A Parmigiano Reggiano már két évtizede használ úgynevezett követő kódokat, de a termelők most komoly szintet léptek.
Azzal remélhetőleg a legtöbb ember tisztában van, hogy amikor leemelnek egy darab parmezánként megnevezett sajtot a szupermarket polcáról, az egyáltalán nem biztos, hogy az eredeti, Parmigiano Reggiano nevű, Olaszországból származó, védett sajt.
A hasonló, parmezános csalások komoly gondot jelentenek az olasz termelőknek. Az eredeti sajtok hivatalos értékesítését bonyolító csoport, a Parmigiano Reggiano Konzorcium adatai szerint ezek mértéke csaknem akkora, mint amekkora az eredeti sajtok eladásának bevétele: az eredeti parmezán értékesítése egy nagyjából 2,44 milliárdos, míg az álparmezánoké hozzávetőlegesen egy 2,08 milliárd dolláros piac.
Ennek az áldatlan állapotnak szeretnének végre véget vetni a Parmigiano Reggiano készítői, s ehhez nemrég egy csúcstechnológiás partnert is találtak. A termelők mostantól ugyanis a Kaasmerk Matek és a p-Chip közös segítségével veszik fel a harcot az utánzatok és hamisítványok ellen. Az előbbi cég a kazein jegyek vezető gyártója, míg az utóbbi a legmodernebb digitális követő technológiával foglalkozik. Az együttműködés eredménye ugyan
a vásárlók szemének láthatatlan marad, de a parányi, egészségre ártalmatlan jeladók a szándék szerint sokkal hatékonyabban védik majd az eredeti Parmigiano Reggiano sajtokat.
Az eredeti sajttömböket az elmúlt két évtizedben is ellátták védelemmel: minden sajtra került egy egyedi, alfanumerikus követőkód – most azonban a Konzorcium a kazein jegybe beültethető p-Chip mikrojeladókat tesztel.
„Az újítás kombinálja a kazein címkéket és a high tech jeladókat” – írja közleményében a Konzorcium. „Utóbbi lényegében egy úgynevezett blokklánc kriptohorgony, amely digitális ikret készít az adott fizikai tételhez vagy áruhoz.
Ez a leolvasható, új címke kisebb, mint egy sószem, és rendkívül strapabíró, így kiválóan alkalmas a transzparens és lekövethető, új generációs védelemre.
Az új technológiával a termelők sokkal jobban kézben tarthatják a készleteket, és hatékonyabban megvédhetik, megkülönböztethetik saját, eredeti termékeiket a silányabb minőségű utánzatoktól. Az utánozhatatlan ’track and trace’ technológia segít minden felmerülő probléma gyorsabb, zökkenőmentesebb megoldásában” – fogalmazott közleményében a p-Chip vezérigazgatója, Joe Wagner.
A Konzorcium arról tájékoztatott, hogy az új okoscímkék a végső tesztfázis részeként, az év második negyedévében mintegy százezer, eredeti Parmigiano Reggiano sajtra kerülnek fel. A tesztelés végső lezárása után születik meg a döntés arról, hogy a high tech technológia végül állandó helyet kap-e a sajttermelési folyamatban.
Némileg ironikus, hogy a csúcstechnológiát képviselő megoldás egy világszerte ismert sajt évszázados örökségét hivatott védeni.
„A Parmigiano Reggiano a világ legrégebbi és leghíresebb sajtjainak egyike, amely egyben az olasz termékeket is szimbolizálja. Szervezetünk 1934-es megalapítása óta azon munkálkodunk, hogy termékünk értékeit globálisan közvetítsük, és sajtunkat jól megkülönböztessük a piacon megtalálható, hasonló hangzású névvel kínált utánzatoktól – amelyek nem felelnek meg a mi szigorú, termelési módra, illetve származási helyre vonatkozó előírásainknak. Azzal, hogy elsőként alkalmazunk ilyen digitális biztonsági címkéket a sajttömbjeinken, vásárlóink számára garantálhatjuk a biztonságot, s termékeink hitelesítése és követhetősége is jelentősen könnyebbé válik” – szögezi le a Konzorcium elnöke, Nicola Bertinelli.
A hosszas leírás lényegében egyet jelent: a termelők minden tőlük telhetőt megtesznek azért, hogy az a parmezándarab, amit legközelebb az áruházi polcról a kosarunkba teszünk, valóban egy eredeti, Parmigiano Reggiano legyen.