Cikkek

Orbán Szilvia

2020. október 3.

Az Airbus újratervezteti pilótafülkéi irányítópultját – miért nem gondoskodnak inkább jobb pohártartókról?

Mi a legrosszabb, ami történhet velünk, ha munka közben kilöttyen a kávénk? Eláztatjuk az asztali naptárunkat, vagy heteken át kávészagot áraszt a székpárnánk? Valójában nem történik semmi igazán szörnyű dolog –

kivéve, ha pilóták vagyunk, és épp a felhők között navigáljuk a repülőnket, mondjuk egy Airbus A350-est.


Nemrég érkezett a hír, hogy az Airbus újraterveztette A350-esének komplett irányítópultját, mert a korábbi változat kialakítása miatt a pilóták túl sokszor borították ki a kávéjukat – ami aztán többször is motorhibát okozott.

Az elmúlt nyolc hónap során két olyan A350-900s motorleállásról is lehetett tudni, ahol a problémát a műszerekre boruló folyadék okozta, írja a World of Aviation. A pilóták ugyanis

a korábbi pultot előszeretettel használták kávézóasztalként a repülések során, hiszen a fülkébe szerelt pohártartók túl kicsinek, így használhatatlannak bizonyultak.


A két, nagy port kavart eset után az EU repülésbiztonsággal foglalkozó ügynöksége (EASA) azonnal megtiltotta, hogy a középkonzolon bármilyen folyadék is helyet kapjon, s ezzel egyidejűleg maga az Airbus is aktualizálta saját repülési kézikönyvét, amelyben ezt a területet „folyadékmentes zónaként” jelölik.


„Az Airbus – európai gyártóként – eddig a francia kávékkal kompatibilis pohártartókat épített a pilótafülkébe, nem az Amerikában szokásos méretekhez igazodott” – magyarázták egy repülős honlapon. Ez eddig érthető, de az már kevésbé, hogy az irányítópult teljes, folyadékbiztos újratervezése helyett miért nem az egyszerűbb megoldás mellett döntött a márka, és cserélte egyszerűen nagyobbra a pohártartókat?

A Simple Flying nevű honlap úgy tudja, hogy az első eset, amikor az érzékeny műszerekre boruló ital nagy problémát okozott, még tavaly ősszel történhetett az Asiana Air egyik járatán – amit bár hivatalosan nem erősítettek meg, de több mint furcsa egybeesés, hogy egy Szöulból Szingapúrba tartó A350-es repülőgép éppen aznap hajtott végre kényszerleszállást Manilában, amikor kitudódott, hogy egy repülőn folyadék ömlött az irányítópultra. Hónapokkal később pedig a Delta Airlines egyik Detroitból Szöulba tartó gépét kellett az alaszkai Fairbanks kifutópályájára irányítani 15 perccel azután, hogy ital került a középkonzolra.

Tavaly szeptemberben egyébként egy másik típuson is riadalmat okozott a pilótafülkében kiboruló kávé: akkor a Condor Airlines Frankfurtból Cancúnba tartó A330-as járatát kellett az írországi Shannonban minél gyorsabban, biztonságban letenni. A szemtanúk szerint a kabinban kavargott a füst és az elektromos berendezések égett szaga, azonban szerencsére a 326 utas, illetve a 11 fős személyzet is épp bőrrel megúszta a fura esetet.


„Átfogóan megvizsgáltuk az esetet, és felülvizsgáltuk a fülkében tartható folyadékokra vonatkozó eljárási rendet” – nyilatkozta akkor a légitársaság szóvivője. „Munkatársainkat emlékeztettük italaik gondos kezelésének, illetve a megfelelő tárolóedények kiválasztásának fontosságára.”

Amennyiben az EASA engedélyezi,

az új, kiömlésbiztos panelek beszerelése a következő 8 hónap során megtörténhet

minden A350-900-as, és A350-1000-s modellben – de addig talán az is segíthet, ha az Airbus eljuttat a légitársaságokhoz néhány európai szabványnak megfelelő, jól záródó tetővel rendelkező utazóbögrét, jegyzi meg az eset kapcsán a FoodAndWine