Cikkek

Eljött az idő, amikor a sör már nem az alkoholról szól? Európa-szerte valóságos sörforradalom zajlik: nemcsak egyre többen keresik az alkoholmentes változatokat, de már IPA-k és stoutok is léteznek ebben a kategóriában.

Nem érdemes vitatkozni azon, hogy 2025-re az alkoholmentes sör központi témája lett a még mindig a Covid járvány utáni kilábaláson dolgozó söriparnak. Sorra jelennek meg a kis- és nagyüzemi 0.0 termékek, és már korántsem csak arról van szó, hogy az egyszerű stadionsöröket próbálják alkohol nélkül elkészíteni a gyártók, hanem olyan stoutok és IPA-k is születnek, amelyek után bátran a volán mögé ülhet a fogyasztó. Áprilisban, az Európai Sörgyártók Szövetségek brüsszeli székházában olyan összejövetelt tartottak, ahol már minden ezekről a termékekről szólt: egy kerekasztalbeszélgetés előtt és után 37 különféle „nullás sört” kóstolhattak a résztvevők – íme a mi tapasztalataink!


Spanyol, német, lengyel dobogó


Az „igazi” sörfogyasztók hiába mosolyognak, az alkoholmentes kategória Magyarországon is egyre népszerűbb: tavalyi adat szerint a teljes hazai sörpiac 8,5 százaléka már alkohol nélküli. Európában pedig 2024-ben 2200 millió liter alkoholmentes sört főztek, és minden 15 elfogyasztott sörből egy már alacsony alkoholtartalmú, vagy alkoholmentesnek nevezhető, vagyis a szabályozás szerint 0,5 százaléknál kevesebb alkohol van benne.

Az Európai Sörgyártók Szövetségének rendezvényén pedig elhangzott még jónéhány beszédes adat. Julia Leferman, a The Brewers of Europe főtitkára elmondta, hogy Lengyelországban az elkészülő alkoholmentes sörök mennyisége megduplázódott az elmúlt öt évben. Németországban pedig már 800 különféle 0.0-ás sör létezik.



Julia Leferman - Brewers of Europe


A beszélgetésen jelen volt Eduardo Olmedo Samperio, a spanyol sörszövetség igazgatója is, méghozzá azért, hogy arról meséljen, mi áll a kategória bámulatos spanyolországi sikere mögött. Ott a teljes piac 13-15 százalékát már alkohol nélküli termékek teszik ki és egy átlagos magyar fogyasztóhoz képest egy spanyol 50 százalékkal több ilyet iszik meg egy évben.

Az igazgató rávilágított, hogy Spanyolországban a többség nem az alkohol miatt sörözik, sokkal inkább a közösségi élmény – a közös tapasozás – közben. Ahhoz pedig tökéletes az alkoholmentes sör, főleg, hogy a kis spanyol főzdék is rákaptak a műfajra, és egyre izgalmasabb, alkohol nélküli felsőerjesztésű söröket is készítenek.


Itthon is meglepetések várnak!


A közösségi élményt hangsúlyozta Jules Macken, a Heineken globális innovációs igazgatója is. Hozzászólásaiból remekül kirajzolódott a stratégia, amellyel a világ egyik legnagyobb söripari vállalkozása áll az alkoholmentes trendhez. Szerintük egy-egy sör elfogyasztása a „kocsmakultúráról” és az abban való részvételről szól, és ahhoz egyáltalán nem elengedhetetlen az alkohol.




Épp ezért az igazgató szerint nagyon fontos, hogy minél több vendéglátóhelyen jelenlen meg a csapolt alkoholmentes sör, mint választható lehetőség. A Heineken 0.0 egyébként csapolt formában – stílusosan – épp a szóban forgó brüsszeli eseményen volt először kóstolható Belgiumban.

Magyarországon csapolt sörként egyelőre nem létezik, vagy csak igen elvétve található meg alkoholmentes termék, de ahogy Kántor Sándor, a Magyar Sörgyártók Szövetségének igazgatója rámutatott: a kategória itthon is határozott növekedést mutat.




A szakember szerint hazánkban jelenleg látványosabb az ízesített alkoholmentes söralapú italok népszerűségének növekedése, a jövőben viszont az ízesítetlen alkoholmentesek fokozott fejlődése is várható. Utóbbira a brüsszeli beszélgetés résztvevői is utaltak: az Egyesült Államokra, Brazíliára, Vietnámra és Kínára is születtek már hasonló előrejelzések.

A hagyományos sörök esetében a magyar gyártók nagyszerű minőséget képviselnek, az alkoholmentes termékek terén viszont még vannak innovációs lehetőségek – fogalmazott Kántor Sándor. A fejlesztések irányára pedig talán már következtethetünk is, hogyha áttekintjük a nagy hazai gyártók kínálatát. A különféle gyümölcsös radlerek (kb. 2 százlék alkoholt tartalmazó, gyümölcsös sörök) egyre kisebb arányban találhatók meg a polcokon, ezzel szemben látványosan több a teljesen mentes, már-már sportitalokra és funkcionális italokra hajazó termék.