Ahol iskoláskorú gyerek van a családban, ott gyakran súlyos teherként nehezedik a szülőre, hogy a háztartás mellett legyen idő segíteni a tanulásban is. Nem konkrétan a lecke írásban, hanem inkább a tanórai ismeretek elmélyítésében sokat segíthet a közös főzés.
Az ételek készítése során sokféle tudást és képességet sajátítanak el a gyerekek észrevétlenül, és közben el is készül a finom ebéd vagy vacsora. A kisebbek egyébként is szívesen vesznek részt abban, amit a szülők csinálnak, használjuk ki, kamaszként erre már aligha lesz igényük.
Otthon könnyen és olcsón megvalósítható, de intézményi keretek között sem lehetetlen bizonyos tantárgyak, témakörök játékos megközelítése a főzésen keresztül. A tanulás játékossá tételére - amelynek neve is van a szakirodalomban: gamification - sok példát láthatunk más területeken, gondoljunk csak mondjuk, a szórakoztató nyelvtanuló applikációkra.
A nemes cél érdekében igenis játszhatunk az étellel,
természetesen a tápláléknak és az előállításába fektetett munkának kijáró tisztelettel.
Mit mond a statisztika?
Nemzetközi felmérések bizonyítják, hogy számos pozitív hatása van annak, ha a gyerekeket bevonjuk az ételek elkészítésébe. A theconversation.com cikke kitűnően összefoglalja a témában végzett kutatásokat, ebből válogattunk néhány megállapítást a teljesség igénye nélkül:
- Egy alsó tagozatos osztályok körében végzett kutatás azt vizsgálta, hogy
milyen hatása van, ha a matematikai és tudományos ismereteket főzéssel kapcsolatos gyakorlati foglalkozások keretében tanítják.
A vizsgált gyerekeknek nemcsak a táplálkozáshoz kötődő ismeretei bővültek, hanem matematikában és a tudományos tantárgyakban is észrevehetően fejlődtek a többi osztályhoz képest, akik nem részesültek ilyen fajta oktatásban.
- Egy másik beszámoló azt állapította meg, hogy a táplálkozással kapcsolatos gyakorlati foglalkozások, mint a főzés vagy a kertészkedés hatnak leginkább az étkezési ismeretekre és szokásokra. Különösen igaz ez abban az esetben, amikor a gyerekeket több zöldség-gyümölcs és kevesebb cukor fogyasztására ösztönzik.
- Ha megnézzük Ausztrália példáját, sem a gyerekek, sem a felnőttek nem esznek elég zöldséget. A sok kalóriát, de kevés tápanyagot tartalmazó ételek, az ún. junk food teszik ki felnőtteknél a napi energiabevitel egyharmadát, 18 év alattiaknál a 41%-át.
A gyerekek bevonása a főzésbe segít az egészségesebb étkezési szokások elsajátításában.
Egy 47 fős kutatás szerint a gyerekek 26%-kal több csirkét és 76%-kal több salátát fogyasztottak, amikor ők is részt vettek az elkészítésben, és jobban is érezték magukat, mint amikor a szülők egyedül főztek.
- Egy egyszerű tévés főzőműsor is érhet el eredményt. Egy száz, 10-12 éves korú gyerek körében végzett megfigyelés szerint, egy egészséges étkezésről szóló műsor megtekintése után kétszer nagyobb valószínűséggel választottak egészséges ételt.
- Ha az egészséges ételeket játékosan és kreatívan tálaljuk, a gyerekek nagyobb eséllyel fogják őket kedvelni - ezt állapította meg egy 14 országban, összesen 433 gyerek részvételével végzett nemzetközi kutatás.
Mindannyiunk konyhájában ott van a tudás
A száraz statisztikák után jöjjön néhány gyakorlati tanács arról, miként tudunk a közös főzésbe szórakoztató módon iskolai tudásmorzsákat csempészni.
Kezdjük rögtön az olvasással: a gyakorláshoz egy recept ugyanúgy megfelel, mint bármely más szöveg. Beszéljük meg az ismeretlen szavak jelentését, ezáltal bővül a gyerek szókincse, a szöveg értelmezése pedig elengedhetetlen ahhoz, hogy követni tudjuk az elkészítés menetét.
Ha mindezt idegen nyelvű recepttel tesszük, a nyelvgyakorlás mellett lehetőség van beszélni az adott országról, az elkészítendő étel kulturális hátteréről.
Egyúttal bővülhetnek a földrajzi ismeretek is, ha a térképen vagy egy földgömbön megkeressük ezt az országot vagy az egzotikusabb alapanyagok származási helyét.
Rögtönzött környezetismeret vagy biológia óra keretében vegyük alaposan szemügyre a recept hozzávalóit, ha lehet,
szagoljuk és kóstoljuk meg, azonosítsuk be, milyen növény vagy állat része,
melyik tápanyagcsoportba (szénhidrát, fehérje stb) tartozik.
A sokak által gyűlölt matematika elvont fogalmait is remekül szemléltethetjük a sütés-főzés segítségével: a szükséges mennyiségek kiszámolása, átváltása, kiadagolása meg- és felfoghatóvá teszi a mértékegységeket, összehasonlíthatjuk és nagyság szerint sorba rendezhetjük a hozzávalókat. Az alapműveletek, aránypárok gyakorlása is szórakoztatóbb, ha például babszemeket használunk hozzá.
Mint tudjuk, a főzés színtiszta tudomány, fizikai és kémiai kölcsönhatások révén jön létre a nyers hozzávalókból a kész étel. Számtalan lehetőség kínálkozik olyan absztrakt kifejezések megértéséhez, mint a hőmérséklet, az idő vagy a halmazállapotok.
A salátaöntetben az ecet és az olaj keveredése, a piskóta megemelkedése vagy a reszelt alma megbarnulása mind felfogható tudományos kísérletként.
A készségtárgyak fejlesztésére is alkalmas a konyhai munka. A hámozás, vágás, tésztagyúrás, formázás javítják a kézügyességet, a finommotoros mozgást. A színek, formák tanulmányozása a rajzkészséget segítheti, csakúgy mint például a mézeskalácsok díszítése. A gondos tálalás és terítés, az elkészült étel lefotózása fogékonyabbá teszi a gyerekeket az esztétikum iránt.
A konyhai eszközök mint hangszerek is használhatók - tény, hogy ezt a fajta “zenét” kevés szülő képes hosszasan hallgatni… a fülsértő csörömpölés mielőbbi megszűnése érdekében keressünk az interneten egy cup song videót: a poharas - tapsolós műfajban viszonylag hamar lehet élvezhető szintet elérni, és a ritmusérzéket is fejleszti.
Az ételkészítés, amely maga egy projekt, olyan általános kompetenciáknak is jót tesz, mint a kommunikáció vagy a csapatmunkára való képesség.
A teendők megbeszélése, a feladatok elosztása, kérdések megfogalmazása vagy a közös cél érdekében vállalt munka fontos területei az életben való helytállásnak.
Nem utolsósorban pedig az elméleti ismeretek gyakorlati alkalmazása során elmélyített tudás, az alkotás örömének megtapasztalása, a megszerzett rutin az élet minden területén
magabiztosabbá és motiváltabbá teszi a gyerekeket.
Na, mit főzünk ma együtt?