Hírek

Orbán Szilvia

2022. augusztus 30.

Japán , japán , adó , adóhivatal , pályázat , üzleti terv , alkohol

Drasztikusan csökkent az adóbevétel, így a japán adóhivatal most alkoholos italok vásárlására buzdítaná a fiatalokat.

A japán munkakultúra hírhedt az intenzitásáról, így egy dolgos nap végén az emberek gyakran fordulnak az alkohol felé.

„Az alkohol Japánban olyan szerepet tölt be, mint nyugaton a pszichiátria” – fejtegette a Phychology Todaynek korábban Charles Pomeroy, Külföldi Tudósítók Klubjának korábbi elnöke.

„Azt hiszem, az ország felrobbanna nélküle.”

Az alkohol és a munka világa közötti kapcsolat hagyományosan szorosnak mondható Japánban, ahol annyira gyakoriak a munka utáni közös ivópartik, az úgynevezett nomikaik, hogy sok vezető egyenesen a közösségépítés legjobb eszközének tartja azokat.



Mindazonáltal, a túlzásba vitt italozás komoly gondot jelent az országban: a Psychology Today egy 2019-es adatra hivatkozva azt írja, Japánban az alkoholfogyasztás 1960 óta megnégyszereződött – míg a trend más ipari országokban éppen ellentétes. Egy antialkoholista szervezet tagja még 2009-ben azt nyilatkozta a Reutersnek, hogy a japánok az alkoholizmust leginkább a személyiség defektjének tartják.

„Az ivókultúrát hagyományosan az idősebb dolgozók alakítják. A fiatalabb nemzedék igyekszik megállítani a dominót, kevesebbet iszik, és elkezdte visszautasítani az ivóparti meghívásokat is.”

Lehet ugyan, hogy egyre több fiatal áll ellen az italozási szokásoknak, de állítólag a kormány most azon dolgozik, hogy az újabb generációt a régi vágányra terelje.



Indul a verseny

A The Japan Times úgy tudja, hogy az ország szeszes italokból származó, 2020-as adóbevételei 31 éve nem látott mélységbe zuhantak. Ezért persze nagyrészt a világjárvány okolható, de emellett a romló születési ráta, és az egyre idősödő társadalom is. Ezt a hatalmas, több száz milliárd dolláros bevételkiesést pedig Japán Nemzeti Adóhivatala sem nézhette tétlenül.

A japán adóhivatal Sake Viva! néven versenyt hirdetett, ahová olyan, 20 és 39 év közötti fiatalok üzleti terveit várják, akik a többi fiatalt több alkohol fogyasztására szeretnék rávenni.



A kiírás szerint modern, a generáció számára vonzó pályázatokat várnak, akár a metaverzum és a mesterséges intelligencia bevetésével is. 

A Guardian úgy tudja, hogy a pályázat vonzerejét az az ígéret adja, hogy a nyertes fiatal tervét üzleti alapokra helyezik.



A kiírást számos támadás érte az elmúlt időszakban, ezek közül egy Kary Nishi író-újságíró nevéhez fűződik, aki egy Twitter-posztban méltatlankodott, és hívta fel a figyelmet az alkoholizálás veszélyeire. Az NPR úgy tudja, hogy a japán adófizetők sem boldogok: azt gondolják, hogy a projekt túl sok pénzükbe kerül.

Legújabb magazin számunk!

Megnézem Szeretnék előfizetni a magazinra