Jamie Oliver forradalmi menzareform-hevülete nem hagyott hidegen pár hazai szakembert, akik a MeZna zászlaja alatt új szemlélettel közelítik meg a gyermekétkeztetést. Az iskolakezdés okán Bajor Zsófit és Nábelek Zsófit (utóbbit lásd a cikk nyitóképén), a MeZna tulajdonosát, illetve munkatársát kérdeztük, lehet-e jót s jól enni az oktatás keretein belül.
– A menza megreformálása legalább annyira ingoványos talaj, mint az egészségügyé. Éreznek magukban elég erőt ehhez?
Bajor Zsófi: Kicsit távolabbról kezdem. Egy átlagos magyar gyerek hároméves korától tizennyolc éves koráig jár oktatási intézményekbe. Összességében tehát tizenöt éven keresztül, vagyis a legfogékonyabb, legfontosabb fejlődési szakaszában menzán eszik. Ez rengeteg lehetőséget teremt arra, hogy generációkat tanítsunk meg jól és jót enni. Ezért kezdtünk el a gyermek étkeztetéssel foglalkozni öt éve, amikor sok, a gasztronómia különböző területein megszerzett tapasztalat után két társammal, Kautezky Dáviddal és Zeibig Mártonnal megalapítottuk a MeZnát. Ehhez a körhöz 2022-ben csatlakozott Nábelek Zsófi. Célunk, vele kiegészülve, a legjobbnak lenni a gyermekétkeztetésben.
Bajor Zsófia
– A Magyar Konyha munkatársaként rengeteget foglalkozott a fine dininggal, mennyire más az új közeg?
Nábelek Zsófi: Egy új rendszert kel lett megismernem. Magyarországon 3000-3500 főzőkonyhán és 6500 tálalókonyhán naponta másfél-két millió, többségében gyermek, beteg vagy idős ember étkezik. A főzőkonyhákon központilag készülnek az ételek, amelyeket aztán soksok intézményben csak kitálalnak – ritka, hogy az ételek helyben készülnek. Ebben a rendszerben sokféle eltérő érdek, igény és elvárás találkozik. Ezeknek az összefésülése a legtöbb esetben azért sem tud megvalósulni, mert a szereplők nincsenek valódi kapcsolatban egymással. Nagyon más ez, mint a fine dining világa, mégis úgy látom, az úttörést a fine dining fejlődése jelentette, amelynek a szemlélete – kiváló minőségű alapanyagok jó technológiával elkészítve – a hétköznapok ban is érezhető lett.
– A MeZna szó nem hagy kétséget afelől, hogy itt valami nagyon másra kell számítani. Mire pontosan?
B. Zs.: A cél az, hogy a menza szerves részévé váljon az iskola pedagógiai programjának, egyben fontos helyszíne legyen a tudás gyakorlatba ültetésének is. Cél a környezet és egészségtudatosság megalapozása, a tudatos fogyasztói szokások kialakítása, ami nemcsak a gyerekek napi étkezését biztosítja, hanem lehetővé teszi az evéshez, a főzéshez és az egészségtudatos táplálkozáshoz kapcsolódó ismeretek és kompetenciák elsajátítását. Az evés ugyanis olyan platform, amiben a gyerekek észrevétlenül sajátítanak el kulturális, történelmi és természettudományi ismereteket, illetve a formális keretek között elsajátított ismereteiket a gyakorlatban is alkalmazhatják.
– Hol lehet találkozni ezzel a szemlélettel a tányérokon?
N. Zs.: A magániskolák gyarapodásával megjelent a fizetőképes kereslet és az igény a minőségi köz étkeztetésre, ami a központi rendszertől függetlenül – de a hatályos törvényektől nem eltérően –, saját menüvel, programmal és ötletekkel működhet, miközben nagyobb anyagi forrásból lehet gazdálkodni. Ez nem jelenti azt, hogy az edukációs folyamat csak pénz kérdése. Azt valljuk: az vagy, amit megeszel. Az egészséges étkezés hatása már rövid távon is megmutatkozik, a gyerekek jobban teljesítenek, a koncentrálóképességük javul, csökken az iskolai hiányzások száma.
– Hogyan haladnak az úton? Jamie Olivernek nem sikerült a reform a saját hazájában.
N. Zs.: A törekvésének voltak komolyabb hullámvölgyei: hamar kiderült, hogy erővel nem lehet átalakítani ezeket a rendszereket, az csak ellenállást vált ki. Ezért Jamie Oliver visszafogottabb, türelmesebb stratégiát választott, ma már a legjobb iskolai menzák felkutatását és díjazását tervezi.
