F. Tóth Benedek
2012. január 27.Két délvidéki borvidéket egyesít szellemiségében, miközben nemcsak visszaadja az egykoron híres Szerémi borvidék rangját, de olyan szőlőfajtákból készült borokkal lép a piacra, amelyekért a középkorban fejedelmek és királyok küldtek futárokat, no és erős szekereket persze, amelyek elbírják a hordókat. Maurer Oszkár igazán nem mondhatja, hogy nem született bele a jóba, igaz, a jóság útjának ösvényeit neki kellett kitaposnia.
- Lehetett volna más, mint borász?
- Akár költő is. Még verseket is írtam.
- Tudna mondani egyet fejből?
- A helyzet az, hogy csak arra emlékszem, hogy jönnek a gondolatok és a szavak, írom a verseket. Felidézni viszont egyiket sem tudnám. Legfeljebb felolvasni egyet-kettőt a füzetből. De nem tettem le arról, hogy egyszer visszatérek az íráshoz. No nem a versíráshoz, hanem a prózához. Szívesen írnék kisebb esszéket, történeteket, olyanokat, amiket hallottam, amiket meséltek, amiket átéltem. Szeretném, ha mások is elgondolkoznának ezeken a történeteken, lehet, hogy sok minden más értelmezést nyerne általuk.
- Miért fontos ez magának?
- Hogy ne csak azok tudják, mit jelent délvidéki (vajdasági) magyarnak lenni, akik itt élnek, hanem azok is, akik kívülről látnak bennünket. Volt négy olyan év az életemben, amikor minden hétvégémet a Szerémségben töltöttem; olyan szórvány területeken, ahol nincs magyar oktatás, s ahol még ma is horvátul miséznek. Az egyik barátommal létrehoztunk egy cserkészcsapatot - nem is annyira burkoltan - azzal a céllal, hogy visszamagyarosítsuk az itt élő embereket - vagyis megtanítsuk írni-olvasni a gyerekeket magyarul, felépítsük az emberen a magyart. Felújítottunk egy magyar művelődési házat, aztán a helyi gyerekek, akik korábban alig szólaltak meg őseik nyelvén, a Himnusszal és a Klapka-indulóval nyitották meg az átadó ünnepséget. A Jóisten pedig, cserébe a négyévnyi küzdelemért, megajándékozott azzal, hogy alaposan megismerhettem a történelmi Szerémi borvidéket, ami az életem egyik meghatározó eleme ma már.
- Miért vállalta ezt az "önkéntes missziót"?
- Amiért Szabó Dezső is leírta: "minden magyar felelős minden magyarért". Ez alaptézis. Azért mentem a Szerémségbe, mert oda vitt a felelősségtudatom. Most így néznek ki a feladatok. Ma a magyarságnak nem hősi halottakra van szüksége, hanem hősi életet élőkre, ahogyan Wass Albert remekül megfogalmazta.
- Honnan van meg magában ez a felelősségtudat?
- Alapvetően humanistának vallom magam. Minden gyarlósága és esendősége ellenére hiszek abban, hogy az embert eredendően jónak teremtette az Isten. Nyilván az Istenbe vetett hitem sok erőt adott ehhez a munkához. Másrészt a nehézségeket soha nem nehézségnek látom, hanem megoldandó feladatnak. Strapabíró gyerek vagyok. Olyan, aki nem adja föl soha.
- Nem az van e mögött, hogy a Vajdaságban nem könnyű megélni a magyarságot, s hogy borászként is sokkal többet kell nyújtani, mint azt az ember gondolná?
- Nem kell ennek ekkora feneket keríteni. Egy cigánygyerekből is nagyobb eséllyel válik zenész, ha zenészcsaládba születik. Nem azt kell mondani, hogy ő hátrányos helyzetű, hanem azt kell látni, hogy akár jó muzsikus is válhat belőle. A vajdasági magyaroknál sem azt kell nézni, hogy hátrányos helyzetűek, mert kisebbségben élnek, hanem azt kell látni, hogy mi válhat belőlük - mert értenek valamihez, mert akarnak valamit. A borászat is ilyen. Muszáj érteni hozzá. Aki beleszületik a szőlőbe, az persze könnyebben boldogul, mint aki felnőttként tanulja, de a lényeg úgyis az, hogy milyen bor kerül ki a hordókból. Aki a borral foglalkozik, legyen az bármilyen nemzetiségű vagy származású is, annak érteni kell a természet törvényeit. Éreznie kell a föld szagát, ismernie a hegy hangját. Nem szabad gyűlölnie a tőkék között feltörő gazt, sem a jeges esőt és a fagyos szelet; és tudnia kell azt is, hogy bár a tőkék nem tudnak beszélni, érzelmeik mégis vannak.
