Cikkek

Gonda Mariann

2020. szeptember 27.

“Kinek nem okozott még csalódást, amikor kinyitotta egy élelmiszer csomagolását és jóval kisebb mennyiséget talált benne, mint várta?” - teszi fel a kérdést a Foodwatch, a fogyasztóvédő szervezet, amely hadat üzen a túlméretezett csomagolás ellen.

“Levegővel töltött reggelizőpelyhes dobozok, félig üres fűszeres flakonok, felfújt chipses zacskók: minden kategóriában találunk érthetetlenül túlméretezett csomagolást, még az egyébként hangzatos környezetbarát elveket valló márkáknál is. A védőgáznak olykor tartósító funkciója van, de szép számmal találunk olyan példákat, ahol erről szó sincs:

egyszerűen mesterségesen megnövelik a - gyakran igen drága egységárú - termék méretét, megtévesztve a vásárlót.”

A Foodwatch a fogyasztók kockázatmentes, egészséges és megfizethető élelmiszerhez való jogaiért küzd. Függetlensége megőrzése érdekében nem fogad el pénzügyi támogatást sem a kormányoktól, sem az élelmiszeripari vállalatoktól. Non-profit szervezetként magánemberek tízezreinek adományaiból finanszírozza nemzeti és uniós kampányait. Jelenleg Németországban, Franciaországban és Hollandiában működik irodája.


A tisztességtelen, de jogszabályba nem ütköző marketingtrükk világszerte általános jelenség. Jelen esetben a francia Foodwatch az, aki kampányt indított az etikátlan gyakorlat ellen, amelyet az ezen a linken elérhető petíció aláírásával lehet támogatni. Szeptember közepén kiadott közleményében közös fellépésre buzdít a transzparens kommunikáció, a kevesebb csomagolóanyag és a környezetvédelem érdekében.

A fogyasztók jelzései alapján a szervezet vizsgálatot indított és megalapozottnak találta a bejelentéseket. Jelenleg 7 márka termékei vannak célkeresztben, de a kör a közeljövőben folyamatosan bővül majd.

Félig tele, félig üres

Ez most nem optimizmus/pesszimizmus kérdése, hanem a meztelen valóság. A feketelistán szerepelnek hipermarket láncok sajátmárkás termékei, a nálunk is kaphatóak közül a Lipton és a Barilla, és ami a legmeglepőbb és legálszentebb: bio és vegetáriánus termékek is.

A csomagolásban található “semmi” aránya néha több, mint a tényleges árué.

Sojasun paradicsomos-bazsalikomos szójasteak: 34% üres

Ne tévesszen meg senkit a kis ablak, amelyen keresztül látszik a termék és úgy tűnik, mintha 2 lenne belőle.

Monoprix szárított bazsalikom: 35% üres

A trükk a színes tető és az ügyesen elhelyezett címke: a termék egységára alacsonyabb a versenytársakénál, kilónkénti ára azonban jóval magasabb.

Lipton bio őszibarackos-hibiszkuszos zöld tea: 43% üres

Bio zöld tea szép kartoncsomagolásban…. csak épp a Lipton elfelejtette megtölteni.

Carrefour ropogós gabonapehely: 50% üres

Ennél a termékcsoportnál gyakran használják a felfújt zacskót védőcsomagolásként, de ennek pont a márka bio gabonapelyhe mond ellent, amelynek átlátszó tasakja tele van töltve.

Léa Nature instant tabulé: 58% üres

Egy bio termék esetében főleg nem ezt várnánk. Talán fontosabb volt, hogy legyen helye a csinos grafikának, mint a hulladékcsökkentés?

Barilla gabona és quinoa keverék: 60% üres

A Barilla vásárlói hozzászoktak a korrekten megtöltött tésztás tasakokhoz. Mégis, ebben az esetben a zacskó szánalmasan üres a konkurens termékekhez képest, a kartoncsomagolás pedig durván túlméretezett.

Leclerc szezámos-mákos füstölt lazackockák: 68% üres

Könnyen elcsábulunk, a csomagolás alapján kiadós adagnak tűnik… de ne hívjunk rá sok vendéget!

A kampány célja, hogy reagálásra kényszerítse az érintett vállalatokat:

vállaljanak kötelezettséget arra, hogy a szükséges minimumra korlátozzák a csomagolóanyagok használatát és termékeik méretét, nemcsak az említett árucikk esetében, hanem általános gyakorlatként. Abban az esetben, amikor a terméknél jóval nagyobb méretű csomagolás mégis szükséges, kommunikálják annak okát és világosan tájékoztassák a fogyasztót a tényleges árumennyiséget illetően. A petíció aláírásokkal frissített verzióját naponta elküldik az említett cégek marketing vezetőinek.

Néhányan szinte azonnal reagáltak

Őket eltávolítják a címzettek listájából, mások egyelőre mélyen hallgatnak.

A Monoprix azt a magyarázatot adta, hogy szárított bazsalikomja egy 10 tagú fűszer-termékcsalád tagja, melyben ez az egyetlen zöldfűszer. Mint ilyen, sűrűsége betakarításonként változik (nedvességtartalom, aprítás mértéke), emiatt a flakon töltöttsége mutathat eltéréseket, de tömege mindig ugyanaz. Vállalta ugyanakkor a címke méretének csökkentését, hogy jobban látható legyen a tényleges mennyiség és hosszabb távon törekszik a környezetkímélőbb csomagolóanyagok (például a papír) használatára.


A Carrefour a maga részéről elismerte, hogy még bőven van mit tenniük az ügyben. Folyamatosan dolgoznak beszállítóikkal a csomagolások minimalizálásán, a pellengérre állított termék esetében csökkentve annak szélességét, szem előtt tartva, hogy a gabonapehely védelme is biztosított legyen. A márka emlékeztetett arra, hogy 2018 óta mintegy 5 ezer tonnával csökkentette az általa használt csomagolóanyag mennyiségét és további 5 ezer tonnára vállalt kötelezettséget 2025-ig.

A Léa Nature szintén ígéretet tett arra, hogy a csomagoláson jól látható módon feltünteti a tartalmazott mennyiséget és I Love Nature termékcsaládjában a vásárlók igényeinek megfelelően a minimumra visszaszorítani a műanyagot.

A Foodwatch árgus szemekkel figyeli, hogy az érintett cégek eleget tesznek-e vállalásaiknak és követői segítségét kéri további rossz példák felkutatásában.