Legújabb számunkban bemutatjuk a Romengo és a Cigány Hangok WOMEX-életműdíjas énekesnőjét, Lakatos Mónikát, az egyik legjobbnak tartott magyar cukrászt, Mihályi Lászlót. Megszólaltatunk olyan borászokat, akik a természetközeli bortermelés megszállottjai. Szó lesz még tokaszalonnáról, az ötödik alapízről, az umamiról, Ficsor Árpád dunaharaszti tehénsajtjairól. Lesznek sütőtökös ételek, farsangi falatkák, ropogós leveles tészták és napirendre kerül a megunhatatlan rántotthús is.
„Öreg fazékban fő a legjobb leves.” (Népi bölcsesség)
„ADJON AZ ISTEN MINDEN JÓT: bort, pecsenyét, olcsó sót!” Mi mást kívánhatnék az új esztendőben? Békét és egészséget. Azt mondják, nincs még egy nyelv a világon, amelynek annyi kifejezése lenne az étkezés árnyalataira mint a magyarnak. Nálunk az étkezés kultusza még a szerelem jelentőségét is felülmúlja. A magyar „felfalja” szemével az asszonyt, a töltött paprikát éppúgy „megkívánja”, mint a töltött galambot.
Szavaink tükrözik gyomrunk lelkiállapotát. Akinek farkasétvágya van, az mindent belapátol válogatás nélkül. Az ilyen bendő elvermeli az ennivalót, gazdája behajigálja füle mögé a jó falatokat: fal két pofára. A falánk embert a régiek nem véletlenül nevezték belesnek. A bélés pocakot jelentett, nyilván innen ered bélpoklos szavunk is. Az ilyen has habzsol, nyeli az ételt, mint kacsa a nokedlit, s mikor végre jóllakik, a füle is ketté áll. Egészen másként viselkedik a finnyás vendég. Ő csak eszeget, csipeget, forgatja a szájában a falatot, harap egy keveset.
A nyelv persze nemcsak az étel fajtáira, hanem az evés módozataira is utal. Kifejezi az életkort, a társadalmi helyzetet is. A csecsemő papizik, a kisgyerek hamizik, az öregember mammog, a vénasszony nyammog. Csokonai idejében a kosztos diák kosztolt, ma halózik, tápol, bepikköl. A zabagép zabbant, a kajás kajol, a neveletlen csámcsog és lefetyel. A tévénéző nassol, csemegézik, rágicsál. Ma már kevesen falatoznak jóízűen, hiszen ahhoz bicska kellene, szalonna, kenyér, vöröshagyma (és főként idő!).
Nem divat a lakmározás sem, és alig akad vendég, aki azért tér be egy vendéglőbe, hogy ott „az ebédjét elköltse ”. Pedig ma is élnek közöttünk sokan, akiknek keserű a falat, s olyanok is, akiknek nincs betevő falatjuk sem. A korgó gyomornak pedig – régi tapasztalat – nincs füle.
![]()
Ha rajtunk áll, itt senki nem marad éhen!
Legfrissebb számunkban félszáz harapni- és olvasnivalót kínálunk.
Lesznek ravasz sütőtökös ételek, édesek, gesztenyeízűek, spenótos-kecskesajtos-sonkás kenyérlángos, exkluzív farsangi falatkák, kívül ropogós, belül könnyű leveles tészták!
![]()
![]()
Négy híres séf négy rántotthús-változatot is bemutat, bizonyítván, hogy a bundás hús megunhatatlan klasszikusunk maradt, nemhiába úszott vasárnaponként évtizedekig zsírszagban az ország. Amely egyébként Trianon óta rántott hús alakú. Az idők azonban változnak, napjainkban Bíró Lajos a papszeletre, Jahni László a denevérnek becézett sertéscombra, Ruprecht László a mangalicatarjára, Pesti István a tonkacu stílusú kabátos húsra esküszik: egyik jobb mint a másik.
![]()
És hogy a szellem is jóllakjék (ahogy állandóan ígérjük), bemutatjuk a Romengo és a Cigány Hangok WOMEX-életműdíjas énekesnőjét, Lakatos Mónikát, aki főzni éppúgy szeret, mint zenélni.
![]()
Tetszik a címlapi desszertünk? Ismerje meg még jobban Mihályi László váci cukrászt, az ország egyik legjobbját!![]()
![]()
Festünk egy gasztroportrét az egri remetéről, Gárdonyi Gézáról, és megszólaltatunk olyan borászokat, akik a természetközeli bortermelés megszállottjai.
![]()
Aztán szó lesz még érlelt olasz tokaszalonnáról, az ötödik alapízről, az umamiról, Ficsor Árpád dunaharaszti tehénsajtjairól. ![]()
Hogy ne maradjunk savanyúság nélkül, teszteltünk csemege uborkákat is, nem kis tanulsággal.
![]()
És ha már nyelvészkedéssel kezdtem, hadd fejezzem be azzal is. Azt mondják, minden népnek arra a dologra van a legtöbb szava, amit a leggyakrabban művel. A görögöknek a hajózással kapcsolatos teendők kifejezésére, a rómaiaknak a gyilkolás módozataira. Hát nekünk az evésre-ivásra. Gondolta a fene!