- Nocsak, valóban lírai.
- Pedig ez a valóság. Ráadásul, ahogyan a szőlő is gyökeret ereszt a mélybe, mert élni akar, úgy ereszt az ember is gyökeret a tájon, ahol él. Nem azon kell munkálkodni, hogyan tépjük ki ezeket a gyökereket, hanem azért kell dolgozni, hogy ápoljuk és tápláljuk azokat. A bor a magyar kultúra része. Isteni eredetű, szakrális ital. A magyar embernek a vérében van a borkultúra, éppen ezért vigyázni kell rá. Őrizni kell és át kell adni a tudást. Azt is fontosnak tartom, hogy az apa tanítsa meg a fiát bort inni. Egyébként Szekfű Gyula is a bortermelőben látta a magyar ember igazi lényét és erejét. A dolgos földművest látta benne, a földjét szerető, a szülőföldjéhez ragaszkodó embert - aki ráadásul még örömét is leli a borivásban.
- No, a borivásban azért többen lelik örömüket, mint a szőlő művelésében.
- Hamvas Béla fogalmazott úgy, hogy az ittas állapot a tulajdonképpeni józanság. Ha az embernek van lelke, márpedig az mindenkinek van, még egy ateista sem mondja magáról azt, hogy ő egy lelketlen ember, akkor lélek is van. A lélek ugyanis gyakran keveredik vitába a józan ésszel, ami abban segíti az embert, hogy helyes döntéseket hozzon. A bor ilyen szempontból fontos ital. Aki nemes bort iszik, az egy kicsit maga is megnemesül általa. A nemesedés pedig nem más, mint a tökéletesedés felé vezető út, amin ha járunk, közelebb kerülhetünk Istenhez is.
- Ehhez azonban hinni kell önmagunkban, hinni a borban és Istenben.
- De legfőképp abban, hogy mindig van esély közelebb kerülni a jósághoz.
- Ahogyan hallgatom, egyre inkább az az érzésem támad, hogy Maurer Oszkár lehetett volna akár pap is.
- Tizenkét éves koromban még pap akartam lenni.
- És miért nem lett az?
- Mert idővel megtapasztaltam az élet gyümölcseinek ízét, és nem csak a szőlőét. Nem vágytam már a reverendára. Ma is hívő katolikus vagyok persze, akinek a szőlője a temploma, ám inkább a lányaimat kérdezem arról, a vasárnapi ebéd közben, mindjárt az áldás után, hogy mit mondott a pap a misén.
- A családját nemzedékekre visszamenőleg átfonják a szőlőindák: az édesapja, a nagyapja, de még a dédapja is borász, bortermelő szakember volt. Nyilvánvaló volt, hogy Maurer Oszkár is a szőlőtőkék között, hordók és palackok között éli majd az életét?
- Be kell vallanom, hogy gyerekként nem álltam közel a szőlők és borok világához. Megvoltak ugyan a fontos találkozási pontok, súrlódások és érintések, amik mindig is a szőlők között tartották a gondolataim egy részét, s amelyek később elő is törtek belőlem, és segítettek abban, hogy úgy döntsek, mégis bortermelő leszek. De volt más is, ami gyerekként nehezítette a jövőről alkotott kép kialakítását: a titói Jugoszláviában magánszemélyek nem termelhettek bort - hivatalosan. Tilos volt árulni a bort. A szőlőt, ha szüretelt valaki, le kellett adni az állami gazdaságokba. Ez nem tett jót a bornak, mert a mennyiség határozta meg a piacot, nem pedig a minőség, de akkoriban nem volt más lehetőség. A családom valóban szőlővel és borral foglalkozott. Édesapám az Állami Borkombinátnál dolgozott egy ideig; nagyapám vincellériskolát végzett, dédapám pedig szőlész-borász mérnökként egy 340 holdas birtok szakmai irányítója volt. Van egy ültetvény itt, Hajdújáráson, 1909-es telepítésű, szerémi zöld és bakator van benne. A dédapám e borvidék szőlőiből készítette el a régió első pezsgőjét, még az 1920-as években. Ezt az ültetvényt most mi gondozzuk, és azt tervezzük, hogy hamarosan újból pezsgőt palackozunk.
