Száraz Zsuzsanna
2016. november 9.Doktor Komposzt, Gasztro Kapitány, Üde kisasszony – a Felelős Gasztrohős csapatának nem kell a szomszédba mennie egy kis eredetiségért. Ez évi egyik utolsó megmozdulásuk középpontjában a tojás áll. Nem árt olykor újra felidézni, hogy mit jelentenek a kereskedelmi forgalomban kapható tojásokra nyomtatott kódok!
A Felelős Gasztrohős Alapítvány egy civil szervezet, profiljuk a fenntartható vendéglátás, a hazai vendéglátás "zöldítése" és a szemléletformálás. Megszokhattuk már tőlük az ötletes és informatív, fontos kérdésekkel foglalkozó, frappáns nevű és koncepciójú kezdeményezéseket. Kétszer szerveztek már például Gasztrorandit a Szimplában, amelyek alkalmával vendéglátósokat és őstermelőket hoznak össze egymással. Idei utolsó kampányuk november 14-én egy sajtóreggelivel indult a Fekete kávézóban, négy hétig fog tartani és a különböző módon tartott és nevelt tyúkok tojásai közötti különbségekre hívja fel a figyelmet.
A tojásvizsgálat fantázianeve Mutasd a tojásod! volt, a bemutatót pedig boldog tyúkok tojásaiból készített aranysárga, puha piskóták, valamint ínycsiklandó tojáslepények és omlettek illusztrálták, a halványabb sárgától az erőteljesen sárga színűig.
Meglepően sokan még mindig nem tudják, hogy a tojásokon lévő szám nem csak egy érthetetlen pecsét. A vásárlók számára jelentése (és jelentősége) az első pár karakternek van, amelyek betűi a származási országot jelölik, az első szám pedig azt, hogy milyen tartásból, alomból származik a tojás.
Négyféle tojótyúk tartási mód hivatalos napjainkban, ezeknek megfelelően változik a kezdő szám 0-tól 3-ig:
0 = Ökológiai tartás: a tyúk biotakarmányt kap, egy állatnak legalább 4 m²-nyi helye van, és szabadon mozoghat, kapirgálhat.
1 = Szabad tartás: a tyúknak 4 m²-nyi helye van, zárt- és szabadtér is rendelkezésére áll.
2 = Alternatív vagy mélyalmos tartás: a tyúkok egy nagy ólban, zárt térben élnek, 7-9 tyúk jut egy m²-re.
3 = Ketreces tartás: a tyúknak 750 cm²-es ketrecterülete és egy 15 cm-es ülőrúdja van, egy m²-en kb. 13 tyúk él.
Talán külön elmagyarázni sem kell, miért fontos kérdés, hogy minél kisebb számjelzésű tojást vásároljunk, és a vendéglátóhelyek konyháin is ilyen tojásokból készüljenek az ételek. Kettestől felfelé már embertelen és egészségtelen körülmények között élnek az állatok, amelyet sem háziasszonyként, sem vendéglátós szakemberként, sem humánusan gondolkodó, modern emberként nem támogathat senki.
A kampányban kilenc vendéglátóhely vesz részt, ezek közül hét budapesti: a HelloAnyu!, Pohárszék Bor és Kávé, Fruccola, Fekete kávézó, Báthory Ételműhely, Murok Kávézó, Törökméz, valamint a Natura Hill Zebegény és a Bonne Chance Étterem Bázakerettyén. Ezek közül mind kiérdemelte a fenntartható minősítést, és egyébként is odafigyelnek a tojás minőségére. Az egyhónapos kampány alatt különös figyelmet fordítanak a témára, az érdeklődőknek tájékoztatást nyújtanak, sőt akár meg is mutatják, milyen tojásokat használnak.
Vajon mi volt előbb: az egészséges, jó tojás vagy a boldog és életerős tyúk? A hazai zöld vendéglátás fenekén még ott a tojáshéj, de már egyre többen figyelünk oda a megbízható, hazai forrásból származó, valódi alapanyagok fontosságára. A Gasztrohős csapata pedig ezért dolgozik, igyekszik felhívni a figyelmet a létező problémákra és a követendő példákra, nem kotlik a már megszerzett tudáson és információkon, bőkezűen megosztja mindenkivel, az eddig elért eredményekre pedig vigyáz, mint a hímes tojásra.