Cikkek

Gonda Mariann

2020. szeptember 7.

Az ismert amerikai konyhagépmárka augusztus 24-én bemutatott “A Woman’s Place” című dokumentumfilmje a nők által a vendéglátóipari szakmákban elszenvedett hátrányokra kívánja felhívni a figyelmet és egyben a rendelkezésére álló eszközökkel segíteni szakmai felemelkedésüket.

A 30 perces film rendezője az Oscar-díjas Rayka Zehtabchi, aki tavaly a Legjobb rövid dokumentumfilm kategóriában nyert tabudöntögető “Period. End of sentence” című alkotásával. Három inspiráló történeten keresztül provokatív és kendőzetlenül őszinte stílusban mutatja be, hogy az éttermi világ milyen akadályokat gördít a nők érvényesülésének útjába.

Rayka Zehtabchi

Egy 2013-as statisztika szerint míg az Egyesült Államokban

a szakácsiskolákban végzettek 50 százaléka nő, az executive chef pozíciókban arányuk már csak 7 százalék.

Az alkotás nem titkolt célja, hogy előmozdítsa ennek a szakadéknak az áthidalását.

A film illeszkedik a KitchenAid komplex esélyegyenlőségi kampányába, amelynek szintén fontos eleme egy, a James Beard Alapítvánnyal karöltve kidolgozott személyre szabott mentorprogram. “Az elmúlt száz évben a nők igazságtalanul háttérbe szorultak a szakmában, elvitathatalan érdemeik ellenére” - jelentette ki Rob Sundy, a Whirlpool Corporation, azaz a cég anyavállalatának marketing és kreatív igazgatója. “Nők által nőtt nagyra a vállalatunk, nem hunyhatunk tovább szemet az egyenlőtlenségek felett. Ebben a mindenki számára nehéz időszakban, amikor rengeteg étterem túlélése a tét, még nagyobb szükség van a támogatásra.”

Az "A Woman’s Place" három nő történetét meséli el, akiknek sikerült utat törniük ebben a férfiak uralta világban, keményen küzdve az előítéletekkel, hogy megvalósítsák álmaikat.

Az előítéletek pedig mélyen gyökereznek, hiszen már a nagy Fernand Point is megmondta, hogy “csak a férfiakban van meg a képesség, a fegyelem és a szenvedély, hogy a főzést a művészet szintjére emeljék.”


Ez csak egy hobbi, nem hivatás

A hagyománytisztelő fülöp-szigeteki bevándorló családból származó Marielle Fabie gyerekkora óta segített hol az édesanyjának az otthoni főzésben, hol édesapja food truckjában. Családja mégsem helyeselte, hogy nőként erre a pályára lépjen, nem vették komolyan elhatározását. Marielle ma már a sikeres oaklandi Ramen Shop séfje, ahol egy zömében nőkből álló csapat dolgozik a kezei alatt.

Marielle Fabie

Túl kicsik a kezeid a hús vágásához

Etana Diaz, aki pályáját cukrászként kezdte, de végül hentesként találta meg igazi hivatását, számtalanszor hallotta ezeket a mondatokat: “Lányokat csak pultba veszünk fel. Túl kicsik a kezeid, hogy több száz steaket vágj. Fel sem tudod emelni!” Addig járta a Seattle-i hentesboltokat, míg végül az egyikben esélyt adtak neki. Azóta bebizonyította, hogy nő létére és alacsony termete ellenére képes megállni a helyét és büszkén viseli a ráragadt Lady Butcher becenevet.

Etana Diaz

Nem vagy elég kemény főnöknek

Karyn Tomlinson, a párizsi Cordon Bleu diplomájával a zsebében, hasonló kihívásokkal találta szemben magát.

Próbálták a felszolgálás felé terelni, majd a cukrászatban talált lehetőséget a szakmai fejlődéshez, bár mindig is a főzés érdekelte igazán.

Kitartóan küzdött azért, hogy vezető szakács lehessen, míg egy nap a konyha élén találta magát. 2018-ban néhány korábbi séfjét is legyőzve, első női egyéni versenyzőként megnyerte a Grand Cochon-t, a legendás főzőversenyt, amelyen kiváló minőségű, családi farmokról származó sertéshúsból készült ételek versenyeznek. Ma - a világjárvány kellős közepén - első saját étterme, a Myriel megnyitásán dolgozik.

Karyn Tomlinson

Ismert nevek is a kezdeményezés mellé álltak

Rögös a csúcsra vezető út: előítéletek, szexizmus és nem ritkán zaklatás szegélyezi, a nőknek egy olyan környezetben kell érvényesülniük, amely folyton megkérdőjelezi képességeiket, értéküket.

Dominique Crenn, az egyetlen nő, aki az USA-ban három Michelin-csillaggal büszkélkedhet és 2016-ban elnyerte a World's Best Female Chef címet, teljes meggyőződéssel állt a kampány mellé, remélve, hogy pályatársai is így tesznek majd:

“Természetesen örültem ennek a címnek, de elgondolkodtatott, hogy miért ne lehetnék egyszerűen csak Best Chef?"

A James Beard Alapítvány közreműködésével a márka támogatást és forrásokat biztosít a szektorban dolgozó nők képzésére, mentorálására, ezzel segítve vállalkozásaik elindítását, fejlesztését, hosszú távú fennmaradását.

A teljes dokumentumfilm a kizárólag Hulu streaming szolgáltatásán keresztül érhető el.

Fotók: KitchenAid