amelyeket valóban kedvvel végez.”
Chippy tesói
A Miso Robotics nem először segíti a vendéglátóipar AI-törekvéseit, így Chippynek vannak robottesói is: a White Castle nevű hamburger-lánc februárban adott ki közleményt arról, hogy 100 új étteremben áll munkába – 2020 óta jól szuperáló – burgerfordító-gépük, Flippy új generációs modellje.
Tavaly októberben pedig arról érkezett hír, hogy a Buffalo Wild Wings (BWW) nevű étteremlánc kezdett egy AI-robot tesztelésébe. Flippy Wings, vagy ahogy rövidítve hívják, Wingy, az „éttermi szféra ezidáig egyetlen robotizált csirkeszánysütője” lesz, áll a közleményben. A kutatólaborból Wingy nemsokára az Inspire Brands egyik szellemkonyhájába kerül, és ha véget ér a tesztidőszak, az éttermi robot még szintén ebben az évben egy BWW-egységben is megkezdheti a szolgálatot.
Flippy, Chippy, Wingy – nem győzzük kapkodni a fejünket; lehet, hogy nem is a küszöbén állunk, hanem már be is köszöntött az új időszámítás?