Életmód

Zirig Árpád

2021. február 18.

A friss, hazai gyümölcsök szezonja még messze van, így a banán, narancs, mandarin klasszikus hármasát érdemes kiegészíteni izgalmas magokkal is – a pisztácia nem csak finom, hanem hihetetlenül egészséges is.

Ugyan sok helyen apró zacskóban, sózva árulják, de több áruházban kimérve, sótlanul is megtaláljuk – inkább ilyet vegyünk, a pénztárcánknak is kedvezőbb, és a szervezetünket sem terheli a plusz nátrium-klorid. A mediterrán régióban már rég természetes gyógyszerként tekintenek a pisztáciára. Hogy megérthessük a déliek rajongását, összeszedtük, hogy a finom ízén túl, miért érdemes beilleszteni az éttrendünkbe a kemény héjú, de belül izgalmasan zöld magot?

1. Koleszterin-problémái vannak?

Magas az arginin tartalma: az α-aminosav az emberi anyacserében, a nitrogén-oxid szint növelésében kap szerepet, azaz fékezi az érfalakra rakódó koleszterinplakkok kialakulását.

2. Diétához ideális

A pisztácia magjából 100 gramm átlagosan 557 kalóriát ad - 20,61 gramm protein és 44,4 gramm zsír található benne. Érdemes megemlíteni, hogy jellemzően egyszeresen telítetlen, omega-3, omega-6 zsírsavakat vehetünk magunkhoz ropogtatás közben.

3. Ne hagyja, hogy a stressz győzzön!

A Penn State Egyetem vizsgálatai szerint az étrendi szinten fogyasztott pisztácia remek antioxidáns és flavonoid forrás - óvja a sejteket, csökkenti a kockázatát a rák kialakulásának. Amellett, hogy A-vitamint, E-vitamint tartalmaz, a látást megóvó lutein is található benne, vagyis időseknek különösen hasznos!

4. Kemény a cerka

A pszichés okok mellett számos oka lehet a merevedési zavaroknak. A kiváltók közé a keringési zavarok, a vérnyomás-problémák és a diabétesz is felsorakozik – török kutatók bizonyították, hogy a pisztácia áldásos hatása a hálószobában is érvényes. 38–59 év közötti férfiak bevonásával végezte kutatását M. Aldemir, E. Okulu, S, Neşelioğlu, O. Erel és Ö. Kayıgil – kíváncsiak voltak, hogy a népi gyógymód a valóságban is olyan hatékony-e, mint azt évszázadok óta gondolják a Közel-Keleten.

A kutatási programban részt vevők napi száz grammot ettek három héten át: jelentősen lecsökkentek merevedési problémáik, de a pozitív hatások közé sorolták a szexuális étvágy növekedését és a kielégülés érzésének javulását is. A tudósok szerint

a pisztácia javítja a férfi nemi szerv vérkeringését, amit ultrahangvizsgálatokkal is bebizonyítottak

– akár 20 százalékos javulásról is szó lehet! Nem mellékes, hogy a tesztalanyok vérzsírszintje is csökkent, ami előnyt adhat azoknak, akik szívkoszorúér-problémákkal élnek. Ők napi étrendjükbe okvetlen illesszék be a pisztáciát!

5. A vérnyomásunk őre


Vérnyomáscsökkentő hatása a környezeti stressz kapcsán is működik – akár a munkahelyi fiókban is tarthatunk belőle. Napi 50-100 gramm az ajánlott mennyiség, természetesen a sótlan változatból! A pisztáciából rezet, káliumot, kalciumot, mangánt, magnéziumot, cinket, vasat és szelént nyerhetünk – akár a B-vitamin napi szükséges mennyiségét is fedezhetjük vele.

+1: a Biblia is ajánlja

A Teremtés könyvének 43. fejezete is rávilágít a pisztácia ókori fontosságára: „11. Atyjuk, Izrael így szólt hozzájuk - Ha már meg kell történni, ezt tegyétek: vigyetek a föld legjobb termékeiből valamit magatokkal zsákjaitokban és adjatok annak az embernek ajándékul egy kevés balzsamot, mézet, gumit, illatos gyantát, pisztáciabogyót és mandulát.”