- Mekkora az a terület, amin ma gazdálkodni lehet errefelé?
- Lényegében két különálló és mégis egységes szellemiségű területről van szó. Külön kell választanunk ugyanis a borvidékeket. A Szabadka-horgosi borvidék keleti része a Kunsági-hajósi borvidék része volt egykor, a nyugati területek pedig a Csongrádi borvidékhez tartoztak. Ez lényegében a Dél-alföldi borvidék, ahol most vagyunk, innen 120 kilométerre húzódik a Szerémi borvidék, ami a törökig az első számú borvidéknek számított Magyarországon. Ezen a két területen gazdálkodunk, és azon vagyunk, hogy visszaállítsuk a borvidékek régi hírnevét. Nagyrészt mindenhová ugyanolyan szőlőket telepítettünk, mint amilyenek mindig is éltek errefelé, de ami talán még ennél is fontosabb: a területre jellemző karós bakművelést alkalmazzuk, a borokat pedig a lehető legtermészetesebb módon készítjük, hordókban érlelve, adalékanyagok nélkül.
- Vagyis, ha ma szerémségi borokat kóstolunk, lényegében Hunyadi Mátyás italát isszuk?
- Vannak ilyen boraink. A Krisztus-dűlőbe például, amely korábban királyi dűlőnek számított, szerémi zöldet, bakatort és mézesfehéret telepítettünk. Ezek mind régi, még a filoxéra előtti fajták.
- Erre épül a Maurer-birtok?
- Lényegében igen. A XX. században sajnos jó néhány szerémségi fajta eltűnt a borvidékről, de ezek egy részét igyekszünk most visszatelepíteni. Büszkék vagyunk arra, hogy nálunk található a világ legrégebbi őskadarka-ültetvénye, a tőkéket még 1880-ban ültették, és van egy 1912-es telepítésű kadarkaültetvényünk is. Ezekből szedjük a szaporítóanyagot, az oltócsapokat, és ezeket az őskadarkákat telepítjük vissza a Szerémségbe, ahonnan amúgy a kadarka elterjedt anno Villányban, eljutott a Ménesi és az Érmelléki borvidékre, majd az Alföldre. A szerémi szüretelésű első kadarkánkkal idén aranyérmet nyertünk a Kadarka Nemzetközi Borversenyen, és az élen végeztünk hat másik kadarkamegmérettetésen is. A kadarka kiváló szőlő, remek bor készíthető belőle - meggyőződésem, hogy már rövid távon is megfelelő válasz lehet a pinot noirra.
- És milyen lehetősége van arra, hogy betörjön a szerb piacra? Merthogy, tapasztaltam, Belgrádban nem nagyon lehet Maurer bort kapni.
- Egyelőre. Szerencsére felfigyeltek ránk Szerbiában is. Hamarosan ott lesznek a boraink a belgrádi éttermek és borszaküzletek választékában is.
- Mi tartott ennyi ideig, hiszen lassan húsz éve foglalkozik bortermeléssel?
- A világ dolgai lassan változnak, és ez érvényes az itteni dolgokra is. Nekünk viszont nincs más dolgunk, mint hogy a legjobb tudásunk szerint éljünk és dolgozzunk. Egyetlen fő kötelezettségünk van az életben, hogy boldog emberek legyünk. A külsőségeknek kell a belsőértékeket tükrözniük. Az issza a bort, akinek az sorsa. A többiek esetleg kóláznak még egy-két életet.
- Nincs okom panaszra. A lényeg ugyanis mindig az, hogy tudjunk szeretni. Még a legnehezebb időkben és helyzetekben is. Tehát igen.
