A cikk a honlapuk tartalmi és képi megújulása előtt készült.


Cikkek

Magyar Konyha

2019. október 27.

Karácsony közeledtével sokan vannak, akik maguk vállalkoznak a karácsonyfára szánt szaloncukrok elkészítésére; számukra saját fantáziájuk vagy az interneten fellelhető receptek kimeríthetetlen forrást biztosítanak a sikerhez. A többség azonban továbbra is a boltokban keresi ezt az édességet, kérdés, milyen legyen a kiválasztott portéka.

Évről évre egyre jelentősebb a kínálat, és ez nemcsak az ízekre vonatkozik, hanem a folyamatosan változó fogyasztói szokásokat is követi.

A hagyományos szaloncukrok mellett napjainkban nem probléma a cukor- vagy gluténmentes, diétás, paleo és bio változatok beszerzése sem.

A minőségi különbségek az árakban tízszeres különbséget is jelenthetnek: a legolcsóbb szaloncukorból 10 deka száz forint körül, a drágábbakból bőven ezer forint fölötti áron kapható.

Érdekes tendencia, hogy néhány évvel ezelőtt "nosztalgia" elnevezéssel megjelentek azok a termékek, amelyek ízvilágukkal a néhány évtizeddel korábbi édességeket idézik, sőt, már "retró" szaloncukorral is lehet találkozni.
Őszintén reméljük, hogy ez nem pontos mása annak a betonkocka-szerű édesipari produktumnak, amibe a múlt század hatvanas-hetvenes éveinek gyermeki fogai oly gyakran beleragadtak, rosszabb esetben beletörtek.

Ehhez képest az 1970-es évek közepén igazi szenzáció volt a Konzum márkanévvel forgalomba hozott mártott szaloncukor. Később került forgalomba a zselés, majd a marcipános szaloncukor, amelyek évtizedek múltán még ma is stabilan a legnépszerűbbek. Az eladási statisztikák szerint csupán ezek után következik az összes többi változat.

Korunk szaloncukrai nem a cukorkákra, inkább a hagyományos bonbonokra emlékeztetnek, hiszen csokoládébevonat nélkül szinte nem is készül ez az édesség. A három plusz egy fő csoport a zselés (öntött), a mártott és a töltött, valamint a préselt, például az aszalt gyümölcsös kivitel. A zselés ma már többféle ízben kapható, és a marcipánost is - amely mártott szaloncukor - különböző ízekkel gyártják. Ebben a műfajban a legismertebbek a Szamos és a Bakos marcipán készítményei.

A mártott szaloncukrok alkotják a kereskedelemben megvásárolható termékek legszélesebb választékát, ám minőségben is ezek jelentik a stabil középmezőnyt. Ebben a kategóriában multinacionális vállalatok és kisebb manufaktúrák évről évre megújuló termékei versengenek egymással, az ízek sokaságát követni, felsorolni szinte lehetetlen.


Ám a szaloncukrok "krémje" a rafinált krémekkel töltött bonbonok világában keresendő. Erre a területre általában csak a kézműves technikákkal dolgozó termelők merészkednek, vagy azok a nagyobb üzemek, amelyekben vállalják a magasabb színvonallal járó költségesebb eljárások alkalmazását.

Az ízek kavalkádját nem könnyű követni; némely tételt - mint egy bonyolultabb étlapot - kétszer-háromszor el kell olvasni, hogy felfogja az ember, miről is lehet szó.

A lágy krémekkel töltött szaloncukrok közül a legnagyobb választékot, a több mint húsz féle termékkel jelentkező Stühmer kínálja, többek között fekete teás, pálinkás, sült almás, meggyes marcipán vagy narancs-fahéjas ízekkel.

A békéscsabai Cadeau Bonbon Manufaktúra az idén is gyártja legnépszerűbb édességeit: tejcsokoládé málnakrémmel töltve, tejcsokoládé ropogós grillázzsal és dúsított mogyorónugáttal töltve, étcsokoládé narancshéjjal és narancshéjon érlelt rumos krémmel töltve, étcsokoládé sós karamellkrémmel töltve, stb.

A veresegyházi Sulyán Cukrászda különlegességei az aszalt sárgabarackos fehércsokis, a konyakmeggyes belgacsokis vagy a parajdi sós karamella rumos-kávés belgacsokoládés szaloncukor.

A kiskunlacházi Demeter Cukrászda ismét gyártja a vörösboros, a mákkrémes és a szatmári szilvapálinkás termékeit. De ez csak ízelítő a valóban megdöbbentően gazdag kínálatból. Érdekes módon a csokoládékészítők kevésbé, a cukrászdák inkább foglalkoznak szaloncukor gyártásával. Érdemes tehát válogatni, mert bőven lehet miből!

Vannak persze, akiket semmiféle új ízkompozíció nem hoz lázba, mert szigorúan csak a csomagolás alapján választanak. Az ilyen fogyasztók tudományos alapossággal tervezik meg a karácsony otthoni látványvilágát, és ha az adott évben ez mondjuk a piros-ezüst, akkor hiába mosolyog a legfinomabb bonbon az arany angyalkás sztaniolban.