Magyar ízek

Zirig Árpád, nyitóképek: Fortepan.hu

2021. január 6.

A fiatalabbak jót röhögnek a régi reklámokon, de az idősebbek is megmosolyogják a múltat, hisz poén a retró, ha nem kell benne élni. Összegyűjtöttünk kedvenceinket, olyanokat, amelyek enni- vagy innivalót népszerűsítettek.

Mulatt kávé


Lám az egyszeri aktakukacot is elvarázsolja a koffein – ha nem figyelünk, karibi táncosnőkkel telik meg a sivár iroda.

Hurka Gyurka


A szocialista rendszer átalakítása után már furcsa látni, hogy nem egy márkanevet, hanem egy termékcsoportot reklámoznak – ugyan az anyag durván retró, de egy kis véreset 2021-ben is bármikor vállalnánk.


Omnia kávé


Amikor még ki kellet hangsúlyozni, hogy a kávéban igazi kávé van – nem csak a frizura old school, hanem a szülői felügyelettel megélt randika is!


Baranyai hamburger


Ugyan a kézműves hipszter burgeresek most fognak eret vágni magukon, ha meglátják, mit neveztek a nyolcvanas években hamburgernek, de a szomorú valóság az, hogy Magyarország nagy részén még mindig ilyen, vagy ennél sokkal silányabb a felhozatal.


Fekete Arany kávé


Ugyan elsőre nem érteni mi ez a jódli-hangulatú zene a cowboyokhoz, de aztán nagy nehezen kibontakozik egy vadnyugati jellegű melódia, pont akkor, amikor az AN-2 propellert masniként viselő, párizsi lebujdivat alapján öltöző hölgy egy karámnak támaszkodva elmormogja, hogy „aranyér”…


City Grill


Az 1984-ben indult magyar csirkés gyorsétterem a szocialista piac válasza volt a szögesdrótot rángató nyugati gyorséttermekre – az ötlet nem volt rossz, de a korabeli beszámolók alapján a kivitelezéssel akadtak gondok. A franchise is iszonyatosan drága volt, az alapanyagokban is hiány mutatkozott, majd az érkező McDonald’s gyakorlatilag előbb vidékre száműzte, majd a kilencvenes évek elejére ott is kivégezte a gyenge lábakon álló magyar márkát, amit még a korszak bájgúnárja, a b-kategóriás popikon, a később súlyos alkoholizmusába belehaló Flipper Öcsi sem tudott megmenteni.


Tejföl


Nem lehet megunni. És tényleg nem.


Traubi


A hányatott sorsú magyar üdítőmárka a nyolcvanas évek elején volt a csúcson, itta kicsi és nagy, jó és rossz – ez utóbbiak sósborszeszt is öntöttek bele, ha az almabor már elfogyott.


Compack kávémix


A reklám, amibe még szavak sem kellettek: a hivatalnoktestű férfiember bikinis nőkről álmodik, hogy magához térve meglássa a konyhaasztalnál a valóságot, a család nőtagjait. Akkortájt még nem félt a reklámipar a kellemetlen sztereotípiáktól.


Bedeco

Mi az, amit iszol? A nyugat felől csurdogáló Nesquick hazai konkurenciájának szánták a Bedecót. Amint látjuk, nyuszi nélkül nem nyertek.


+1 Róna

A Róna üdítőitalnak mai szemmel nem csak a neve rossz, hanem a reklám kapcsán is szekunder szégyen tölt el minden jóérzésű tévénézőt. Megnyugtató, hogy ezek a debreceni termékek nem hagytak mély nyomot a magyar piacon. Úgy tíz éve megpróbálták feltámasztani a márkát, de nem jártak sikerrel.