„A legrosszabb étel az, amelyet vendégségre főztek, amelyre nem hívták meg azt, aki eljönne, miközben akit meghívtak, az visszautasítja a meghívást” – tartja az iszlám, ahol a vendégszeretet, az étel megosztása az egyik legfontosabb vallási és társadalmi alappillér. Nem véletlen, hogy a közös étkezések kultúrája máig azokban a régiókban a legerősebb, ahol a muszlim hit él.
Jól emlékszem, amikor bécsi török kollégám elhívott családjához, hogy vacsorázzak velük. Mivel sejtettem, hogy ő a vallási szabályokat rugalmasabban értelmezi a családjánál, inkább megkérdezem tőle, mire számítsak – válaszaiból hamar kiderült, hogy a közös étkezés a kevés dolog egyike, amit neki is szent. ![]()
„Ne lepődj meg,
mindenki téged akar majd etetni, mindent meg kell kóstolnod, és ha üres lesz a tányérod, akkor még szednek, de ha maradék lesz rajta, megsértődnek.
A dédapámtól a húgomig mindenki ott lesz – én nem akadok ki, ha őt bámulod, mert tudom, hogy igen jól néz ki, de az öregek nem nézik jó szemmel. Szóval okosan.” – mondta.![]()
Azt éreztem, hogy a bámulás dolgot le tudom küzdeni, de a tányéron hagyható mennyiség miatt aggódtam. „Majd figyelj rám, nagyanyám engem is mindig tömni akar” – vázolta nevetve a stratégiát. Az asztalnál ültünk vagy húszan, mindenki vidám volt, mindenki figyelmes:
a színes, illatos, izgalmas ételektől alig fértek a poharak, és amikor azt hittem, hogy már semmi hely sincs az asztalon, valahonnan mindig jött egy újabb fogás,
vagy egy kis kenyér, meg sütemény is, amit bátran ehettünk két sós falat között – édesanyám az ilyen deviancia láttán bármikor felvonná volna szemöldökét, de a barátságos hangulat, a család pulzálása, ahogy engem, úgy őt is beszippantotta volna.![]()
Tőle, ahogy a magyaroktól alapból, nem is áll távol a mezze, az iszlám étkezési kultúrája. Amikor egy rendes vasárnap hazaesett a család, - két gyerek, két házastárs, nyolc unoka - akkor a dunaszerdahelyi nagy zöld asztal is kicsit olyan lett, mint tőlünk keletre: igaz, pont a török hatás miatt disznóhús központú lett a magyar konyha (azt a vallási okokból nem rabolták el), de a nagy közös evések, a szorosan egymáshoz illesztett tányérokról kicsipegethető fogások, a szabad kombinálás élménye ugyanúgy örömet okoz nekünk is.![]()
Sajnos pont ez a viselkedésminta, ami kikopni látszik a világból – az etetésben maximális örömöt lelő anyámat, mint valami gonosz mesebeli dzsinn a koronavírus rabolta el, míg mások életéből az idő, az emberi minta vagy a társaság hiányzik. A mezze viszont erről szól:
az evés által adunk a saját időnkből, cserébe kapunk másokéból, leülünk barátokkal, rokonokkal vagy akár idegenekkel egy asztalhoz.
Mert a kapcsolatteremtés és -ápolás leguniverzálisabb nyelve az étel – aki kézbe veszi Ghillie Başan gyűjteményét, megértheti mindezt.![]()
A HVG Kiadó által magyarul is piacra került sikerkönyv az alapkészítményeket, a hideg, a meleg és az édes mezzéket is taglalja, és mögöttük az evés utáni italokat is – nem egy bonyolult tematika, de benne van minden, ami miatt beleszerethetünk ebbe, a magyar lélek számára is befogadható gasztronómiába, ami nem a luxusról és a mennyiségről szól, hanem az egyszerű, jó minőségű alapanyagokban rejlő kreativitásról. ![]()
Ha csak pár praktikát ellesünk, már jól jövünk ki belőle, de aki igazán szerencsés, az ráébred, hogy
nem jó egyedül enni.
Terítsünk sok finom apróságot a családnak, tegyük ki szívünket az asztalra: hívjuk át a barátokat, kössünk békét a falatok között az ellenségeinkkel, adjuk enni annak, akit becsábítanánk az ágyunkba, mutassunk valami önzetlenül szépet az idegeneknek. A mezze lényege ez: ma én fogadok vendégeket, de holnap már az leszek, akit meginvitálnak azok, akiket én is szeretettel és tisztelettel ültettem asztalomhoz. ![]()
Kiadó: HVG Könyvek
Ár: 4200 Ft