Életmód

Orbán Szilvia

2021. január 10.

Lágy tea vagy ütős kávé? Citromos víz vagy kakaó? Mi az, amivel érdemes elindítani a napot, és mi az, amit inkább hanyagoljunk?

Megint pittyeg az ébresztő, ideje felkelni. Fázósan kihámozzuk magunkat a meleg takaró öleléséből, és a konyha felé vesszük az irányt: jó lenne inni valamit. De mit is? Valahol hallottuk, hogy a legjobb egy nagy pohár citromos vízzel indítani a napot. Mások viszont a langyos zöld teára, vagy épp egy erős feketére esküsznek.

A szakértők szerint sem mindegy, mit kortyolunk el először.

Igyunk vizet – akkor is, ha nem vagyunk szomjasak

A táplálkozástudománnyal foglalkozó szakemberek véleménye szerint a legjobb napindító folyadék a szervezetünk számára a tiszta víz. Lehet, hogy ez unalmasnak tűnik, de

a testünk egy hosszú alvás után leginkább bizony vízre szomjazik.


„Lehet, hogy első pillanatban egyáltalán nem érezzük magunkat szomjasnak, de a reggeli vízivás egy olyan dolog, amit berögzült szokássá kellene alakítanunk, ha azt akarjuk, hogy a nap folyamán kellőképpen hidratáltak maradjunk” – magyarázza a vízivás fontosságát a dietetikus. 


A víznek persze nem muszáj langyos csapvíznek lennie, a szakértők azt javasolják, hogy azt a vizet igyuk, amit szeretünk.

„Én például egy kis palack ásványvízzel indítom a napomat.

Ekkora mennyiséget könnyen elkortyolok, és így könnyen látható is a cél:

ha ezt becsülettel megiszom, jöhet a kávé” – ecseteli egy másik szakértő.

Ismerjük magunkat!

Nem ébred mindenki frissen és üdén – kevesen ugranak ki az ágyból jókedvűen dalolgatva, de mindenki megérdemli, hogy az első perceket követően valami olyasmit kortyolgasson, amit átlendíti a reggeli mogorvaságon, és a nap hátralévő részében már vállalhatóvá teszi a viselkedését.

„Finoman szólva nem vagyok egy pacsirta típus, de kidolgoztam a számomra ideális reggeli rituálét: este már mindent előkészítek, a kávégépet is beidőzítem, így amikor reggel nyúzottan felébredek, a konyhában már vár egy kancsó frissen főtt, illatosan gőzölgő kávé” – osztja meg saját tippjét a szakember.

Kerüljük a divatot

Ki hallott már a ketogén étrend új üdvöskéjéről, a vajjal és MCT olajjal felturbózott, úgynevezett Bulletproof (golyóbiztos) kávéról? Nos, hiába a trend, sok szakértő nincs tőle elragadtatva.„Ha valaki annyira szeretne vajat vagy kókuszolajat tenni a kávéjába, rajta. Én személy szerint nem vagyok a híve, és dietetikusként az a véleményem, hogy egyáltalán nem ’egészséges’” – hangsúlyozza Barbara Ruhs.

Az új hóbort mögötti „tudományos” magyarázat Amanda Frankeny dietetikus szerint inkább badarság. „Egyetlen tanulmány sem támasztja alá a vajjal dúsított forró, reggeli kávé jótékony hatását.”

A szakember szerint – bár sokszor csábítóak – az úgynevezett méregtelenítő italoknak sincs sok értelmük.


„Ne higgyünk azoknak az italoknak, amelyek azzal kínálják magukat, hogy méregtelenítenek. Testünk fő szervei önmagukban is rendkívül hatékony méregtelenítők.

A szervezetünk tudja, mi a dolga, ha megfelelően tápláljuk, szépen teszi is, ami a feladata.”

Az energiaitalok sem tűnnek jó választásnak.

„Az energiaitalok többségének kifejezetten magas a koffeintartalma. Ha ez az első, amit reggel megiszunk, akkor rendkívül tudatosan oda kell figyelnünk a koffeinbevitelre aztán már az egész nap folyamán.” A gyümölcslevek mostanában nem örvendenek túl jó hírnek, de a szakértők szerint egy-egy pohárnyi, délelőtt fogyasztott, 100 százalékos narancslé még nem a világvége.

„Bár igaz, hogy a gyümölcslevek rosttartalma jóval alacsonyabb a teljes gyümölcsnél, de néha jó szolgálatot tehetnek, például elég jó vitaminforrások.”

A tea egészséges

Ha valaki olyan reggeli innivalót keres, aminek kedvezőek az egészségügyi hatásai, igyon – akár forrón, akár jegesen – egy kis teát.


„Kutatások igazolják a teafogyasztás egészségügyi előnyeit – többek között a cukorbetegség megelőzésében és kezelésében is hatékonyan segíthet” – magyarázza Toby Smithson dietetikus, akinél 8 éves korában állapították meg a diabéteszt. Ő minden reggelét azzal kezdi, hogy lefőz egy egész kancsó teát, és aztán egész nap azt kortyolgatja. „A tea polifenol tartalma hat a szervezet inzulin tevékenységére, segít az optimális vérnyomás fenntartásában, csökkenti a szív- és érrendszeri megbetegedések, és a 2-es típusú cukorbetegség kialakulásának kockázatát.”

Sokan esküsznek a citromos meleg vízre reggeli italként. A dietetikusok szerint ennek fogyasztása nem jár különösebb előnyökkel, de nem is káros.

„Látom, miért annyira vonzó ez sokaknak. A meleg víz nyugtató hatását remekül kiegészíti egy kis citrusos aroma. De ha már meleg italról van szó, én személy szerint inkább mégis azt preferálom, amiben van antioxidáns is, szóval én inkább a citromos zöld tea mellett teszem le a voksomat.”

A kávé cselekvésre késztet

Ha reggel úgy ébredünk, hogy rögtön meg kell csinálni valamit, jöhet a kávé. Azonban ilyenkor is érdemes figyelni arra, hogy a kávéivást megelőzze egy nagy pohár tiszta víz elkortyolása. Aki nem kedveli felkelés után a meleg italokat, válassza a cold brew módszert.


Fontos, mivel indítunk

A szakértők szerint tehát egyáltalán nem mindegy, milyen itallal indítunk.

„Az egész napunkat meghatározza a választás. A legrosszabb, amit tehetünk, ha cukorral teli üdítőkkel vagy energiaitalokkal kezdünk reggel – ezek ugyan egy-két órára megadják a löketet, de biztosak lehetünk benne, hogy gyorsan megbosszulják magukat, és törvényszerűen következik a délelőtti szenvedés.”