A long drink lehet az alkoholpiac legújabb trendje, ami érdekes átmenet a seltzerek, a koktélok és a sörök között.
Itthon mi a kézműves söröknél tartunk, s a piacon épphogy beköszöntek a ciderek és hard seltzerek, máshol viszont már újabb irányzatokban látnak fantáziát. Amerikában például a finnek egyik kedvence esélyes arra, hogy a legújabb italtrenddé váljon – legalábbis ez a terve az ágazat egyik nagyágyújának, Annette Fritsch-nek, aki folyamatosan kutatja a különböző nemzetek izgalmas alkoholváltozatait.
Az elismert szakember úgy érzi, most rátalált az újabb nagy dobásra, mégpedig egy, a nagyvilág számára jobbára ismeretlen finn italban.
„Folyamatosan keressük a ’következő Trulyt’ – ki ne szeretné átélni azt a sikert, amit azzal a márkával már egyszer megízlelhettünk?” – nyilatkozta Fritsch, aki 2010-ben csatlakozott a Sam Adams sörök és az Angry Orchard hard ciderek gyártójához. „Fontos, hogy innovatívak, érdeklődők, és az újra nyitottak maradjunk, ahhoz, hogy eltaláljuk, mire van szüksége a mai fogyasztóknak.”
Az új italnak már neve is van: Bevy Long Drink, és a gyártó kifejezetten optimista a termék fogadtatását illetően, hiszen a Bevy állítólag
itatja magát, édeskés íze koktélos hangulatba hoz, a lecsengése mégis olyan frissítő, mint egy jó hard seltzeré.
Az italfogyasztási szokások az elmúlt években jelentősen megváltoztak: a sima sörözések helyett az emberek egyre inkább az olyan – szintén könnyen fogyasztható – italokat keresik, amelyek jobban „személyre szabhatóak”, és gond nélkül belesimulnak egy-egy konkrét alkalom hangulatába. S amikor Fritsch és csapata ilyen igényeket kielégíteni képes italokat keresett a nagyvilágban, találtak rá a long drinkre, és született meg a Bevy.
„A Bevy igazi különlegesség. Nem sör, nem is seltzer. Valójában nem is koktél. Mintha összekapcsolná a kategóriák közötti hézagot” – fejtegette a szakember. „Annyira más, mint… bármi, amivel eddig találkoztunk. Nem kétséges, hogy sikeres lesz.”
Régi és új
A long drink kategória neve onnan eredeztethető, hogy bár nagyjából annyi szeszt tartalmaz, mint egy klasszikus koktél, és az ízei is hasonlóan édeskések-gyümölcsösek, azonban jobban „fel vannak húzva”, és ezeket hagyományosan magasfalú pohárban kínálják – mindazonáltal nem egységes kategória, sokféle meghatározása létezik. A figyelem középpontjába került finn ital gyökerei a helsinki olimpia idejére nyúlnak, amikor az ország kormánya előállt egy előre kevert, frissítő "koktél" megalkotásának ötletével, ami a sporteseményre érkező látogatók számára könnyen elérhető és fogyasztható.
A hagyományosan ginből és grapefruitos szódából álló ital aztán annyira népszerű lett az alkoholra oly fogékony finnek körében, hogy a gyártása – a kormány szigorúan szabályozása mellett – tovább folytatódott az olimpia után is. 1995-ben aztán megszűnt az állami monopólium, így a szeszfőzdék végre hozzáláthattak saját változataik megalkotásához. Az ital manapság szinte mindenhol elérhető Finnországban: külön részlege van az áruházak polcain, kapható minden italboltban, de még a szaunákban is.
A Boston Beer által újragondolt Bevy egy dologban alapvetően eltér az eredeti verziótól: a gin alapot malátára cserélték, ami az italt közelíti a sörökhöz és hard seltzerekhez, míg a ginre jellemző ízhatásért a hozzáadott vad boróka felel. Egyelőre úgy tűnik, hogy a Bevy beváltja a gyártó reményeit, hiszen a Boston Beer most újabb piacokat nyit meg az ital számára, azt követően, hogy a novemberi próbakiadás kifejezetten sikeresnek bizonyult, írja a FoodDive.
Az elmúlt években általános gyakorlattá vált, hogy a piac nagy gyártói folyamatosan kutatják azokat az új italváltozatokat, amelyek a fogyasztói preferenciák változásának a lehető legjobban megfelelhetnek.
Az „evolúció” a sörágazatot kifejezetten érzékenyen érinti, de a korábbi nagy trend, a hard seltzer esetében is belassultak az eladások, ráadásul a piac egyre telítettebb,
így az eddigi vezető márkákon – Truly, Bud Light Seltzer, White Claw – is egyre nagyobb a nyomás.
Az IWSR Drinks Market Analysis észak-amerikai kutatási igazgatója, Adam Rogers szerint a „long drink” kifejezés használata egy alkoholos ital promóciójában mostanra lényegében egy bevált marketing eszköz lett, amellyel a gyártók gyakran inkább egy már létező italra szeretnék újra felhívni a fogyasztók figyelmét, ahelyett, hogy új italt vezetnének be.
Növekvő verseny
A Boston Beer nyilvánvalóan nem az egyetlen vállalat, amely a long drinkekben nagy fantáziát lát. Az amerikai, előre kevert longdrinkpiac egyik első szereplője például a négy laikus – három finn és egy amerikai – által alapított The Long Drink Company volt, amely 2018 óta működik. Mikael Taipale és társai szemfülesen felismerték a piaci rést, és a baráti körben tartott vaktesztek segítségével fejlesztették ki saját italváltozatukat. Alig három évvel az indulás után pedig ma már ott tartunk, hogy a The Finnish Long Drink már országos terítésre készül, amelyhez olyan partnereket is sikerült megnyerniük, mint a Walmart és a Kroger.
„Kezdetben kinevettek minket az emberek. Azzal jöttek: ’hogy értitek, hogy ez egy kategória? Hiszen ez csak a ti terméketek, nincs több ilyen.'” – mesélt az indulásról Taipale.
„A legnagyobb ellenérv az volt, hogy senki sem fog koktélt iszogatni egy pléhdobozból. Mára viszont teljesen egyértelművé vált, hogy az ágazatban mindenki erről beszél.”
A villámgyors növekedés és siker persze a hírességeket is vonzotta, így lett társtulajdonos náluk Rickie Fowler golfozó, és Miles Teller színész is. Taipale nem tulajdonít nagy jelentőséget annak, hogy egy olyan óriás, mint a Boston Beer is feltűnik a long drinkek piacán – szerinte ez is csak annak a jele, hogy jól gondolták: az amerikai piac megérett a kategóriára. Ráadásul úgy gondolja: azzal, hogy a Boston Beer a prémium gin helyett az olcsóbb malátaalap mellett köteleződött el, nem is klasszikus long drinket készített.
„Az remek, hogy mások is meglátták a kategóriában és az italban rejlő lehetőségeket. A mi dolgunk pedig az, hogy tudatosítsuk a fogyasztókban, melyik az igazi long drink, és melyik az olcsó, lebutított változat” – hangsúlyozta. A Boston Beer szerint azonban a Bevy Long Drinket igenis a klasszikus finn long drink ihlette, de szerintük nagyon is fontos, hogy a termék bárki számára elérhető legyen és maradjon.