- Emlékszik arra, hogy mikor volt a legboldogtalanabb?
- Ezeket a pillanatokat az ember szerencsére elfelejti.
- Miközben maga háborút járt ember. 1991-ben, éppen hogy felnőtté vált, behívták katonának, és mindjárt el is vitték a délszláv háborúba. Azt gondolnám, hogy ha valahol igazán boldogtalanná válhat egy az ember, az a lövészárok.
- Életemben nem kaptam olyan gyönyörű szerelmes leveleket, mint a háborúban. Az ember még a legembertelenebb körülmények között is képes rátalálni a boldogságra. Néha az is elég, ha azokra gondolunk, akik hazavárnak.
- Nem akartam menni. Vittek. Aztán amikor már ott van az ember, mindent másként lát, és csak arra gondol, hogy ép bőrrel megússza, s hogy ember maradjon.
- Megsebesült?
- Harcban nem. Egy verekedésben viszont megkéseltek. Gyalázták a családomat, lenéztek a magyarságom miatt, ezért aztán úgy döntöttem, hogy elégtételt veszek.
- Ez a viselkedés nem annyira illik egy valaha papnak készülő ember lelki alkatához.
- Az ember jobban teszi, ha a papi lelkét nem viszi a háborúba. Meg aztán badarság lett volna nyúlként járni a farkasok között. Ha túl akarod élni, oroszlánná kell válnod. Pedig tényleg nem vagyok egy harcias alkat, sem indulatos ember. Sőt, megtanultam, hogy nekünk, magyaroknak mindig a jó oldalán kell állnunk, és soha nem szabad a bosszúra gondolni. És nemcsak azért, mert már Cicero is írta, hogy két sírt kell ásnia annak, aki a bosszúra készül, hanem azért, mert csak úgy tudod legyőzni a félelmedet, ahogyan Herkules is tette a démonjaival: magadhoz kell ölelni mindet, mert akkor eltűnnek belőled.
- És ki művelte addig a szőlőt, amíg a frontot járta?
- Akik itthon maradtak. De akkoriban még nem volt ennyi tőkénk, mint manapság.
- A háborúban eljutott Macedóniába is. Arrafelé is híresek a borok. Volt alkalma megkóstolni valamelyiket?
- Macedóniában fogságba estünk. Vizünk is alig volt, nemhogy borunk. Egy idő után a madarakkal kellett viaskodnunk a fákon, a bokrokon lévő fagyott bogyókért. Amikor pedig szabadultunk, egyenesen hazafelé vettük az irányt.
- Hazatérve azonnal nekiállt a bortermelésnek?
- Valami emberi létezést kerestem magamnak. Mivel a családom és a feleségem családja is a szőlővel és a borral foglalkozott korábban, nem is gondoltam másra, csak a bortermelésre. Nem volt egyszerű feladat, hiszen egy egész kabátot kellett újragombolni: két történelmi borvidéket kellett egyesíteni szellemiségében. Nem kell persze hatalmas területekre gondolni, kezdetben fél-, majd pár hektárnyi szőlőről volt szó, és most is tizenöt hektárnyival költöztünk össze összesen. A feltételek azonban adottak voltak ahhoz, hogy a történelmi hagyományokhoz méltó, minőségi bort készítsünk. Mert ahogyan Szepsy István tokaji borász is megfogalmazta: az ember nem tehet mást, mint hogy elkészíti a lehető legjobbat. A legnehezebb időkben is. Fontos esztendők voltak. Fölmértük a lehetőségeinket, a kapacitásainkat, és mentünk előre. Csak előrenéztünk, ahogyan ma is. Az akkori boraink nyolcvan százaléka kísérletezés eredményeként született. Sajnos a dédapám 1956-ban meghalt, így nem tudta elmondani, hogyan kell igazán jól bánni a szerémi fajtákkal, így magunktól kellett rájönnünk minden apró titokra: hogyan metsszük a szőlőt, miként préseljünk és érleljünk, milyen fajtákat lehet egymással házasítani. Hosszú tanulási évek voltak, de mára összeállt sok minden. Megérett, akár a hordóban a bor.