Cikkek

A Gere pincészet története hét generációval ezelőtt kezdődött. Gere Attila közgazdász végzettségű lánya, Andrea 2004-ben bukkant fel a cégben, részt vett a Crocus Gere Hotel & Resort felépítésében, 2019-ben pedig piacra dobta az Andrea Gere Skin Care luxus szépségápolási termékcsaládot, melynek fő alapanyaga a családi szőlőmag.


– Melyek voltak az első szépségápolási élményei?


– Ezek az apai nagymamámhoz kötődnek. Gyerekként áhítattal néztem, ahogy minden reggel és este bekrémezi az arcát, ahogy kilakkozza a körmét, elkészíti a frizuráját, csinosan felöltözik. Most is emlékszem az arckrém illatára. A legizgalmasabb számomra persze az volt, amikor megengedte, hogy ezeket magam is kipróbáljam. Azt hiszem, itt kezdődött minden.


– Arcápolási termékcsaládot énekesek, színészek szoktak piacra dobni csak úgy, mellesleg... Ön nem az, mi hajtotta mégis?


– A családommal a borászatban 2010 óta foglalkozunk szőlőmagolaj és őrlemény előállításával. Kezdetben volt az olajprésüzem és az őrlőmalom, enélkül a szépségápolási ágazat sem jöhetett volna létre, hiszen az innen származó termékek, vagyis a szőlőmagolaj és a szőlőmagőrlemény, továbbá a kivonat a krémek alapanyagai.






– Mikor jött rá a világ, hogy a szőlőmag nem hulladék?


– Ez nem új keletű tudás, Szent-Györgyi Albert mondta ki először 1936-ban, hogy a szőlőmag tartalmazza valószínűleg a legtöbb természetes antioxidánst, amely az öregedési folyamatok fékezésére is képes, de szívbarát és rákellenes tulajdonságai miatt ugyancsak népszerű. A szőlőmag 2010 előtt nem kapott kiemelt szerepet: kipréseltük a szőlőt, a magot és a héjat pedig kiszórtuk a tőkék közé. Rossz belegondolni, mennyi értékes anyagot kezeltünk melléktermékként.


– Ez felveti a kérdést, hogy a gyerekem a mag nélküli szőlőt szereti. Állítsam át a magos fogyasztására, mert jobb az egészségének, ekkor őrleményt sem kell vásárolnom?


– A szőlőmag elrágcsálása önmagában mit sem ér. Az antioxidánsok ebben a formában nem hasznosulnak. Fontos, hogy milyen finomságúra van porítva a mag, amiből először kinyerjük az olajat, majd az abból visszamaradt, szinte betonkeménységű anyagot őröljük meg akkorára, amit a szervezet és a kozmetikai ipar hasznosítani tud.


– Milyen a kinyert por?


– Mint a holland kakaó, kanalazva lehetetlen enni, fullasztó, ezért tejtermékbe, kefirbe szoktam keverni egy teáskanálnyit – ez a napi adag –, majd öntök hozzá egy kis szőlőmagolajat. Az őrleménynek elkeverve fanyarkás íze van a tannin miatt, ami a borban is érezhető. Mivel ezt nem mindenki szereti, így kapható az őrlemény kapszulázva is.


– Az olajat hogyan használjuk a konyhában?


– A többi olajhoz képest drága termék, és bár hőálló, sütni nemigen szoktak vele. Salátákra ajánlom, vegyítve valamilyen más olajjal, mert finom, de meglehetősen intenzív az íze.


– Honnan jött az ötlet, hogy mindezeket tubusokba és tégelyekbe zárja?


– Teszteltük házi készítésű termékeinket a szállodánkban, ahol minden a borról szól. A wellnessrészlegen is, ahol gyakran kevertünk ki saját olajjal és őrleménnyel készült pakolást az arc- és testkezelésekhez. Ezeket a termékeket nem lehetett hazavinni, viszont sokszor jelezték a vendégek, mennyire jót tett a felvitt anyag a bőrüknek, ezért mégiscsak tegyünk bele valamennyit egy kiürült krémesdobozba, otthoni használatra. Itt az értékes alapanyag, jók a visszajelzések, így arra jutottam, hogy érdemes továbbgondolni és még több hatóanyaggal egy komplett kozmetikumcsaládot fejleszteni.


