Cikkek

Orbán Szilvia

2021. szeptember 4.

Az elmúlt, járványos időszakban az utazások korlátozása nem segítette azokat, akik a világ távoli pontjain kerestek volna új élményeket. A látványosságok felfedezése mellett az adott kultúrát talán a helyiek konyháján keresztül lehet a legjobban megismerni.

De mi a teendő, ha nincs elég lehetőség az utazgatásra? Otthon ülve hogyan kaphatunk kedvet egy másik, távoli népcsoport konyhájához? Hát úgy, ha megismerkedünk annak hagyományos ízeivel – például az otthon ropogtatott rágcsálnivalókon keresztül. Legalábbis ez derül ki az utóbbi időszak tapasztalataiból.


Ezen kívül azt is megfigyelték, hogy a gyerekkorból hozott, nosztalgikus ízek enyhíthetik a világjárvány által okozott szorongást, írja cikkében a FoodBusinessNews.

Fűszeres felfedezés

Az amerikai Grand View kutatóintézet 2020-ban 36,89 milliárd dollárra értékelte az észak-amerikai snack piacot, és a kategóriában 2021 és 2028 között még ennek az elképesztő értéknek a további 6,1%-os növekedését jósolja. A szakemberek szerint ebből a csoportból is magasan kiemelkednek majd a kifejezetten fűszeres ízesítésű ropogtatnivalók, amelyek valószínűleg a vizsgált időszak leggyorsabban növekvő szegmense lesz a piacon.

A témában nemrég a PepsiCo megbízásából kutatást végeztek, és megszületett a US Snack Index, amelynek eredményeit nyár elején közölték. A nemzeti mintán, 2199 felnőtt bevonásával végzett, reprezentatív felmérésből kiderült, hogy az amerikaiak mintegy harmada (32%) előnyben részesíti a fűszeres, erős ízeket – csak összehasonlításképp: egy évvel ezelőtt ez az arány még 25% volt. Az ezredforduló táján és később születettek körében (y és z generáció) még magasabb volt az érdeklődés: abban a korcsoportban az alanyok 45%-a preferálta az új, izgalmas, erőteljes ízeket.

Ezek az új ízélmények pedig a világ különböző tájairól, kultúráiból érkeznek.


„Az elmúlt néhány évben az úgynevezett nemzetközi ízek iránti kereslet látványos növekedését tapasztalhattuk” – jelentette ki a T. Hasegawa (a világ tíz legnagyobb íz- és illatgyártó cégének egyike) amerikai leányvállalatának kereskedelmi marketing igazgatója, Doug Resh.

Hódítanak például az ázsiai – japán, dél-koreai, filippinó, thaiföldi – ízek.

„A tartós snackek választékában ma már egy elég nagy szeletet tudhat magáénak a jelenleg rendkívül népszerű kimchi ízesítés” – ecsetli Resh. „A Fülöp-szigeteken népszerű, adobo nevű fűszer pedig az eredeti felhasználási területétől (pácok és szószok) eltávolodva, egy merőben új piacot talált az ízesített olajos magvak és sós rágcsák között. Mindemellett a régi nagy kedvencek – például a szezámmag vagy a curry – is részesei a növekedésnek; ezeket az ízeket is egyre több terméktípusban (csokiszeletek, mogyorók, kekszek, chips-ek) fedezhetjük fel.”

Az olyan egzotikus ízek, mint például a baobab, a baharat, a guajillo chili vagy épp a maca is egyre nagyobb részt kérnek a piacból.

„Nem meglepő, hogy a fentiekhez hasonló, nemzetközi ízek népszerűsége az elmúlt 1-1,5 évben jelentősen megnőtt, hiszen

általuk az otthonaikban ragadt, utazástól, éttermi vacsoráktól elzárt vásárlók kicsit újra elindulhattak felfedezni a világot, nem utolsó sorban pedig némi izgalmat is vittek az egyenszürkévé váló hétköznapokba”


– fejtegeti a szakember. „Már maguk a rágcsálnivalók (chips-ek, kukoricák, krékerek), önmagukban is ismert comfort foodok, amihez az új ízesítések hozzáadtak egy újabb, izgalmas faktort: a felfedezés lehetőségét.”

Vegyük például a kimchit, ami – a koreai konyha egyik alappillére, s amely fűszerekkel (vörös chili pehely, hagyma, fokhagyma, ecet, gyömbér) fermentált zöldségek harmonikus elegye – mostanában a snackek és a pékáruk egyik legnépszerűbb ízesítője az USA-ban.


„A fűszeres-savanyú ízprofil remekül passzol a sós rágcsák kategóriájához” – ecseteli a Kerry stratégiai marketing vezetője, Courtney Schumacher. „Szerencsére

e kategória hívei rendkívül nyitottak és kellően kísérletező kedvűek is

ahhoz, hogy egy, a kimchihez hasonló ízzel szívesen ismerkedjenek – hiszen az emberek vágynak az új kalandokra.”

