Sümegi Noémi
2020. március 9.A Zax nem annyira régen robbant be a csokoládék piacára, mint amennyire ismert és kedvelt már most a kiváló minőségű termékek rajongói körében. Aki egyszer látott vagy kóstolt már Zax bonbont, az nem felejti el: gyönyörű színeivel, vékony, roppanós csokoládéjával és krémes vagy gyümölcsös töltelékeivel már az első találkozáskor garantáltan maradandó élményt nyújt.
A komáromi Varga házaspár 27 évig az építészetben dolgozott: belső tereket alakítottak ki, épületeket hoztak létre, s mindebben Zsuzsa közgazdászként támogatta férjét, Ferencet. A csokoládékészítéssel fordult a kocka, ő lett a páros kreatív, alkotó tagja, és férje a „kiszolgáló”, aki a termékek értékesítésével foglalkozik, vagyis ő juttatja el a Zsuzsa által megálmodott színes csokoládé-műalkotásokat a fogyasztókhoz.
De továbbra is azt az utat járják, amit az építészetben elkezdtek: amilyen színes és modern épületeket és belső tereket terveztek korábban, olyan színes és ötletes csokoládékat készítenek most. Az egész életük, életstílusuk is ilyen: vidámságuk, életszeretetük akkor is érezhető, amikor a bonbonokról beszélnek, de akkor is, amikor az utazások, a barátok vagy a család kerül szóba.
Minden akkor kezdődött, amikor Zsuzsa tíz évvel ezelőtt egy csokoládékészítő kurzust kapott ajándékba. Ettől kezdve az utazásaik során már azt is figyelték, hogy a csokoládé hogyan változik a világban, mekkora különbség lehet a minőségi kézműves termékek és az átlagos csokoládék között, milyen trendek alakítják a kínálatot. Bejárták a világ összes fontos csokoládékészítő műhelyét New Yorktól Párizson, Bécsen és Lyonon át Milánóig, hogy lássák, mi a világtrend, és a hobbiból egyre komolyabb érdeklődés lett.
Kezdetektől csak a legjobb alapanyagokat használták, a francia Valrhona, illetve az olasz Domori és Crea csokoládét, piemonti mogyorót – amit a helyszínen, Piemontban választottak ki – és madagaszkári vaníliát. A hibiszkusz Délkelet-Ázsiából érkezik. Ha meg tudják oldani a folyamatos szállítást és tisztítást, akkor a mandulát igyekeznek majd a Balaton-felvidékről beszerezni, hogy legyen „hazai” alapanyag is (az idézőjel csak annyiban indokolt, hogy a cég szlovákiai). Terveznek egy mákos terméket is – a mák Komárom mellett terem.
A tölteléknek is tökéletesnek kell lennie, de százszázalékos eperpürét csak Franciaországból lehet beszerezni. Aromákat nem használnak. Huszonötfajta töltelékük van: a ganache-alapú és a gyümölcsös töltelékek esetében is fontos, hogy harmonizáljanak a csokoládéburok ízével, egyensúlyba kerüljenek a savasabb és édesebb komponensek. A málna klasszikus párja a csokoládénak, de a Zax bonbonok között létezik citrusos, kókuszos, passiógyümölcsös és gránátalmás is. A Baileyszel töltött roppanós félgömb is nagyon népszerű, és terveznek tokaji aszús bonbont is Szepsy István borából.
A bonbonok a Zax signature termékei, a töltelékük és a külső formázásuk is művészet: Zsuzsa kézzel festi a bonbonokat, a táblacsokoládékat, sőt néha a drazsékat is. A legjobb minőségű ételfestéket használják, ettől olyan szép, fényes a csokoládé felülete – persze, a technológia is sokat számít. Bemutatókon
sokszor kérdezik is, hogy csokoládék-e azok a csillogó, gyönyörű gömbök, vagy ékszerek.
Vizuális és ízélményt is nyújtanak tehát ezek a bonbonok, amelyek tíz évig csupán barátoknak, családtagoknak készültek. Karácsonykor 500-1000 darab biztosan gazdára talált, de amikor Ferenc már 150 helyre szállított ki ajándékdobozokat, a barátok is megkérdezték: miért nem csináltok ebből üzletet? Vargáék azt válaszolták, hogy nekik más az útjuk, tavaly ősszel azonban eljött a váltás ideje: a családi vállalkozás folytatódik, de immár Zsuzsa alkotásait támogatja Ferenc a munkájával.
Nem a nulláról indultak, hiszen volt már tapasztalatuk, de fel kell építeni a márkát. A névválasztás is tudatos, olyan márkanevet szerettek volna, amit idegen nyelven is ki lehet ejteni, és kicsit különleges a hangzása. A Z betű Zsuzsára utal, de a szó maga egyébként nem jelent semmit.
Mivel Vargáék ismerik a világtrendeket, tudják, hogy más nem nagyon készít ilyen csokoládét, és bátran a világ leghíresebb csokoládéi mellé tudják tenni a sajátjukat. A legfinomabb, legválogatottabb alapanyagokkal dogoznak, és minden termék kézzel készül, ezért ezek a csokoládék nem olcsók, de nem is megfizethetetlenül drágák. Ezer és hatezer forint között lehet kapni bonbont, táblás csokoládét, illetve Zsutellát, ami 66 százaléknyi piemonti mogyorót és 18 százaléknyi organikus kakaót tartalmaz – igazi gourmet-ízbomba.
Aki megkóstolja, ezután más mogyorókrémet már nem is nagyon kíván. Céges ajándéknak azért kiváló választás a Zax bonbon, mert a festéssel meg tudják jeleníteni az adott cég színvilágát, tehát amellett, hogy finom, rugalmasan alakítható is.
Budapesten három helyen lehet kapni Zax-termékeket: a Rózsakert Bevásárlóközpontban, a Delizia gourmet-boltban a Hegyvidék Bevásárlóközpontban, és az I. kerületi ChoCocóban.
De saját üzletet is terveznek a Belvárosban, a Bazilika környékén, ahol a csokoládé műfaját talán jobban ismerő külföldi vásárlók is megtalálják. Komáromban van egy saját kis boltjuk a Duna-parton, a műhely mellett: aki ellátogat oda, láthatja, milyen elegáns, inspiratív környezetben készülnek ezek a kézzel festett finomságok.
A magyar és szlovák piac után a cseh és az osztrák vásárlók felé akarnak nyitni, két-három éves távlatban pedig szeretnék meghódítani Skandináviát. Ezzel át lehetne hidalni a nyári hónapokat, amikor – ahogy a prémium csokoládék esetében szokás – leáll a csokoládégyártás.
Vargáéknak két felnőtt gyermekük van, akik eddig kevésbé érdeklődtek a szülők munkája iránt, most viszont a csokoládé őket is annyira izgatja, hogy már jelezték: szívesen vinnék tovább a családi vállalkozást. Így minden esély megvan rá, hogy egy bátor és stílusos közép-európai brandet alkossanak a Zax csokoládéból.