– Hogyan került Svájcba a gyártás?


– Itthon szerettem volna fejlesztőt és gyártót találni, de hosszas keresés után sem sikerült, végül egy svájci cégre esett a választásom, amely nem nagy, de luxusmárkáknak is dolgozik. Ők fejlesztették és gyártják a krémet. Kiküldtük nekik az alapanyagainkat, majd elmondtam, nagyjából mit szeretnék.


– Mi volt az?


– A kozmetikumokban is arra törekszem, mint a boroknál: elegancia, harmónia, komplexitás, tartalom, egyedi kézjegy. Ezt a filozófiát igyekeztem továbbvinni, mert ettől válik az egész termékcsalád önazonossá. Ahogy a borban, itt sem elégszem meg a középszerrel. A krémekbe kerülő anyagok minőségellenőrzése folyamatos. Nem mindegy ugyanis, hogy tömegtermelésből származó magot préselnek ki, ami egy túlterhelt szőlőtőkéről jön, rajta tíz kiló szőlővel. Ebből ahogy kiemelkedő bort, úgy jó olajat sem lehet készíteni. Mi visszavágjuk a fürtöket, egy tőkén öt-hat szőlőfürt van, ebből készítjük az olajat, így amit a szőlőtőke a talajból felszív, azok a hatóanyagok abban a pár fürtben összpontosulnak.


– A szőlőmagolajon, őrleményen és kivonaton kívül mi került még a krémekbe?


– Kékszőlőőssejtek, amelyek szintén fontos alappillérét adják a receptúrának, továbbá hialuronsav, különféle vitaminkomplexek és még sok más értékes hatóanyag is. Ami ebben különleges, hogy általában csak a szőlőmagolajat használják kozmetikumokban, ennyi szőlőösszetevő nem nagyon van meg együtt a krémekben. Izgalmas a termék azért is, mert borászatokra nem jellemző, hogy szépségápolási ágazatuk lenne. Visszatérve a kozmetikumcsaládra, nem akartam túl széles palettát, csupán annyi terméket, ami egy nőnek lefedi a napi bőrápolási rutinját, viszont minden megtalálható benne, amire a bőrnek szüksége van.


– Milyen termékekről van szó?


– Első az arcradír, amely fizikai és kémiai hámlasztó is egyben, ezzel kezdjük a rutint, de ezt nem szükséges mindennap használni. A radírozást régen időrabló tevékenységnek gondoltam, azonban rájöttem, hogy a krémek úgy hatnak legjobban, ha használatuk előtt az elhalt hámsejteket leradírozom. Ezt heti egyszer elvégzem. Reggel először felteszem a szérumot, arra jön a nappali hidratálókrém. Este ismét a szérum és éjszakára az anti-aging krém, amely gazdagabb, táplálóbb termék. Az éjszakai krémmaszkot pedig hetente kétszer használom.




– Milyenek a visszajelzések?


– A bőr vitálisabb lesz. Noha a mélyebb ráncok nem tűnnek el, de sugárzóbbá, üdébbé válik az arc. Sokan mondják, hogy a férfiak is észreveszik ezt, akik sokszor egy új frizurát sem nagyon szoktak.


– Új termékek is várhatók?


– Három év fejlesztés után 2019 decemberében, a Covid évében, nehezített pályán indultunk. A kozmetikai piac kőkemény, telített, hatalmas a verseny. A nagy márkákkal lehetetlen versenyezni. Nálunk mindig is a bor marad az első, a szépségápolási termékeket egy szép kiegészítésnek gondoltam, megmutatva, mi mindent lehet kihozni a szőlőből. Egyelőre ezt az öt terméket szeretném megismertetni, és amikor már van mire építeni, akkor esetleg kijövünk újabbakkal.


