Gonda Mariann
2020. július 30.Napjainkban egyre több az olyan utazó, aki már nem éri be a hagyományos turisztikai kínálattal, vágyik arra, hogy közelebbről, sőt testközelből megismerje a meglátogatott ország kultúráját, mindennapjait.
Hazánkban csakúgy, mint a világ többi részén nagyon népszerűek azok az egyéni vagy kiscsoportos programok, amelynek keretében az autentikus élményt kereső külföldi vendég néhány órára maga is helyivé válhat.
legyen szó akár valamilyen alapélelmiszer - például sajt vagy olívaolaj - előállításáról, akár egy hagyományos étel elkészítéséről. A lényeg, hogy a vendég ne csak nézőként, hanem maga is aktívan részt vehessen a tevékenységben, a házigazda pedig legyen hiteles és lelkes nagykövete az általa közvetíteni kívánt kultúrának.
A kifejezetten főzőkurzusokra szakosodott gyűjtőoldalakon kívül a Tripadvisor programkínálatában is régóta létezik az étel-ital, és azon belül a főzőtanfolyam kategória. A fokozódó érdeklődést jelzi, hogy a közelmúltban az Airbnb is bővítette portfólióját, ma már nemcsak szállásadóként, hanem úgynevezett foodhostként is lehet regisztrálni a gasztronómia bármely területét érintő programmal: közös főzéssel, piaci túrával, családi vacsorával.
Ebből a folyamatos felfutásból zuhant vissza ez a piac a turizmus egészével együtt a nullára, ahogy a járvány világméretűvé vált. Egy teljes szektor maradt hirtelen munka nélkül, de amíg mindenki az éttermek megsegítésén ügyködött és méretéből adódóan a szállodaipar is nagy figyelmet kapott, addig mintha
Azokról, akiket - sok esetben egyéni vagy kisvállalkozóként - ez a helyzet egyik napról a másikra minden bevételi lehetőségtől megfosztott.
Vendégkörük jelentős része - az amerikai és az ázsiai utazók - hosszú ideig nem is álmodhat tengerentúli vakációról, de még az európai közönség is kétszer meggondolja, hogy merjen-e útra kelni, repülőjegyeket, szállást, programokat lekötni a továbbra is fennálló járványveszély és a teljesen kiszámíthatatlanul változó utazási korlátozások miatt.
Kialakulni látszik a turizmusnak egy új ága, a staycation, amely a stay (maradni) és a vacation (vakáció) angol szavak összeolvasztása, magyarul “nyaralj otthon”, de legalábbis a közelben. Ez lazább értelmezésben jótékony hatással lehet a belföldi turizmusra, bár a hazai vendégmennyiség nem tudja teljes mértékben pótolni a kieső külföldit, gondoljunk csak a fővárosi elegánsabb hotelekre vagy a fine dining éttermekre. Ennél is sokkal szomorúbb a helyzet például az Egyesült Államokban, ahol még mindig tombol a járvány, ott a staycation konkrétan azt jelenti, hogy “utazz a kanapén ülve”. Vagy a konyhádból.
A távolságtartási szabályok miatt mindennapi tevékenységeink jelentős hányada helyeződött át az online térbe. A kulináris programokat, elsősorban főzőórákat kínáló gyűjtőoldalak is erre az élethelyzetre - ki gyorsabban, ki lassabban - reagálva, kvázi kényszerből vezették be a “távoktatást”, vagyis az online főzőtanfolyamokat. A Chowhound összeszedte, milyen platformokon találhat magának az otthonragadt turista (elsősorban angol nyelvű) online főzőprogramot.
1. Airbnb online experiences
A már emlitett Airbnb online élményprogramokat ajánl a virtuális utazóknak, a folyamatosan bővülő kínálatban jelenleg körülbelül 150-160 gasztronómiai program közül választhatunk, átlagosan 15 dollár körüli áron. Készíthetünk pastát egy igazi olasz nagyival, tagine-t (tajine)főzhetünk egy marokkói családdal vagy interaktív bűvészshow-val egybekötött dél-afrikai desszertkészítésen vehetünk részt. Arra is lehetőség van, hogy kipróbáljuk profi sportolók diétáját vagy szakmai fogásokat lessünk el Michelin-csillagos séfektől.
