Gasztroarcok  »  Kreatív fiatalok

Ránk figyelnek az italpult séfjei

Ránk figyelnek az italpult séfjei

Diogo és João, a két portugál

2017.07.22.  | Dénes Judit

Már az italozás sem olyan, mint régen: most robban be az egyedi pohárkompozíciók divatja. Az irányzat lényege egy szemet-szájat gyönyörködtető élmény, művészi precizitással összerakott frissítőkkel a főszerepben. Kreatív tálalás, szakértelem és innováció egy italba sűrítve. Diogo a fajsúlyos portóik világából érkezett, João pedig a bohém koktélok felől, de mindketten lelkes képviselői a műfajnak. Italkultúra, trendek és a magyar virtus két portugál szemével.

Nem mindennapi találkozás; Budapest, két portugál, egy spanyol tapas bár, tradicionális portói és könnyed koktélok keveredése. Hogy jött létre ez a kavalkád?  
Diogo: A Réccua portói márka menedzsereként leginkább Portugáliában dolgozom, most João hívására jöttem Budapestre.
João: Bártender vagyok, de Budapestre tanulni jöttem. Január óta élek itt, és az egyetem mellett rövid időn belül munkába is álltam itt a Le Jardin Cocktail Barban. Nagyon megszerettem a várost, akár hosszabb távon is maradnék, mert úgy látom, hogy a vendéglátás átütő fellendülés előtt áll. Ezért is hívtam Diogot, hogy jöjjön, mérje fel a terepet.

Diogo, mi a benyomásod a városról?
Hét éve jártam itt először, akkor szürkének és unalmasnak találtam a várost, az emberek zárkózottak, elutasítók voltak. Mára teljesen megváltozott,

pörgős, színes, a helyiek és a turisták egyaránt jól szórakoznak, élvezni akarják az életet.

A mi szempontunkból kulcsfontosságú, hogy milyen az éjszakai élet és a gasztronómia színvonala, és bár még gyerekcipőben jár, úgy tűnik, jó úton halad.
 
Hogyan folyik a közös munka?
Diogo: Az általunk forgalmazott Réccua portóik elsősorban koktél alapanyagként funkcionálnak, csak bárokban, illetve szórakozó helyeken elérhetők. Tehát a bártenderek a titkos fegyvereink. João ezért is nagyon jó üzleti partner, rendkívül tehetséges. Ő kísérletezte ki az az egyedi koktélokat, mind az öt különböző portói típusunkhoz. Az egyes koktélok készítéséhez a Shake&Shake how-to videóinkat is vele forgattuk, szóval egyfajta márkanagykövetünk is. Ezek, az eredetileg a szakmának szánt anyagok rövid időn belül elképesztő népszerűek lettek az egész világon.
João: Csapatban gondolkozunk. A recepteket én fejlesztettem, de mindenki részt vett a kóstoló és értékelő folyamatban, majd közösen döntöttük el, hogy mik kerüljenek az alap repertoárba és így a videókra. Van egy Facebook oldalam is, Tips & Tricks Cocktails, ezt is egyre többen követik, illetve több közösségi média csatornán is fent vagyunk. Vicces, mert ezeknek az oldalaknak köszönhetően a legkülönbözőbb helyeken is felismernek, sokan itt Budapesten is. Így gyorsan sok hasznos szakmai kapcsolatra tettem szert.
 
Mi pontosan egy bártender feladata?
João: A régi iskola szerint a bártender az, akik elkészíti a kért italt, és ennyi. Azokban a társadalmakban, ahol kiforrottabb a kulináris színvonal, sokkal jobban értékelik ezt a szakmát.

Az éttermekbe a híres séfek vonzzák a vendégeket, a bárokba pedig a bártenderek.

Ma mixer, tanácsadó, pszichológus, barát és ivócimbora is vagyok egy személyben. Ha jó vagy, személyesen tőled szeretnének rendelni. Egyre gyakoribb, hogy a vendég nem az itallapról választ, hanem elmondja, milyen ízekre vágyik, például vodka és ananász, nekem pedig azonnal körvonalazódik egy recept a fejemben. Csak két alapanyag, de ezekre már stabilan felépíthetem a koktélt.
Diogo: Nyugatabbra egyre inkább kézzel fogható a bártenderek befolyása az éjszakai életre. Ők az italpult séfjei. Nekünk, italforgalmazóknak rendkívül fontos csatornák a fogyasztóinkhoz, Portugáliában is így terjeszkedünk, és ezen a csatornán jutottunk el a belga és a kínai piacokra is. Reméljük hamarosan Budapest bárjaiban is ott leszünk.
 