– Egy mélybordó rúzs jó lenne, paszszolna a borászathoz.


– Arra nem gondoltam, de jól hangzik. Egy arctisztítónak mindenesetre nagyobb a realitása.






– Milyen volt a szőlő idei éve?


– Nyáron az aszály sújtott minket, utána viszonylag sok eső esett. Október második felében fejeztük be a szüretet, addig szépen emelkedett a mustfok, főleg a nagy vörösök, a Kopár és a Solus alapanyagainál. Ami eddig bent van, szépnek látom, a 2022-es rozénk már a piacon van, gyümölcsös, friss, nagyon jó inni, elégedett vagyok vele.


– A borászatban mi az újdonság?


– Stabil borpalettánk van, nem bővítjük, inkább szűkítjük. Nemrég kivezettünk pár szőlőfajtát, amivel már nem akarunk foglalkozni. Például a pinot noirt, amely nem Villányba kell. A borászok a rendszerváltás után sok mindenben ki akarták magukat próbálni, de kiderült, Villány bora a cabernet és azon belül is kiemelten a franc, a merlot. Pinot-ból csak annyit tartottunk meg, ami az étteremben elfogy, mert a fajta jól társítható ételekhez, de piacra nem kerül. Az elmúlt két év nagyjából erről és a folyamatos vészmegoldásokról szólt. Emellett a bioművelés, a folyamatok tökéletesítése jelenti a kihívást.


– Önök is nehéz helyzetbe kerültek az energiaárak emelkedésével?


– Az étterem bázisa a szállodánk. Mi is nagyon érezzük a drágulást, hiszen a hotel wellnessrészlege nagy és sok energiát emészt fel. Az áremelkedés ráadásul annak ellenére is okoz problémát, hogy rengeteg megújuló energiaforrásunk van, venyigével fűtünk, geotermikus energiát, hőszivattyút, falba épített hűtés-fűtést használunk, napkollektoraink révén van meleg vizünk. Az energetikusunk elvégezte a kalkulációt 2023-ra, és nagyon magas összeget kell pluszban kitermelnünk. Ez nem kis feladat. Apuval a konyhában az elmúlt két évben rengeteget matekoztunk, ez a Covid után sem maradt abba. Az újratervezés, újragondolás az életünk része, hiszen közel száz munkavállalónk van, akikért felelősséggel tartozunk.





– Édesapja továbbra is fáradhatatlan?


– Sok mindent testál már ránk, de persze aktívan részt vesz még a pincészet életében. Borkóstolókat tart, illetve a szőlőbe szeret leginkább menni Frici, a labradorunk társaságában. Van továbbá egy kis majorságunk, ahol állatokat tartunk, hogy az étteremnek legyen alapanyaga, ezt a régi uradalmi épületet is szépítgeti.


– Karácsonykor mivel koccintanak?


– Külföldi vagy saját régi évjáratos borral. A tágabb családdal, Gere Tamással és Zsolttal, unokatestvéreinkkel karácsonyozunk, ilyenkor mindenki hoz valami érdekességet, így az ünnep borok szempontjából is izgalmas.


– Illetve amiatt, hogy már két kisfia is ott áll a fánál.


– Növekszik az új generáció, ők az egyik legnagyobb ajándék az életemben, és mondhatom, a szőlő szeretete adott, sőt a nagyobbik, aki már óvodás, imád traktorozni.


– Nyugtasson meg, hogy az óvodai jele a szőlő...


– Ház. Mivel mindenki szőlőt akar Villányban, nagy volt a verseny, és erről lemaradtunk, talán nem voltam elég vehemens...


– Önmagára marad ideje?


– Nem nagyon, de nekem már az is öröm, hogy visszamehetek dolgozni. Ebben nagy segítségem anyu, aki ekkor a kisebbik fiamra vigyáz. (X)



Fotó: Gere Andrea, Image by Racool_studio on Freepik

Legújabb magazin számunk!

Megnézem Szeretnék előfizetni a magazinra