Szerencsés és ritka a szülő, akinek a gyereke fenntartások nélkül, megfelelő mennyiségben fogyaszt zöldséget. Vitathatatlanul fontos a példamutatás és a nevelés, mégis előfordul, hogy a tudatosan étkező családokban sem sikerül minden gyerekkel egyformán megszerettetni a zöldeket. Itt a segítség: a “The Helping Plate” nevet viselő okostányér.
A zöldség nagyhatalomnak számító Hollandiában a 4-8 éves korosztályba tartozó gyerekek átlagosan mindössze napi 73 grammot fogyasztanak ebből a táplálékcsoportból, meglehetősen távol maradva a táplálkozási irányelvek által számukra optimálisnak tartott 100-150 grammtól. Pedig ez az életkor meghatározó az egészséges étkezési szokások kialakulásában, amelyeknek óriási szerepük van bizonyos betegségek megelőzésében.
Az észak-európai piacon ismert holland HAK konzervgyártó vállalat jól felfogott gazdasági érdeke, egyben a fenntartható fejlődés és az egészséges táplálkozás trendjébe illeszkedő missziója a zöldségfogyasztás ösztönzése. Kutatók és dizájnerek bevonásával keresett megoldást a problémára, amelynek eredményeképpen igen kreatív megoldás született.
Az elkeseredett szülők megnyugtatására, akik talán a fekete mágia, a hipnózis vagy az érzelmi zsarolás eszköztárának bevetését fontolgatják, gyorsan leszögezzük, hogy mindez szükségtelen.
Az okostányér optikai illúziók és pszichológiai viselkedésminták intelligens elegyével téveszti meg a gyanútlan kiskorúakat.
Ilyenformán csakugyan a tudatalattira hatva manipulál - de megbocsátjuk, hiszen jó cél érdekében teszi.
A HAK kommunikációs és kreatív partnere a DDB Unlimited: “Nagy kihívás a gyerekek viselkedését megváltoztatni. Arra a megállapításra jutottunk, hogy még mindig sok lehetőség vár kiaknázásra a zöldségek prezentálásában.”
A kutatókkal folytatott eszmecserék meglepő és kreatív megvilágításba helyezték a problémát. A reklámcég hirdetéseiben eddig is támaszkodott a tudományra, de ez az első alkalom, hogy a dizájnban is alkalmazta azt.
A Wageningen University & Research kutatócsoportjának tagja, dr. Betina Piqueras Fiszman gyűjtötte össze azokat a tudományos szempontokat, amelyekre a dizájn épül.
“Már az első falat szánkba kerülése előtt, a szemünkkel megkóstoljuk az ételt. A tálalás maga nagyban meghatározza, hogy milyennek észleljük és mennyit fogyasztunk el belőle.”
A tervezéssel megbízott Waarmakers Studio dizájnereinek sikerült a gyakorlatba ültetni a tudományos elveket, amelynek eredménye egy innovatív, hasznos és szép tárgy lett.
A felnőttek utánzása
Egy gyerek agya folyamatosan tükrözi vissza a szülei viselkedését. Utánzással sajátítja el a legalapvetőbb tudást (járást, beszédet), viselkedésmintákat és veszi át a szülő érzelmi megnyilvánulásait. Nem csupán üres frázis a példamutatás fontossága, a szülői minta meghatározó a gyermek fejlődésében.
Erre az ösztönös tanulási folyamatra segít rá a dizájn: a tányér szándékosan nem műanyag, színes és kisméretű, hanem pont olyan, mint a szüleiké, kerek, fehér és porcelán.
Delbœuf illúzió
Joseph Remi Leopold Delboeuf belga professzor 1865-ben írta le az optikai jelenséget, melynek lényege, hogy egy adott méretű sötét korongot annál kisebbnek látunk, minél nagyobb kört rajzolunk köré. Étkezéssel már korábban is kapcsolatba hozták, ezért javasolják fogyókúrázóknak a kisebb tányér használatát, mivel azon többnek látszik az étel.
Jelen esetben a cél épp ellentétes, a gyerekek pont kevesebb zöldséget akarnak látni, ezért indokolt a nagy méretű tányér, amelyen ugyanakkora adag zöldség kevesebbnek látszik.
A mélyedés
A tányér hasonlít az olasz tésztafélék tálalásához előszeretettel használt széles peremű, öblös tálakhoz, azzal a különbséggel, hogy ebben az esetben a mélyedést nem a tányér közepére tervezték, erről a következő pontban lesz szó.
Nem nagyon szorul magyarázatra, hogy a tányéron kialakított mélyedés is azt a célt szolgálja, hogy több zöldséget tudjunk a tányérra halmozni anélkül, hogy ez elsőre szembetűnő lenne.
Valószínűleg ez az a turpisság, amire a gyerekek leghamarabb rájönnek.
A legkisebb ellenállás
Az ember ösztönösen törekszik arra, hogy a legkisebb erőfeszítést kelljen kifejtenie. Bár nevetségesen kicsinek tűnik a különbség, mégis nagyobb valószínűséggel esszük meg a tányérunkról azt, ami a legközelebb van hozzánk. Ezért a tervezők azt javasolják, hogy a tányér mélyebb oldala nézzen a gyerek felé.
Színárnyalat
A hófehér háttér ételfotózásnál és éttermi tálalásnál is kockázatmentes választás: kiemeli, élénkebbé teszi a színeket. Fehér háttéren a zöldség is étvágygerjesztőbbnek látszik.
Ezért a mélyedés környékét tervezték a legvilágosabbra és onnan indulva fokozatosan vált át szürkés árnyalatba és sötétedik a szélek felé, így téve még vonzóbbá a zöldséget a tányéron lévő többi ételhez képest.
Nicole Freid, a HAK marketing és innovációs igazgatója bizakodó a tányér jövőjével kapcsolatban: “Nem garantáljuk, hogy mindenkinél működik, de az első visszajelzések pozitívak, mind a szülők, mind a gyerekek részéről.” A tányér kialakítása azt is segít tudatosítani a szülőkben, hogy mekkora adag szükséges a kívánt 100-150 gramm eléréséhez.
A siker kézzelfogható, a Royal Goedewaagen által legyártott első ezres szériát pillanatok alatt elkapkodták a Bijenkorf webshopjából.
Az eredetileg influenszereknek szánt marketingakcióból úgy tűnik, sorozatgyártás lesz,
több kiskereskedelmi hálózat érdeklődik a termék iránt és a HAK már le is adta az utánrendelést a gyártónak.