Életmód

Orbán Szilvia

2022. június 30.

Az étkezésbeli kihívások nem kell, hogy bárkit is eltántorítsanak a célország konyhaművészetének kipróbálásától.

Sokak számára az utazás egyik legcsábítóbb része az, hogy egy másik kultúra konyhájába is autentikus kirándulást tehetünk. Ha azonban valamilyen ételallergiával élünk, vagy más étrendbeli megkötést kell követnünk, akkor egy olyan felfedezőtúra, ahol még nyelvi korlátok is megnehezítik a mindennapokat, akár egy vacsora is rémítő kihívásnak tűnhet.

Mi a teendő, ha egy olyan országba utaztunk, amelynek a nyelvét nem beszéljük elég jól, de a számunkra létfontosságú, étkezésre vonatkozó információkat világosan és gyorsan szeretnénk a vendéglátóhely tudtára adni? A HuffPost által megkérdezett szakértők az alábbi tippeket adják.

Előre keressünk megfelelő helyeket

Aki ételallergiával él, jó, ha nem csak a szállásokat és a legmenőbb helyeket térképezi fel a neten az utazás előtt, hanem arra is szán időt, hogy megkeresse azokat az éttermeket, amelyek igazoltan nagy gondot fordítanak a korlátozásokkal étkezőkre, javasolják a szakértők.

„Érdemes végigböngészni a vendéglátóhely értékeléseit is. Van egy csomó olyan weboldal is, amit lecsekkolhatunk, ha valamelyik forgalmas nagyvárosba utazunk, ilyen például a vegánok számára a HappyCow” – tanácsolja a szakember.

Ételallergia esetén nagy segítség lehet a Spokin nevű, népszerű applikáció letöltése is, ami szintén erre a problémakörre specializálódott.

A szakértő szerint a közösségi média is tartogathat jó forrásokat, például érdemes rákeresni a célországban élő honfitársak közösségére akár a Facebookon, akár a Redditen, és a tagok segítségét kérni abban, hogy a számunkra fontos információ valóban jól legyen lefordítva. Az ilyen közösségekben mindig akadnak segítőkész emberek, és az általuk lefordított szöveget a telefonunkra lementve később bárhol megmutathatjuk, hangzik a Cross Culture Love bloggere, a „digitális nomád” Kate Sortino tippje.

Ha már kiválasztottuk a szállást és találtunk néhány ígéretes éttermet is, bölcs dolog előre tudakozódni, hogy az általuk kínált szolgáltatások valóban megfelelőek a mi speciális igényeinknek.

„Keressük meg közvetlenül is a kiszemelt helyeket előzetesen, emailen, telefonon vagy egy chat applikáción keresztül” – javasolja a The Voluptuary elnöke, az utazási szakértő Anne Desrosiers. „Így a vendéglátóhely előre értesül az igényeinkről, és felkészülhet a fogadásunkra. Arról is tájékoztatnak, ha nem állnak készen a miénkhez hasonló problémák kezelésére, így elkerülhető, hogy már a helyszínen szembesüljünk ezzel.”

Mindig legyen nálunk fotó a kerülendő ételekről

Ha aggódunk amiatt, hogy a nyelvtudásunk nem megfelelő, legyen kéznél pár jó fénykép azokról az ételekről, amelyeket nem ehetünk, így egyszerűen tudathatjuk az igényeinket a pincérrel, a személyzettel.

A You Could Travel utazási szakértője, Cory Varga például vegán – nála is jól bevált ez a módszer.

„A legegyszerűbb módja annak, hogy tudasd, nem eszel állati eredetű ételeket, ha van nálad egy fotó, amelyen tojás, tej és állatok áthúzott képével. Lehet, hogy nem mindenhol értik pontosan, mi is az a veganizmus, de mindenki érti, mit jelentenek az említett képek.”

Készítsünk laminált vagy digitális kártyát az allergiás információkról

Amennyiben az étrendbeli megkötések alapja valamilyen allergia – főleg, ha azok súlyosak, és akár anafilaxiát is okozhatnak – elengedhetetlen, hogy legyen nálunk egy olyan jól érthető kártya, amelyen az állapotunk főbb paraméterei szerepelnek.

Leah Pavel útiblogger férje súlyos mogyoróallergiával él. Náluk is az vált be, hogy a férfi a tárcájában minden külföldi útra visz magával az adott nyelven íródott információs kártyát.

