A cikk a honlapuk tartalmi és képi megújulása előtt készült.


Cikkek

Magyar Konyha

2015. november 25.

Tudatos vásárlás, zéró hulladék, méltányos kereskedelem – így foglalható össze az ország első csomagolásmentes boltjának filozófiája. A Nopack ugyan Budaörsön található, de ha minden jól alakul, üzletlánccá nőheti ki magát a vállalkozás.

Magyarországon egy ember évente átlagosan száz kilogramm csomagolóanyagot dob a szemétbe, és kétszáz kiló élelmiszer-hulladékot termel. Hihetetlen mennyiségű felesleges szemét keletkezik azáltal, hogy szinte mindent műanyag dobozokba, nejlonzacskókba, eldobható flakonokba csomagolnak, melyek lebomlásuk során rengeteg káros anyagot juttatnak a talajba, a vizekbe, a légkörbe. A Nopack csapata a maga eszközeivel szeretne ezen változtatni, ezért megnyitották az ország első csomagolás nélkül árusító boltját, Budaörsön. Az üzlet a tudatos vásárlást, a zéró hulladékot és a méltányos kereskedelmet tűzte zászlajára: itt nincsenek környezetromboló csomagolóanyagok, mindenki a maga tárolóedényébe, üvegébe, kosarába rakhatja bele azt a mennyiséget, amire éppen szüksége van.

Amerikai, európai minta

„Kiskorom óta arra neveltek a szüleim, hogy az emberi és természeti értékek is fontosak az életben – mondja a 23 éves Monostori-Kalovits Márk, a csomagolásmentes bolt megálmodója és vezetője, körbevezetve az üzletben. – Mindig nagyon szerettem a földrajzot, és 16-17 évesen beneveztem egy nemzetközi középiskolai versenyre, ahol a globális felmelegedést választottam témaként. Esszét kellett írni róla, a legjobb tizenötöt kiválasztották, majd egy újabb esszé után a legjobb tíz dolgozat írója egy kétnapos, nemzetközi vetélkedőn vehetett részt. Amíg erre készültem, rengeteget tanultam, kutattam, és tovább erősödött bennem a környezettudatos gondolkodás.” Később Márk olvasott egy cikket egy amerikai családról, pontosabban arról, hogy ők évente mindössze egy zsáknyi szemetet termelnek a háztartásukban, mert a vásárlások alkalmával maguk viszik az üvegeket, dobozokat, zsákokat a boltokba, így kímélve környezetüket a felesleges hulladéktól.

Már akkor érezte, hogy ez jó dolog, aztán amikor ellátogatott a berlini csomagolásmentes boltba, elhatározta, amint lehetősége lesz rá, ő is hasonló üzletet nyit. Berlinben tavaly ősszel nyílt meg a csomagolásmentes bolt, de ezenkívül Angliában, Olaszországban, Spanyolországban, Belgiumban és Franciaországban is működnek ilyen üzletek, sőt az Egyesült Államokban is vannak hasonló kísérletek. A várt lehetőség pedig Márk számára idén tavasszal érkezett el, amikor hasonlóan elkötelezett társaival elkezdtek megfelelő helyet keresni a csomagolásmentes boltnak (a csapatban van humánökológus, pedagógus, az ötletgazda pedig nemsokára diplomás közgazdász lesz).

Minden helyi legyen

Mindenképpen Budaörsön szerettek volna üzletet nyitni, hiszen mindannyian oda kötődnek – ott nőttek fel vagy ott laknak –, és ismerik a helyi vásárlók igényeit is. Nyáron leltek rá a Szabadság út 88. szám alatti épület egyik, épp kiadó részére, majd két hónap megfeszített munka után október 1-jén meg is nyitották Nopack névre keresztelt boltjukat, melynek lényege: amit itt megveszünk, annak az elszállításáról is magunknak kell gondoskodnunk. A mindössze hatvan négyzetméter alapterületű boltban friss zöldségek, gyümölcsök, bab- és borsófélék, magvak, királybúzaliszt, kukoricaliszt, méz, gluténmentes kukoricatészta, különleges ízű házi lekvárok, aszalványok (szilva, mangó, áfonya, barack, körte, ananász) és szárított fűszerek kaphatók. Emellett teljes kiőrlésű péksüteményeket, kávét, teát, csokoládét, gyümölcsleveket is fogyaszthatnak a betérő érdeklődők, vásárlók, és a választékot natúr kozmetikumok is gazdagítják: szappanok, samponok, arcápolók – egytől egyig hazai gyártású, természetes összetevőkből, illóolajokból, virágkivonatokból készült termékek.