– Gasztronómiai kompetenciáról korábban esett szó, de nem világos, mit jelent pontosan.
B. Zs.: Vegyünk egy egyszerű példát, nézzük meg, mennyi mindent kell összehangolni, hogy elkészül jön egy kiló pogácsa. Kiszámolni az alapanyagok mennyiségét, megtervezni a bevásárlást, pénzt kezelni, időben megtervezni és végiggondolni a folyamatokat, mértékegységekkel foglalkozni, a motorikus készségeket használni, aztán pakolni, mosogatni, és persze megenni. Ennek a folyamatnak tulajdonképpen minden elemét beilleszthetjük valamelyik tanórához kapcsolódva az intézmény tantervébe. Egy másik példa: Svédországban a gyermek étkeztetést az önkormányzatok finanszírozzák, az alapoktatás és a diákok étkezésének megszervezése is az ő feladatuk. Minden iskolának saját szakácsa van, akik a tanárokkal is együttműködnek, igyekeznek elsősorban helyi és egyre inkább bio, organikus alapanyagokat használni. Itt a gyerekek nem csak fogyasztók, a háztartási ismeretek keretében főzni is tanulnak. A tanárok a tanulókkal együtt étkeznek, és az együtt töltött időt tudatosan a társas kapcsolatok építésére fordítják. Az elmúlt évtizedben egyértelműen pozitív eredményeket tudnak felmutatni ezzel a gyakorlatorientált módszerrel. De nem kell Svédországig menni inspiráló ötletekért, a debreceni Svetits Katolikus Általános Iskolában – amely egyházi fenntartású, így nagyobb forrásból tud gazdálkodni az iskola is a szülők által befizetett pénz mellett – két-háromszoros összegből készítik az ebédet, az intézmény épületén belül van a konyha, csak az ott tanulóknak főznek, és még saját cukrászüzemük is van.
– Mondana pár egyszerű példát, ami bemutatja, hogyan csorog le a tudás a gyerekekhez?
N. Zs.: Vegyük például az élelmiszerpazarlás és a maradék csökkentését. A „Maradékmentes március” programunkban a matematikát kötöttük össze az ebédeléssel: az osztályok egy héten keresztül naponta mérik az ebéd utáni ételmaradék súlyát, amiből aztán számolhatnak átlagot, heti és havi mennyiségeket, oszthatnakszoroz hatnak, összevethetik más osztályok méréseivel. Hogyan csökkenti ez a projekt az élelmiszerpazarlást? A gyerekek így könnyen megtanulják, hogy annyit szedjenek a tányérra, amennyit valóban meg is esznek, hogy az ehető étel végül ne a kukában landoljon. Repetát természetesen lehet kérni, mint ahogy lehet kis adagot, lehet nagyobbat, de fontos, hogy megtanulják a saját határaikat és igényeiket.
– Fontos, hogy ismerjék, értsék a gyerekek igényeit?
N. Zs.: Fontos, hiszen különböző háttérrel, különböző ízléssel érkeznek az ebédlőasztalhoz. Azt látjuk, hogy a legfiatalabbak ízérzékelése erősebb, így van, hogy nekik csak az üres tészta vagy rizs esik jól, változó a nyitottság és a rugalmasság mértéke is. Gyakran csak a komfortos ételek csúsznak le, úgyhogy erőltetni nem érdemes semmit. Ezzel együtt mindenkit biztatunk arra, hogy ha csak egy kis falatot is, de megkóstoljanak az ismeretlen vagy aznap éppen nem szimpatikus ételekből. Vannak viszont olyan módszerek, amelyekkel tágíthatjuk a horizontot, ilyen az „adventi fűszernaptár” projektünk, ennek segítségével az ismeretlen fűszerből ismerős lesz. Édesség helyett minden napra egy fűszer szerepel a kalendáriumban, és az aznapi fűszerrel főzzük az ebédet. Ez lehetőséget teremt arra is, hogy a szakácsok és a gyerekek között közvetlen kapcsolat legyen, ami a tálalókonyhákon keresztül egyáltalán nem tud megvalósulni.
– Mit tudunk tenni otthon, hogy tudatosságra neveljük a gyerekeket?
B. Zs.: Beszélni kell az evésről! Jó módszer, ha az iskolai ebédet a szülőkkel közösen választják ki, de a közös főzés is jelentős, meghatározó tapasztalatokat ad. A konyhai feladatokba bevonva közös a program és a sikerélmény, szívesebben fogyasztják, aminek a készítésében aktívan részt vesznek, sőt, megtanulják, hogy az ételkészítés mögött milyen munka van, ami a maradék/ kidobott étel mennyiségét is csökkenteni tudja.
Fotó: Fazekas Nikoletta