A Sensient Flavors & Extracts nevű fűszercég ízmestere, Terry Miesle szerint a rágcsálnivalók innovátorai egyre inkább az erős ízeket keresik, és ezekért képesek Ázsia, Közép-Amerika, vagy éppen Észak-Afrika távoli vidékeire is elmenni.

„Az erőteljes fűszerek felhasználása is elég széleskörű. Nem csak a hagyományos burgonyachipseknek állnak jól, de a kukoricás, vagy pitás változatoknak is” – magyarázza Miesle. „Mivel a kukoricás ropogtatnivalóknak önmagukban is van egy erőteljes, jellegzetes íze, a melléjük rendelt erős fűszerezés is jól áll nekik – a hagyományos mexikói vagy közép-amerikai konyhában sincs ez másként.”

A mexikói hatás az utcai kifőzdéknél is érzékelhető, ahol az emberek egy csomó új paprikával is megismerkedhettek – így lett már az amerikai mindennapok része a habanero vagy a chipotle is, ecseteli a Comax Flavors márkanagykövete, Catherine Armstrong.


„Ezek az ételek rendszerint fűszeresek és csípősek. Azt tapasztaljuk, hogy az emberek nem unják az erőteljes ízeket, sőt: minél csípősebb, annál jobb” – fogalmaz Armstrong.

A szakember kiemeli, hogy a csípős ízek gyümölcsökkel (például chili barackkal vagy mangóval) kombinálva is egyre népszerűbbek.

A trópusi vagy egzotikus ízek iránti vágy pedig az utóbbi időben csak erősödött.

„Azt vettük észre, hogy a COVID-járvány óta a vásárlók egyre különlegesebb és egzotikusabb ízeket keresnek, így elégítve ki valamelyest az utazás, a felfedezés iránti igényeiket.”

Olyan édes!

A popcorn világszerte az egyik legnépszerűbb rágcsálnivaló, azonban testvérét, az úgynevezett kettle cornt nem mindenhol ismerik. Pedig kellene, állítják, akik már kóstolták, hiszen az eredetileg nagy, kiolajozott vas edényekben kipattogtatott kukorica jellegzetes, sós-édes íze magával ragadó.


Ezt a piacot már a világjárvány előtt is a SkinnyPop vezette. A márka idén két változattal állt elő (édes vanília, édes és sós), illetve a Skinny Pop és a Sam’s Club együttműködéséből született egy harmadik (fahéjas-cukros) verzió is.

„Bármikor, amikor a közösségi médiában megkérdeztük az embereket, vagy felméréseket végeztünk, az első számú kérdés mindig ez volt: ’mikor csinálunk kettle cornt?’” – idézi fel a The Hershey/Amplify Snacks marketing igazgatóhelyettese, Kyle Banahan.

„Az ízesített glazúrok, karamellek használata szintén népszerű ebben a kategóriában. Én személy szerint arra számítok, hogy itt is egyre kreatívabb kombinációk jelennek meg a jövőben; jönnek a fahéjas, juharszirupos vagy fagyis ízek, sőt azt is gondolom, hogy egyre népszerűbbek lesznek a gyümölcsös aromák” – véli Miesle.

Schumacher szerint viszont

a nosztalgikus ízek (smores, mogyoróvaj és lekvár, sütitészta, fánk) fognak nagyot menni a közeljövőben – nem csak a pattogatott kukoricákon, hanem általában az édes nassolnivalók kategóriájában.


Füstös só, de jó!

A jövőben nem árt majd figyelni a füstölt sókra is – legalábbis ezt gondolja a SaltWorks alapítója, Mark Zoske. Szerinte ezek a sókülönlegességek a neutrálisabb ízű rágcsákhoz (burgonya chips, sima popcorn) passzolnak a legjobban. Zoske cégének Perfect Smoke technológiája bármilyen terméknek természetes, füstös aromát kölcsönöz.


„A SaltWorks ötféle füstölt sót kínál, s ezek

mindegyikét más-más féle, valódi fával füstöljük – így az ízük is teljesen autentikus és egyedi. Nem használunk adalékanyagokat, mesterséges ízesítőket, de még csomósodásgátlókat sem,


így ezek a sók a legtudatosabb snackgyártóknak is ideálisak.”

A füstölt sók egyébként nem csak sós nassolnivalókhoz illenek, hanem savanyú és akár édes termékekhez is.

„Durango Hickory nevű termékünket például egyfajta édes füstösség jellemzi, ami remekül kiaknázható egy igazán gazdag, BBQ ízesítésű chips vagy jerky esetében, míg a Fumée de Sel Chardonnay Oak árnyalatnyi füstössége kiválóan passzol karemellekhez és csokoládékhoz is” – szögezi le Zoske.

A trend tehát adott: éljenek az erőteljes, egzotikus aromák a rágcsálnivalók piacán is – ne legyenek kétségeink, a hullámok hozzánk is gyorsan elérnek.