2. Eatwith
Az egyik legismertebb oldal eredeti koncepciója szerint nemcsak főzőtanfolyamokat kínál, hanem valódi közös étkezéseket helyiekkel, ezt egészítették ki nemrég a “bring the world into your kitchen” vagyis “hozd be a világot a konyhádba” online órákkal, amelyek ára személyenként 20 és 30 dollár között mozog. A receptek egyszerűek, hogy a résztvevők később önállóan is gond nélkül el tudják őket készíteni.
A hangsúly nem is annyira a tanuláson, mint az adott kultúra megismerésén van, amelyhez az étel az eszköz.
3. The Chef and The Dish
A 2016 óta működő kanadai platformot eleve azzal a céllal hozták létre, hogy az érdeklődők a földrajzi akadályokat áthidalva, valós időben Skype-on vehessenek hiteles helyi séfektől magánórákat. A kurzusok ára ennek megfelelően elég borsos, 150 dollár/fő körül alakul két személy esetén. A kínálatban ikonikus nemzeti specialitások szerepelnek és követelmény, hogy a séf az adott országból származzon.
4. Cozymeal
A Cozymeal interaktív főzésein szintén profi séfek vezetik végig a jelentkezőket lépésről lépésre az étel elkészítésének folyamatán. Regisztrálhatunk egyedül,
de privatizálhatjuk is az órát. Az árakat nem személyre, hanem eszközönként szabták meg 30-40 dollárban. Az USA-ban a cég kérésre felárért az alapanyagokat is házhoz szállítja.
5. airKitchen
A japán cég a járvány korai időszakában kezdte el airKitchen LIVE néven online kurzusait, amelyek fókuszában a szigetország konyhája áll, de egyre növekvő számban jelennek meg olasz, spanyol, portugál, lengyel vagy más ázsiai térségekből származó specialitások is. Hobbiszakácsoktól tanulhatják meg a jelentkezők a hagyományos ételek elkészítését és kaphatnak betekintést az adott ország kultúrájába. A tanfolyamok ára nagy szórást mutat, vannak már főzőórák 15 dollárért is, mások akár nyolcvanat is elkérnek egy alkalomért.
6. Traveling Spoon
A 2011-ben alapított kaliforniai start-up szintén a helyi, élő főzőprogramok közvetítése révén szerzett nevet magának, és a hirtelen kialakult krízishelyzetben április közepétől váltott át online kínálatra. Oldalán praktikusan, ételkategóriák szerint is kereshetőek az órák, melyek az első jelentkezőnek 25 dollárba, minden további eszközre 15 dollárba kerülnek.
7. YesChef
A tagsági díjon alapuló platform neves séfek előre rögzített profi minőségű oktatóvideóihoz biztosít hozzáférést. Le kell mondanunk az interaktivitásról, cserébe olyanoktól tanulhatunk, mint a humanitárius tevékenységéért Nobel-békedíjra is jelölt, Michelin-csillagos José Andrés. Havi, éves vagy örökös hozzáférés vásárlására van lehetőség, ez utóbbi jelenleg elővételben 345 dollár.
8. MasterClass
A 15 dolláros havi előfizetéssel elérhető oldal több témakörben kínál videósorozatokat, ezek közül az egyik a konyhaművészet.
Megkérdeztünk néhány magyar szolgáltatót, milyen tapasztalatokat szereztek az online oktatással kapcsolatban. Motivációik, közönségük és véleményük több szempontból különbözik, de abban mindannyian egyetértettek, hogy a járványveszély elmúltával is figyelmet kell fordítaniuk erre a piacra.
Baráth Ágnes, a 2011-ben alapított Culinary Hungary Home Cooking tulajdonosa már 2017-ben csatlakozott a The Chef and The Dish csapatához, ahol az internet lehetőségeit kihasználva, saját családi receptjeit és szakmai tudását osztja meg a jelentkezőkkel. Két kurzusa van, az egyik a kikerülhetetlen Hungarian Goulash házi csipetkével és diós vagy almás rétessel, a másik pedig a szintén klasszikus paprikás csirke galuskával és uborkasalátával. Mindezt Skype-on, saját otthoni konyhájából, sok személyes történettel, kulturális és történelmi adalékkal fűszerezve adja át a résztvevőknek.
