Az éttermek, szállodák és kávézók újranyitása ugyanolyan sokkot jelent a tulajdonosoknak, mint azok bezárása. Gerendai Károly azt tapasztalta a novemberben megnyitott éttermében, hogy a jelenlegi napi forgalom nagyjából megegyezik a házhozszállítás alatt tapasztaltakkal.
A szektor újranyitása kapcsán tartott online kerekasztal-beszélgetést a Metro Kereskedelmi Kft. május 17-én. Az eseményen részt vett Bősze Ákos, a cég HoReCa üzletfejlesztési vezetője, Gerendai Károly, a Sziget Kft. alapítója, a Costes Éttermek tulajdonosa és Gendur András Tamás, a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének Éttermi- és rendezvény szekció vezetője.
Gendur András szerint az idei újranyitás teljesen más, mint a tavalyi, mivel az elmúlt egy évben sokan tönkrementek, illetve elhagyták az iparágat. Jelenleg nagy harc folyik a munkaerő visszaszerzéséért, miközben az élelmiszerárak és a munkabérterhek is nagyon megnőttek. Elmondása alapján azok az éttermek szenvedték a legnagyobb csapást a járvány alatt, akik a turistaforgalomra alapoztak.
Gerendai Károly hangsúlyozta: „Az újranyitás nem azt jelenti, hogy végre rendeződött a HoReCa helyzete, hanem azt, hogy megnyíltak olyan lehetőségek, amelyek eddig tudatosan korlátozva voltak.
Az a félelmem, hogy az újranyitásnál csak a költségek fognak megnőni, a bevételek nem jönnek hasonló arányban, tulajdonképpen mostanra beigazolódott.
A Costes Downtown-ban jelenleg több a veszteség, mint a bezárás időszakában.”
Bősze Ákos, a Metro HoReCa üzletfejlesztési vezetője elmondta, a lezárások alatt jelentősen megnőtt az áruház azon partnereinek a száma, akik a járványhelyzet miatt átálltak az elviteles szolgáltatásra. Tavaly novemberben 11 ezer partner működtetett házhozszállítást, ez a szám viszont januárban visszaesett 9 ezerre, mivel sokan nem tudtak felzárkózni ehhez az üzletághoz. Hozzátette, a házhozszállításnak köszönhetően az éttermek üzemeltethették a konyhájukat, megtarthatták a munkaerőt, ezek pedig a mostani újranyitásnál nagy előnyt jelentenek.
A szakember szerint a hazai vendéglátósok nem voltak elég felkészültek ahhoz, hogy jelen legyenek az online térben is. Sok partnerüknek nem volt honlapja, rendelési felülete, ezért a nagykereskedés digitális szolgáltatásokkal segítette a vendéglátóhely tulajdonosokat. Az elmúlt néhány hónapban a Metro 6000 HoReCa vevőnek segített abban, hogy gyorsan és egyszerűen elkészíthessék éttermük vagy kávézójuk weboldalát.
Bősze Ákos szerint
a vendéglátásban megjelent szakemberhiány miatt most a partnerek a kevesebb munkát igénylő, konyhakész és fagyasztott termékeket keresik jobban.
Az újranyitással járó jelentős kiadások miatt a menü is leegyszerűsödött, a rövidebb étlapok jellemzőbbek.
A cég már az év elején készült az újranyitásra. Beszerezték és tárolták a fagyasztott főalapanyagokat, valamint új METRO Chef termékeket vezettek be, amelyeket kifejezetten séfek fejlesztettek ki séfeknek, emellett kedvezőbbé tették a kiszállítási szolgáltatásaikat is. Az újranyitó egységeket gasztrotanácsadók szaktanácsadással segítik, az utánpótlás miatt a szakácstanulókat ingyenes oktató anyaggal támogatják.
„Biztos alapot, támogatást nyújtottunk partnereinknek a COVID alatt, ez a mostani újranyitáskor sincs másképp.
A világszintű lezárást követően a fogyasztók várhatóan még érzékenyebbek lesznek a környezetvédelmi és társadalmi kérdések tekintetében.
Ez a tudatosság az étkezési szokásokban is megmutatkozik majd, előtérbe kerül a fenntarthatóság. Mi segítünk, hogy nyereséges vendéglátóegységet tudjanak üzemeltetni azok, akik nyitottak a fenntartható gasztronómiára” – hangsúlyozta Bősze Ákos.