A 19. század közepén egy korzikai patikus gyógyászati céllal kísérletezni kezd: kokaleveleket áztat borba, az így kapott elixírt pedig csodaszerként kezdi árulni. A siker szinte azonnali, a marketing zseniális, az ital világhódító útra indul. Az Egyesült Államokban is hamar népszerűvé válik, olyannyira, hogy szemérmetlenül másolni kezdik. Egy ilyen utánzatot tekintenek a Coca-Cola ősének is.
Egyszer volt, hol nem volt, élt egyszer egy Angelo Mariani nevű patikussegéd a korzikai Bastiában, akit teljesen megigézett Paolo Mantegazza 1859-ben publikált tudományos műve a kokacserjéről és annak jótékony hatásairól.
Kísérletezésbe kezdett és 1863-ban el is készült helyi fehérbor és kokalevél felhasználásával az első élénkítő itala, amelyet Vin Mariani néven jegyeztetett be és hozott forgalomba.
1868-ban a fiatal gyógyszerész Párizsba költözött és megalapította Coca Mariani nevű vállalatát. Vevői érdeklődéssel fogadták az étvágygerjesztőként és emésztés segítőként egyaránt ajánlott, csodás tulajdonságokkal felruházott elixírt.
![]()
Mariani a tökéletesített receptúrában immár bordói vörösbort használt, kokacserjéit pedig maga kezdte nevelni a Párizs külvárosában épített korszerű üzemének üvegházaiban.
Boldog békeidők influenszerei
Az ital átütő sikert aratott, messze a francia határokon túl is, ebben nem kis része volt a kiváló üzleti érzékkel megáldott patikusnak. Ajándék palackokat küldött szét ismert személyíségeknek: művészeknek, politikusoknak, uralkodóknak, egyházi méltóságoknak. A húzás bejött, a kor véleményvezérei szuperlatívuszokban nyilatkoztak az italról.
Olyan támogatókat sikerült maga mögé állítania, mint Alexandre Dumas, Thomas Edison, Viktória királynő, Ulysse S. Grant amerikai elnök vagy XIII. Leó pápa.
A Le Figaro című napilaphoz csatolt füzetekben tette közzé a mintegy 1080 dedikált köszönőlevelet,
amelyek nagyban segítették kereskedelmi céljai megvalósításában.
![]()
Az üzlet úgy beindult, hogy hamarosan Mariani képviseleti irodát nyitott Londonban és Montrealban, New Yorkban pedig még gyártóüzemet is létesített, hogy ki tudja elégíteni a hatalmas amerikai keresletet.
A termék sikerét mi sem mutatja jobban, minthogy számos utánzója akadt.
Piaci pozícióját azonban ez nem rengette meg, az 1900-as évek elején forgalma 10 millió palackos nagyságrendet ért el. Diadalmenetének csak az alapító 1914-ben bekövetkezett halála vetett véget.
![]()
1885-ben Atlantában egy bizonyos John Stith Pemberton is a Coca Mariani alapján alkotta meg kóladió hozzáadásával saját italát, amelyet French Wine Cocának nevezett el. A másolás tényét soha nem tagadta, sőt büszke volt rá, hogy a legjobbat sikerült utánoznia.
Azonban alighogy piacra dobta termékét, az 1886-ban Georgia államban bevezetett alkoholtilalom miatt máris módosítania kellett a formulán: a bor helyett kénytelen volt szódavizet és cukorszirupot használni. Így született meg a Coca-Cola, a világ máig leghíresebb üdítőitala.
A legendás ital újjászületik
A Vin Mariani minden bizonnyal maradt volna a feledés homályában, ha 2014-ben a DJ-ből vendéglőssé avanzsált Christophe Mariani nem veszi a fejébe, hogy saját nevével fémjelzett bort akar kínálni vendégeinek. Gyors keresés a neten, hogy van-e ilyen néven bejegyzett márka…. Az eredmény láttán pedig leesett az álla.
A nap hátralévő részében minden fellelhető anyagot elolvasott a híres elődről, majd egyszer csak a a dátumra esett a tekintete: április 1. - napra pontosan 100 évvel azután, hogy a híres névrokon, Angelo Mariani elhunyt. Nem kérdés, hogy ez csak a sors keze lehet.
![]()
A terv körvonalazódott: ennek a bornak újjá kell születnie. Miután megszerezte a leszármazottak beleegyezését, Christophe Mariani az egyik legelismertebb korzikai borszakértőhöz, Nicolas Strombonihoz fordult tanácsért, aki nem mellesleg a riacquistu - a korzikai hagyományok felélesztésének - egyik nagykövete. A segítség elkelt, hiszen nincs már élő ember, aki emlékezne az eredeti ital ízére.
Csakúgy mint annak idején Angelo, Christophe is hónapokig kísérletezett, mire megszületett a Vin Mariani 2.0.
Az új ital alapja a Vermantinu szőlőfajtából készült bor, ehhez adják a Bolíviából érkező (kokaintól megszabadított) kokalevél párlatot, valamint kóladió kivonatot, fűszernövényeket és a szigeten őshonos mirtuszt.
![]()
Az 50 ml-es palackhoz 25 euróért lehet hozzájutni, az italt hűtve, jéggel vagy anélkül fogyasztják,az Elixir Royal nevű pezsgőkoktél alkotóelemeként is kedvelt. Szakértők szerint jól passzol a ricotta szerű füstölt brocciuhoz, az érlelt chavignol kecskesajthoz vagy grillezett szárnyasokhoz.
Dávid és Góliát
A régi-új ital gyártása 2016-ben indult el, évente mintegy 30 ezer palack talál gazdára. A cégalapító elérkezettnek látta az idő a terjeszkedésre, ezért 2019-ben kérelmet nyújtott be az Európai Unió Szellemi Tulajdoni Hivatalához a Coca Mariani márka bejegyzése iránt. Az alapítás óta bőven lett volna rá módja, a Coca-Cola mégis kivárta ezt a pillanatot, hogy támadásba lendüljön. A kérelem visszautasítását követelik, arra hivatkozva, hogy a túlságosan hasonló név a fogyasztók megtévesztésére alkalmas.
![]()
A nevetséges érvelésre Mariani jogi képviselője szerint az a magyarázat, hogy az óriásvállalat egóját sérti, ha a legismertebb amerikai márka nem túl dicső francia eredetéről túl sok szó esik. Mariani a nagy szavaktól sem riad vissza, történelemhamisítással vádolja a multicéget.
Ráadásul a “coca” nemcsak márkanév, hanem egy alapanyagot, növényfajt jelölő köznév és mint ilyen, nem sajátítható ki
- folytatja az érvelést.
Bizakodó az ügy kimenetelét illetően, ha mégis vereséget szenvedne európai szinten, ez a franciaországi tevékenységét nem érinti. Az amerikai fél nem kívánja kommentálni az esetet, a hivatal döntése őszre várható.