Cikkek

Gonda Mariann

2020. június 23.

Egy 2020. január 1-jétől hatályos jogszabály Németországban összeghatártól függetlenül, minden esetben nyugtaadásra kötelezi a kereskedőket. Az intézkedés érthető okokból nem aratott nagy népszerűséget, egy kis cukrászda tulajdonosa pedig igen kreatív módon fejezi ki tiltakozását: a kidobásra ítélt papírfecni helyett fánkjait ehető címkével látja el.

Érdekes színezetet ad az esetnek, hogy az ötlet kitalálója és megvalósítója egy, a Loire-menti Mayenne-ből származó férfi, ráerősítve ezzel a franciák rebellis természetével kapcsolatos sztereotípiára. Ludovic Gerboin, aki 20 éve telepedett le a bajorországi Moosinning kisvárosban,

nem a legendás német fiskális fegyelem, hanem a nyilvánvaló környezetszennyezés ellen emeli fel a szavát.


A rendelkezés hátterében az áll, hogy az állam így próbálja visszaszorítani a készpénzes fizetésekhez köthető adócsalást, amelynek becsült értéke éves szinten mintegy tíz milliárd euró, az ehhez választott eszköz azonban elavult és az ország zöldpolitikájával szöges ellentétben áll.

A cukrászt az késztette cselekvésre, hogy míg Franciaország 2022 januárjától a 30 euró alatti vásárlásoknál a nyugtaadási kötelezettség eltörlését tervezi, pontosan a felesleges papírpocsékolás (és a hőpapírban esetenként előforduló rákkeltő anyagok) csökkentése érdekében, addig a sok szempontból példamutató Németországban ennek pont az ellenkezője történik. Ráadásul a jogszabály csak a kereskedőre vonatkozik, a vásárlót semmi nem kötelezi a blokk átvételére, így a legtöbb esetben az egyenesen a szemétbe kerül.

“Sok pékség és cukrászda nem ért egyet a jogszabállyal. Én általában nem foglalkozom politikával, de ez az intézkedés tényleg értelmetlen.

Ötszáz vevőből mindössze 2-3 kér nyugtát.”

- nyilatkozta a kereskedő az Ouest France című lapnak. Az új koncepció hamar meghódította a vásárlókat, akik szabályosan megrohanták a “Bäckerei Ways” nevű üzletet. “Decemberben jött az ötlet és az első ehető címkés fánkokat január végén kezdtük árulni.

A médiavisszhangnak köszönhetően egy nap alatt eladtuk az összeset.” - meséli Gerboin, majd hozzáteszi: “A következő hétre háromszáz helyett kilencszáz fánkkal készültünk.” A megnövekedett forgalomhoz fel kellett vennie embereket, egy pékkel, egy cukrásszal és egy tanulóval bővült a csapat.

A süteményt “díszítő” nyugtán a jogszabálynak megfelelően szerepel az áru megnevezése, ára, az adó mértéke és összege, az üzlet címe és minden egyéb kötelezően feltüntetendő adat, amelyeket a “Környezetbarát. Fenntartható. Finom.” üzenet egészít ki. Így már egyetlen vásárló sem távozik nyugta nélkül, és az nem a kukába, hanem a hasukba kerül. Bár esztétikailag nem telitalálat, és ízben sem nyújthat nagy élvezetet az élelmiszer-minőségű tintával nyomtatott natúr ostyalap, a cél kétségkívül nemes.

A szokatlan és eredeti ötletet, amely ráadásul fontos üzenetet hordoz, gyorsan felkapta a sajtó. A főként német és francia lapok, rádiók és televízióadók híradása nyomán a kis kézműves cukrász egyéni kezdeményezése virális marketing akcióvá nőtte ki magát. Ludovic Gerboin szerint vevői támogatják, ő pedig reméli, hogy a nyilvánosság ereje gondolkodásra és az elhibázott lépés visszavonására készteti a döntéshozókat. Drukkolunk, hogy így legyen.