Cikkek

Gonda Mariann

2020. augusztus 28.

Bár az idénygyümölcsök frissen, önmagukban is nagyon finomak - talán a legfinomabbak - mégsem árt néha egy kis újítás, hogy még szívesebben fogyasszuk és élvezzük számos jótékony hatásukat.

A piacokon halomban állnak a nyár szebbnél szebb termései, legszívesebben mindbe azonnal beleharapnánk. Naná, hogy többet veszünk, mint amennyi elfogy, de mit tegyünk a maradékkal? Mi a megoldás, ha gyerekeink ösztönösen menekülnek mindentől, ami egészséges, vagy ha már kipróbáltuk az összes gyümölcsös sütireceptet, eltettünk több évre elegendő lekvárt és befőttet, és a kert még mindig ontja terméseit?

Szívesen ennénk a gyümölcsből, de a könyökünkön jön már ki az unalomig ismételt gyümölcssaláta?

Philippe Convers séf tanácsait megfogadva nemcsak a válogatós gyerekeinket cselezhetjük ki, de felnőtt vendégeink is biztosan értékelik a változatosságot.

Jégkockaként

Tegyünk egész bogyós gyümölcsöket (áfonyát, málnát, ribizlit, gránátalmát…), darabokra vágott barackot, kivit a jégkockatartóba, adjunk hozzá zöldfűszereket (például bazsalikom- vagy mentaleveleket), töltsük fel vízzel és fagyasszuk le.

Díszít és hűt, bármilyen koktélt, gyümölcslevet, limonádét feldob.


Chips-ként

Éles késsel vagy mandolinnal hajszálvékony szeletekre vágunk ananászt, almát vagy körtét, és két óra alatt 60 fokon megszárítjuk a sütőben, félidőben megforgatva.

A burgonyachips-nél, ropinál klasszisokkal egészségesebb rágcsálnivaló.


Aszpikban

Agave sziruppal, szörppel vagy citromlével és (zöld)fűszerekkel ízesített zselében megdermesztünk feldarabolt gyümölcsöket (epret, kajszit, őszibarackot, erdei gyümölcsöket…). Rétegezéssel, színekkel, mintázatokkal, a pohár megdöntésével érdekes és mutatós eredményt érhetünk el.

Terrine-ként szeletekre vágva vagy egyszemélyes adagokban, kis kelyhekben szervírozhatjuk.


Granitaként

Ez a könnyen elkészíthető finomság félúton helyezkedik el a tört jég és a sorbet között. Összeturmixoljuk a gyümölcsöt (görögdinnyét, őszi- vagy sárgabarackot, bogyós gyümölcsöket…), hozzáadunk egy kevés cukorszirupot vagy szörpöt és betesszük a mélyhűtőbe.

Ne felejtsük el időnként “átkarmolászni” egy villával, hogy fellazítsuk.

Jégkrémformában pálcikával is készíthetjük.


Instant fagylaltként

Lefagyasztott darabolt gyümölcsöt natúr joghurttal összeturmixolva, ízlés szerint édesítve, egészséges, instant fagylaltot kapunk. Előnye, hogy nem kell hozzá fagylaltgép, viszont nem is tárolható, elkészítés után azonnal fogyasszuk el.


Chutney-ként

30 percig (sűrűsödésig) főzzük a feldarabolt mangót vagy érett fügét almaecettel, vékonyra szeletelt hagymával, kevés cukorral és néhány szem mazsolával.

Nyári grillezésnél népszerű kísérője lesz húsoknak, sajtoknak, zöldségeknek.


Kenceként

Beforraljuk a kimagozott cseresznyét, meggyet, szilvát, simára turmixoljuk, adunk hozzá mandulapürét és újra mixeljük.

Kenhetjük kenyérre, kalácsra, tölthetünk vele palacsintát vagy változatosabbá tehetjük vele süteményeinket.


Hideg levesként, előételnek vagy desszertnek

Simára turmixoljuk vagy apróra vágjuk a gyümölcsöket (epret, sárgadinnyét, őszibarackot) és zöldfűszerekkel ízesítjük: a sárgadinnyét mentával, az őszibarackot citromverbénával, az epret citromfűvel…

Sós változatban gazpacho-t bolondíthatunk meg görög- vagy sárgadinnyével, eperrel, málnával.


Saláták alkotóelemeként

Nyáron bátran próbálkozhatunk a sós-édes kombinációkkal salátákban is. A felkockázott görög- vagy sárgadinnye, darabolt eper vagy füge paradicsommal, sajtokkal, pácolt sonkával remek párosokat alkot.

Az ízhatást fokozhatjuk, ha a vinaigrette-be is csempészünk például kevés málna- vagy mangópürét.


+tipp:

A fenti receptek az év bármely szakában elkészíthetők idénygyümölcsből vagy akár fagyasztottból is.