Milyen trendek dominálnak most a koktélok terén?
João: Az izgalmas újdonságok mindig megmozgatják a közönség fantáziáját. A fűszeres, karakteres ízek mennek most igazán, curry, chili, kávé, a brazil és az ázsiai ízek. A fantáziadús, kreatív tálalás pedig elengedhetetlen.

A Le Jardinban a közönség kedvence, a Paparazzi, ahol egy fényképező objektív funkcionál pohárként, illetve a Popcorn, amiben a koktélt mozis pattogatott kukoricás dobozba rejtjük.

Játék és látvány egyben, ráadásul snacket is felszolgálunk az ital mellé. Nekünk, bártenderknek azon kell dolgoznunk, hogy egy teljes élményt kerekítsünk akár egyetlen itallal. A fiatalabb generáció már nyitottabb, ők tudatosan keresik ezeket az exkluzív, érzékeket borzongató élményeket, de persze ennek ára is van. A portói, mint koktél alapanyag pedig elsőre meghökkentő társítás.
 
Miért olyan különleges portóit használni a koktélokban?
Diogo: A portói Portugália presztízs értékű nemzeti itala. Elsőként szerzett név-, és eredet védettségi jogot az alkoholos italok között. Ennek köszönhetően szigorúan szabályozottak az előállításra vonatkozó feltételek, és csak a Duoro-völgyből származó termékek viselhetik a portói nevet. Büszkék vagyunk rá, ugyanakkor a cégnél mi is látjuk a csökkenő eladási számokat.

A konzervatív imázs egyre kevéssé értelmezhető a fiatalok számára, ezért új piaci megközelítésre volt szükségünk.

Kevesen ismerik igazán a portóit, pedig rendkívül sokoldalú és sokszínű bor. Karakteres ízét a különféle évjáratok és típusok elegye adja, legalább 3-5 különböző szőlőtípusból készül. A koktélok és a portóik világa között ez a vegyítés jelleg a közös nevező. Ennek szellemében fejlesztettük a Réccua portóikat is, ezek a borok önmagukban is kitűnők, de mi kifejezetten koktélalapanyagnak szántuk őket. Az exkluzív terjesztés, és a művészien megkomponált koktélok nem csökkenti a portóink értékét, viszont eléri a fiatalokat.
 
Láttok éles különbségeket a magyar és a portugál italkultúra között?
João: Teljesen más az életszemlélet, és ez az alkohol fogyasztásban is megmutatkozik.  Portugáliában természetes, hogy az emberek munka után, 5-6 körül beülnek egy italra, amit nem felhörpintenek, hanem jólesően kiélveznek, értékelik a pillanatot. Itt ez nem igazán szokás.

A magyarok között is vannak, akik tudatosan keresik a minőséget, nyitottak az újdonságokra, és szívesen kipróbálnak akár meglepő ízeket is, de ez igencsak szűk réteg.

A fő probléma, hogy a fogyasztók többsége kevéssé érzékeny a minőségre, a fröccs, a sör és a whisky-kóla legnépszerűbb italok, azokba pedig bármi kerülhet. Sokan eljönnek hozzánk a koktélbárba, de csak fröccsöt vagy sört rendelnek. A magyar koktélkultúra most ott tart, ahol Portugália tíz éve, a bártender szakma még mindig alacsonyrendűnek tekintett, akár egy lebujban dolgozó pultos. Ez jó kihívás, ki is alakult bennem egyfajta küldetéstudat, fejleszteni, tanítani, ösztönözni szeretném a szakmát és a fogyasztókat is. Ezért is maradnék még szívesen. 

Hozzászólás a cikkhez (A *-gal jelölt mezőket mindenképpen töltse ki)


 

A hozzászólások moderálására a Magyar Konyha Kiadó a jogot fenntartja. Elküldött hozzászólása csak annak elfogadását követően jelenik meg az oldalon. A hozzászólások nem feltétlenül tükrözik a MagyarKonyhaMagazin.hu véleményét, azok tartalmáért a Kiadó nem tehető felelőssé.

Weboldalunk sütiket használ annak érdekében, hogy személyre szabott és interaktív módon tudjuk megjeleníteni az Ön számára releváns tartalmainkat. A Weboldalunk használatával Ön elfogadja, hogy az oldal sütiket használ.

Kérjük, olvassa el Cookies Szabályzatunkat, amelyben további információkat olvashat a sütikről és azt is megtudhatja, hogyan tudja blokkolni vagy törölni őket. Tovább