A zöldség- és gyümölcskínálat az évszakoktól függően változik, ottjártunkkor almát, sárgarépát, burgonyát, hagymát, káposztát, tököt és padlizsánt árultak. A zöldségek és a gyümölcsök vegyszermentes gazdaságból érkeznek, Galgahévízről, ahonnan hetente kétszer-háromszor szállítanak árut az üzletbe, mindig azt, aminek éppen szezonja van.

„Az egyik legfontosabb alapszabályunk, hogy minden helyi legyen, illetve legfeljebb 50 kilométeres körzetből érkezzen az áru, hogy a lehető legkevesebbet utazzon – magyarázza Monostori-Kalovits Márk. – Ha ez valamiért mégsem megoldható, akkor is odafigyelünk rá, hogy kizárólag magyar áru kerüljön a polcokra. Rengeteget jártunk, járunk a helyi és környéki piacokra, olyan őstermelőket keresve, akik vegyszermentesen gondozzák kertjüket, földjüket.”

A kínálatot szeretnék bővíteni: a tervek szerint október végétől tojást és kukoricacsíra-olajat is lehet majd kapni az üzletben, később tejet és tejtermékeket is árulnának, a natúrkozmetikai részleg pedig mosódióval és illóolajokkal egészül ki.

Hálózattá nőhet

Kérdés persze, sikerül-e bevezetni és megszerettetni a vásárlókkal a boltot? A Nopack megnyitását követő első héten legtöbben kíváncsiságból tértek be az üzletbe, de azóta jó néhányan visszatérő vevőkké váltak, a reggeli órákban pedig egyre többen jönnek reggelizni, kávézni – kávézás közben nagyszerűen lehet beszélgetni, mesélni a bolt megnyitásának céljáról, a munkatársak készséggel válaszolnak minden kérdésre. A visszatérő vevők már magukkal hozzák az üvegeket, dobozokat, kosarakat, amikben hazavihetik a kiválasztott és kimért árut, de az sem baj, ha valaki üres kézzel érkezik, mert helyben is kapható többféle méretű tárolóedény, jutazsák, csavaros tetejű üveg és tégely – melyek a követező alkalommal is felhasználhatók.

Az újrahasznosítás filozófiája egyébként a bolt berendezésén is visszaköszön: a bútorok egy része raklapokból készült, de régebbi, felújított darabok is kerültek az üzletbe. Az újonnan készült polcok – mert azért ilyenek is vannak – faanyagát pedig visszaadják a természetnek: a felhasznált mennyiségnek megfelelő számú facsemetét vesznek, melyeket aztán egy helyi óvoda vagy iskola ültethet el a saját udvarán. Az üzletvezető reméli, hogy boltjuk hálózattá fejlődhet: a jövőbeli franchise rendszer iránt eddig 57-en érdeklődnek, és ez a szám napról napra nő.

„A Nopack átláthatóan, etikusan és környezetbarát módon működik, egy jó ügy érdekében. Aki csatlakozni kíván, annak azonosulnia kell filozófiánk alapjaival, így például a csomagolásmentességgel, a helyi termékek és gazdák előnyben részesítésével, a fair trade kereskedelemmel, a nulla hulladék elvvel – hívja fel a figyelmet Monostori-Kalovits Márk. – Az ország minden részéről érdeklődnek, a határon túlról pedig Romániából, Szlovákiából, Ausztriából és Szerbiából kerestek már meg bennünket. Ha egy év alatt öt-tíz hasonló bolt nyílna az országban, az már szép eredmény lenne. A magyarok kicsit elutasítóak az újdonságokkal szemben, de hiszek benne, hogy rá lehet szoktatni őket erre a típusú vásárlásra.”

A csomagolásmentes bolt megnyitása mellett a Nopack csapata a fiatal nemzedék neveléséből is kiveszi a részét: kidolgoztak egy három korosztálynak szóló iskolaprogramot, amellyel szeretnék elérni, hogy a gyerekek megismerkedhessenek a környezettudatos gondolkodással. Interaktív előadásokat tartanak iskolákban, ahol olyan világméretű problémákra hívják fel a figyelmet, mint az élelmiszerpazarlás, a csomagolóanyagok túlzott használata vagy a jégsapkák olvadása.

„Megbeszéljük a gyerekekkel, hogy melyek a környezetünket érintő legnagyobb gondok, elmondjuk, szerintünk hogyan lehetne ezeken segíteni akár a mindennapokban, de emellett az is érdekel bennünket, hogy ők milyen megoldásokat javasolnak” – teszi hozzá az ötletgazda. A programot az iskoláknak ingyenesen tartják, és eddig már több mint húsz intézmény jelentkezett.

Legújabb magazin számunk!

Megnézem Szeretnék előfizetni a magazinra