Cikkek

Kitzinger Szonja

2022. november 4.

Káli Art Inn , Enzsöly Kinga , Káli Art Park , Szalay Péter , Ekler Viktor

Vannak egész évben nyitva tartó helyek a Balaton körül. Ilyen a Káli Art Inn, amely teret ad a művészeti ágak találkozásának. Nemrég a szobrászművészet és a gasztronómia adott randevút az épület falain kívül és belül.


A Káli Art Inn évek óta kihagyhatatlan helyszíne a Magyar Konyha júliusi lapszámához csomagolt kiskönyvünknek, amelyben a Balaton legjobb éttermeit ajánljuk olvasóinknak. Tény, hogy unikalitásában megkerülhetetlen a balatoni szálláshelyek között. Tény, hogy egész évben nyitva van, miként köztudott az is, hogy a tulajdonosai elkötelezettek a kortárs művészetek iránt. Olyannyira, hogy 2021-ben szoborparkot hoztak létre a Balaton-felvidéken, Köveskálon. A butik hotel tulajdonosai a kert szobrokkal történő benépesítéséhez évente nyílt pályázatot hirdetnek.


Noha a Balaton-felvidék térsége korábban is nyitott és befogadó volt a képzőművészetekre, de a kortárs szobrászat megjelenése eddig váratott magára. Az évente kiírt pályázatot a pályázati anyag shortlistjéből összeállított kiállítás kíséri, amely csaknem egész évben látogatható. Az idei pályamunkák itt tekinthetők meg.


A szálloda mecenaturáját jelzi, hogy a nyertes alkotást a szálloda tulajdonosai minden évben megvásárolják, ezek az alkotások pedig folyamatosan láthatóak lesznek a Káli Art Parkban. Idén a győztes pályamű Enzsöly Kinga Vízszint című munkája lett. 


A ‘Vízszint’ a természetet idézi meg a hiány által. A víz hiánya ellenére a sűrűn egymáshoz csatlakozó, derékmagasságban lebegő hatású levelek egy tó és vízszintjének vonalát adják. A vaslevelek egymást tartják meg egyetlen felhővé összeállva, illetve minden levélből egy-egy vasszál is fut a földre, ahol aztán a szárakat imitáló szálak egymásba csatlakoznak, hasonlóan az élő tavirózsa egyetlen gyökérben összekapcsolódó száraihoz. A levelek a természetes, organikus forma és a tűpontosan szerkesztett geometrikusan szabályos kör között állnak, s a szárak is geometrikus rendben sorakoznak fel. A természetes és a mesterséges, az élő és absztrakt kettőssége újra és újra felbukkan a műben.


A vasszobor a létező/nemlétező, a kint/bent fogalmát érinti, illetve a kapcsolódásokra hívja fel a figyelmet. A geometrikusan alakított levélformák pacman-szerűen csoportosulnak és csatlakoznak egymáshoz, egy belső mozgást keltve. A ‘Vízszint’ ipari környezetben készült, a győri Szeszgyár egykori területén, a mai Torula Művésztérben. Az ipari környezet, a betondzsungel egyetlen zöld pontja: a kis mesterségesen telepített tó és annak növényzete, vízililiomai voltak a mű kiindulópontjai.




A helyszínen Topor Tünde művészettörténész és Winkler Nóra műsorvezető, művészeti újságíró párosa mutatta be ez év októberében a munkákat és segített értelmezni a látottakat, este pedig a Káli Art Inn séfje, Ekler Viktor készített a kiállításhoz kapcsolódóan egy négyfogásos menüt, melyet a kortárs szobrok ihlettek. Rozsdás textúrákban az őszi vacsorán nem volt hiány.




A menüt a szobrok mellett a Tokaj-hegyaljáról érkező Somszög Pincészet borai egészítették ki. A Somszög amiatt lett az est kiválasztott borászata, mert tulajdonosa, Barta Péter az egyik legnagyobb kortárs műgyűjtemény tulajdonosa, aki évtizedek óta támogatja a hazai művészek értékteremtő munkáját.


A különleges esemény izgalmas volt amiatt is, mert megmutatta, hogy az évtizedek múlva is kulturális élményt nyújtó szobrok, valamint a gyorsan múlandó, de mégis maradandó élvezeti értékkel bíró ételkülönlegességek páratlan szinergiában működnek egymással.


A szoborpark látogatható, ám előzetes bejelentkezés szükséges.

A tárlaton Szalay Péter Kirigami című munkája felvillantotta, hogy a kortárs szobrászat nem egy értelmezhetetlen lila köd, hanem humort is tartalmazhat. A kirigami technikából ismert módon, egyetlen 150x300x0,8cm méretű szénacél lemezből plazmavágással alakult ki a fenti forma, mely ülőalkalmatosságként is funkcionál. Egy asztalhoz ülhetnek a különböző politikai táborhoz tartozók, az asztalon bor és két pohár. A bal oldali szék előtt egy kétfarkú kutya, míg a jobb oldali előtt a magyar népmesék ornamentikát daloló madárkájának kontúrja látható. A háttérben egy ufó épp a budapesti szabadságszobrot szkenneli, tovább erősítve a szituáció abszurditását és meseszerűségét.

Legújabb magazin számunk!

Megnézem Szeretnék előfizetni a magazinra