Vendégei általában valamilyen módon kötődnek Magyarországhoz, gyakran külföldre szakadt magyarok, akik szeretnék megismerni kulináris örökségüket, nem ritkán több generáció főz együtt. Ágnesnek a tengerentúli kliensek esetében az időeltolódás okoz néha nehézséget és kíván némi rugalmasságot, valamint nagyon jól kell ismernie az ott kapható alapanyagokat, hogy megfelelő helyettesítőket tudjon ajánlani, ha valami nem beszerezhető.
Személyes tapasztalata pozitív, az elmúlt hónapokban nőtt a kereslet online kurzusai iránt és bizakodó a jövőt tekintve.
Bedő Márti az Eatwith és a Traveling Spoon rendszerébe regisztrált, de Kitchen Pixie néven közvetlenül is megtalálhatjuk. Végzett szakácsként biztos technikai tudását ötvözi az alapanyagok, hagyományok szenvedélyes szeretetével. Élő kurzusain a magyar konyha klasszikusain kívül zsidó tematikájú menüje is van, de édesanyja húzott rétesének elkészítését is szívesen megtanítja az érdeklődőknek. Online programjain a szűkebb időkeret és a korlátozottabb lehetőségek miatt a választék szerényebb: gulyás, paprikás csirke, rakott krumpli vagy lángos közü választhatnak a vendégek, akik jellemzően az angolszász országokból vagy Izraelből jelentkeznek be, kisebb hányadban Ázsiából, Skandináviából.
Márti számára az online főzés ideiglenes kényszerpálya, hiszen nélkülözi azt a személyes kontaktust, fizikai interakciót, ami igazán közös(ségi) élménnyé teszi és azt az intimitást és bizalmat, amikor valakit beengedünk a konyhánkba. Ennek ellenére be tud számolni olyan szívmelengető pillanatokról, mint amikor egy amerikai család három különböző államban - és időzónában - élő tagjait sikerült összeszervezni egy közös programra, amely az adott helyzetben messze túlmutat az ételkészítésen.
Nagyon sok az új szereplő az online piacon, mivel igazából nincs belépési korlát sem pénzügyi, sem szakmai értelemben, és ez nem tesz jót a minőségnek.
Nehéz kitűnni a masszából, rengeteget jelent a régi vendégek támogatása, akiket sikerült is mobilizálni. A vállalkozást nagyon nehéz helyzetbe hozta a turizmus leállása, amely idén már nem is nagyon fog visszatérni a rendes kerékvágásba. Ezt az üresjáratot továbbképzésre, brandépítésre, a hazai közönségnek szánt kínálat kidolgozására igyekeznek fordítani, nem elfeledkezve az internetes lehetőségekről, amelyekbe krízishelyzetben kapaszkodni lehet.
Az ismert hazai cégek közül a ChefParade váltott át online szolgáltatásra a kijárási korlátozások ideje alatt, tapasztalatairól a vállalkozás vezetője, Kócsa László mesélt. A weboldal bővítésével és a hagyományos koncepció átdolgozásával 2-3 hétbe telt, mire el tudták indítani a webináriumokat. A főzőiskola repertoárjából 30-40 tematika volt adaptálható, legnépszerűbbek az egyébként is kedvelt egzotikus, húsos és halas programok voltak, de például a szintén favoritnak számító desszertek időigényességük és technikai nehézségük miatt nem fértek be az online oktatás keretei közé.
A gyakorlati megvalósítás komoly költségekkel járt a cég számára - a háromkamerás Zoom közvetítés, amelyhez a szakácson kívül egy operatőrre is szükség volt, az alapanyagok kimérése, csomagolása, hűtőkocsis kiszállítása először csak a fővárosba és agglomerációjába, később távolabbra is - olyan pluszkiadások, amelyek miatt a pár száz előfizetős online kaland pénzügyileg eleve nem lehetett nyereséges, de mindenképpen pozitív üzenetet közvetített a vendégek felé.
Ilyen módon tudtak alternatívát nyújtani az értékesített voucherek birtokosainak, akik értékelték a gesztust, de csak kis hányaduk élt a lehetőséggel, inkább kivártak.
Kialakult azonban egy új közönség, akinek épp ez az opció adott esélyt arra, hogy részt vegyen főzős programokon.
Kirajzolódott egy új profil: a külvárosban élő, elfoglalt, sokat dolgozó anya, aki a hagyományos kurzusokra a távolság, az időhiány, a gyermekfelügyelet vagy egyéb ok miatt nem tudna eljutni. Rájuk érdemes lesz a jövőben is figyelmet fordítani.