„Mivel a súlyos ételallergia egyes országokban kevésbé gyakori, így a kártyán az is szerepel, hogy az allergiája halált is okozhat.”

Aki nem szeretne egy újabb fizikai kártyával bajlódni, a netről is letölthet hasonlókat, amelyeket a telefonra lementve tárolhat.

Rögzítsük hangfelvételben, a célország nyelvén

Bárhová is utazunk, hasznos, ha néhány alapmondatot és kifejezést ismerünk az adott nyelven, hogy könnyebben boldogulhassunk. Ha azonban komoly ételallergiával, vagy étrendbeli megkötésekkel élünk, a nyelvtudásnak még fontosabb a szerepe.

A Flavours Experiences utazási iroda alapítója, Lorne Blyth ezért azt ajánlja, hogy kérjünk meg valakit – barátot, szállodai recepcióst, utazási ügynököt, lényegében bármilyen ismerőst, aki jól beszéli az adott nyelvet – hogy a saját szavaival mondja „magnóra” a fontos tudnivalókat, kizárandó ételeket, és ezt a felvételt tartsuk mindig kéznél, a telefonunkon.

Mindig legyen nálunk a gyógyszerünk

Allergiásként vagy emésztési zavarokkal küzdőként nyilvánvalónak tűnik, hogy a szükséges gyógyszereink megfelelő adagját magunkkal visszük külföldre is, de nem hangsúlyozható eléggé, hogy annak

sosem a bőröndben, vagy a hotelszobában van a helye, hanem nálunk.

„A gyógyszereket tartsuk az eredeti csomagolásukban, és ha repülővel utazunk, ezek soha ne a feladott csomagok közé kerüljenek, hanem a kézipoggyászba. Vészhelyzet esetén azonnal hozzá kell tudnunk férni” – szögezi le a Sick Girl Travels bloggere, Jenn Lloyd.

Legyen nálunk snack

Az állapotunknak megfelelő rágcsálnivaló bekészítése senkinek nem fáj, viszont nagy szolgálatot tehet, ha bárhol nehézségekbe ütközünk.

„Mindig van nálam némi snack” – magyarázza a Japanko Official alapítója, Josip Hotovec. „Sok évvel a hátam mögött számtalanszor megtapasztaltam már, hogy bármikor történhet valami váratlan dolog: ottragadhatunk a reptéren, órákat késhet a vonatunk. Ez egy átlagember számára – a bosszankodáson kívül – nem okoz különösebb gondot, viszont egy ételallergiásnak vagy étrendi megkötéssel élőnek annál inkább. Ezért a legjobb tipp, amit adhatok, hogy mindig legyen nálunk némi, az állapotunknak megfelelően összeállított snack, így ezek a váratlan meglepetések sem érnek felkészületlenül bennünket.”

„A szilárd (nem gél állagú vagy folyékony) ételek a kézipoggyászban is felvihetők a gépre” – mondja az Upaway utazási szakértője, Lauren LaBar. „Az 1 deciliternél nagyobb folyékony és gél állagú élelmiszerek nem megengedettek a kézipoggyászban, de a többi bőröndben feladhatók. Jó tudni, hogy fagyasztott élelmiszert is vihetünk magunkkal, abban az esetben, ha a hűtőládában, jégakkuk közé csomagolt étel teljesen fagyos.”

Fontoljuk meg, hogy az utazási biztosításunk foglalja magában az egészségügyi ellátást is

Ha mégis bekövetkezne a baj, és az utazás során az ételallergia miatt orvosi ellátásra szorulnánk, nem utolsó szempont, hogy ezt fedezi-e a biztosító. Komoly stresszforrást iktathatunk ki, ha a megfelelő biztosítást kötjük, emlékeztet a Global Air Ambulance repülési koordinátora, Ben Carothers. „Sajnos rendszeresen szállítunk olyan betegeket, akik egy külföldi utazás során kaptak allergiás rohamot. Sokuknak nincs megfelelő biztosítása, így ezek az utak végül dollár tíz- vagy akár százezrekbe is kerülhetnek. Az ember jobban jár, ha az utazás előtt jól körüljárja a témát, tájékozódik, és a konkrét igényeinek megfelelően köt biztosítást a hasonló esetekre.”