A cikk a honlapuk tartalmi és képi megújulása előtt készült.

Cikkek

Olimpikonok a konyhában

Magyar Konyha

2017. június 25.

Tóth Dávid, Kulifai Tamás és Pauman Dániel olimpiai ezüstérmes kajakosok arról, hogy élsportolóként mire kell figyelni az étkezésnél.

“Készítünk is szívesen főtt étel, de enni azért jobban szeretünk. Szeretjük, ha kiszolgálnak minket, különösen Toma” - mondta Tóth Dávid, aki Toma alatt Kulifai Tamásra gondolt.

Pauman Dániel szerint sokkal kényelmesebb, ha a napi edzések mellett nem kell bajlódni a bevásárlással és a főzéssel. “Ezért jók az edzőtáborok, ott viszont nincs nagy választék és kevésbé tudunk odafigyelni, hogy mit eszünk, csak igyekszünk a napi elégetett kalóriát pótolni.”

Naponta körülbelül 4-5000 kalóriát égetnek el az edzéseken, ezt pótolni kell. Igyekeznek inkább jó minőségű élelmiszereket fogyasztani, de erre az edzőtáborokban nem mindig van lehetőség. A mennyiséggel nincs probléma, viszont a tápanyagtartalma nem mindig megfelelő.

A három kajakos az idén hat hétig Kaliforniában készült, ott általában Pauman készítette a reggelit, Tóth az ebédet, a vacsorát pedig Kulifai. “Legalábbis a vacsora Toma dolga lett volna, épp ezért előfordult, hogy csak kenyeret ettünk” - nevetett Pauman.

Kulifai azért többször főzött, főleg tésztát a társaknak. “Különösen a carbonarát szeretem elkészíteni, de palacsintát és pizzát is sütök. Dani mindig friss bucit és kenyeret sütött, Dávid pedig főleg a húsokban van otthon.”

Otthon vagy étteremben Pauman nem a bucira esküszik. “Hangulatfüggő. Ha a feleségemmel kettesben filmet nézünk, akkor inkább borvacsora: sajtokat, sonkát és aszalt gyümölcsöket eszünk. Kerti partikon legjobban a grillhúsokat és a bográcsban készült ételeket szeretem. Étteremben vadhúst, őzt, vaddisznót rendelek.”

Tóth a gyors és egyszerű olasz ételeket szereti megcsinálni, étteremben pedig inkább marhahúst rendel, mert azt nehezebb jól elkészíteni. Kulifai étterembe egy túrós csuszára esküszik, persze szalonnával és dupla adag tejföllel.

Felkészülési időszak és pihenés között nagy különbség van az étrendet tekintve is. “Általában amit megkívánunk, azt esszük. Főleg nyáron a melegben nehéz, nincs étvágyunk, de hogy ne veszítsünk a súlyunkból, sokat kell enni” - nyilatkozta Tóth.

Pauman azt mondta, Kaliforniában hét kilót fogyott, de itthon pillanatok alatt visszajött rá. “Másfajta volt az edzésmunka. A téli súlyomhoz képest ez még mindig négy kilóval kevesebb, de versenyszezonban ez jó. Régebben volt a téli kondizás, nyáron meg az evezés. Most az evezés mellett megmaradtak a súlyzós edzések is. Télen kell a plusz súly, mert utána a sok edzéstől gyorsan lemennek a kilók.”

Versenynapokon Tóth szerint sok szénhidrátot kell enni, és igyekeznek kerülni a zsíros ételeket. “Gyors és lassú felszívódású szénhidrátokat szoktunk enni, reggelire főleg zabpelyhet banánnal, rizstejjel. Ebédre és vacsorára leginkább tésztaféléket, durumlisztből. A legfontosabb, hogy ne terhelje meg a gyomrunkat. Aznap szinte csak szénhidrátot fogyasztunk, és izotóniás italokkal folyamatosan pótoljuk az ásványi anyagokat.”

Napjuk nagy részét vízen vagy víz mellett töltik, adódik a kérdés, hogy szeretik-e a halat. “Azelőtt nem szerettem az édesvízi halakat, de apósom nagy horgász és megszerettette velem. A sült kárászt például remekül készíti” - mondta Pauman. Kulifai és Tóth nagyon szereti a tengeri herkentyűket, közös kedvencük a garnéla. “A sevillai edzőtáborban csak halat ettünk. Minden nap volt hal és csirke is, de csak utólag vettük észre, hogy mindig a halat választottuk. Érthető is, hisz azért ott friss halak voltak” - mondta Tóth.

Külföldi versenyeken, edzőtáborokban óvatosan ugyan, de megkóstolják a helyi ízeket is. “Szeretjük kipróbálni az új ízeket, igaz határokon belül. Pókot, meg kígyót azért még nem ettünk. A cápahúst és a békacombot már megkóstoltuk” - vallotta be Tóth.

Kulifai szerint Dél-Afrikában, a Kwa Zulu-Natal régióban a languszta volt az egyik legfinomabb, amit ettek, a strandon a kedvence a tintahal volt fokhagymával és citrommal. Sevillában Pauman epret, banánt, fagyit, muffint evett, mindent egyben. Ez volt a nap végén a jutalomfalat, igaz, utána iszonyatos hasfájása volt. Az étkezést nehezíti még, hogy Tóth és Kulifai érzékeny a tejre, az edzőtáborokba is visznek magukkal növényi tejet, de teljesen kizárni nem tudják. A lisztnél is igyekeznek odafigyelni, hogy ne fehér búzalisztet egyenek. Itthon közös kedvenc hentesük van, akitől kitűnő minőségű húst kapnak minden héten.

És, hogy mit ennének legszívesebben minden nap, ha tehetnék?
Kulifai Tamás: garnéla a tengerparton.
Pauman Dani: vadhús, gőzgombóc síeléskor.
Tóth Dávid: csülök pékné módra.

A fiúk most a szezon elején vannak, kőkemény alapozás után fáradtan, de elkezdik formába hozni magukat a felvezető versenyeken. A világkupák után az első igazán komoly megmérettetés a június 16. és 18. közötti világbajnoki válogató verseny lesz Szegeden.