Cikkek

Magyar Konyha

2023. május 1.

Végre beindul a jóidő, napsütéses időben nagyobb a hajlandóság a kirándulásra, akár egynaposra, akár hosszú hétvégéről van szó. Ehhez adunk most néhány jó tippet, aminek minőségéről a szerkesztőségi mindennapok során magunk is meggyőződtünk. Ezúttal nem feszegetjük a határainkat, az ország területén maradunk, hiszen itthon, mégiscsak otthon vagyunk.

Természet és elvonulás

A Bakonyi Gyilkos-tó izgalmas kirándulóhely. A tó a Hamuházi-séd forrásai által táplált, mesterséges gáttal elzárt völgyben található. Az 1980-as évek közepe felé kialakított tavacska eredetileg vaditatónak készült. Csillogó víztükrét meg-megszakítják a tóból kiálló elárasztott fák csonkjai. A hely csendjével és varázsával adózik a több, mint ezer éve a vadászok védőszentjeként tisztelt Szent Hubertus emléke előtt. A tavat legkönnyebben Gerencepusztáról közelíthetjük meg, könnyű, rövid túrával, mely kiváló családi kirándulás minimális szintkülönbséggel, jól jelzett turistautakkal, tanösvénnyel, fenséges bükkszálerdővel, kulturált pihenőhelyekkel, és főleg a bakonyi Gyilkos-tó mesés látványával.

A túra után az utunk Bakonybélbe vezetett. Hegyek ölelésében mesebeli faluba érkeztünk. Monostorkosságok után Bakonybéles címen adott ki szakácskönyvet a Szent Mauriciusz Kolostor bencés szerzetese: János testvér és konyhai jobbkeze, Bori néni. János testvér felel mind az élelmezésért, mind a bakonybéli bencés bolt ehető árukészletéért. Segítője mindezekben Bori, akit saját magával együtt fantáziadús szakmunkásként aposztrofál. Elvégezték az OKJ-s képzést, naponta maximum 40 főre főznek, ennyire tud felduzzadni ugyanis a vendégházzal együtt a közösség létszáma.

„A bencések a közösségi életre és a vendégfogadásra esküdtek fel, utóbbi szinte kötelező, miként a levenduláskert is” – jegyzi meg János testvér, aki egyszer csak arra lett figyelmes, hogy egyre több vendég kéri tőlük az ételek receptjét. Bori néni levendulás linzere a mindent vivő finomság, de népszerűek a szörpjeik, a lekvárok, a medvehagymakrémünk is. „Aztán arra gondoltuk, kiadunk egy szakácskönyvet, hisz nincs is nem nagyon van szerzetesi szakácskönyv. Igaz, szerzetesség sem. A bencések száma Pannonhalmán, Tihanyban, Győrben, Bakonybélben 100 alatt van.

S, hogy ki jön ide vendégeskedni? Függők, alkoholtól szabadulók, házassági válságba szenvedők. Fine diningról szó sem lehet, idő hiányában sem, ezért inkább a hagyományos ételek köszönnek vissza a szakácskönyveikben is, köretekben viszont mutatnak változatosságot a gersli, a bulgur, a kuszkusz, a köles mind felbukkan az ételek mellett. A bevitt kalóriára is figyelni kell. Itt a fizikai munka is fontos, testvérek fát aprítanak, magaságyást gondoz, de van egy ötvösműhelyünk, könyvkötőműhelyünk, állatokat gondoznak. Birkaállományuk 4 jerke. Egyet megettek, 3 máshol telelt át, fedezést követően 6 tér vissza. Ők is dolgoznak, füvet nyírnak, mi hasznosítjuk a trágyájukat.

Aki nem elvonulásra jönne, megtekintheti az 1754-ben épült barokk Szent Mauríciusz templomot, majd az 5 hektáros történeti kertben ismerkedhet a szerzetesközösség és az őspark történetével. Gyógynövény-bemutatókertjü a kolostori gyógynövénykultúrába enged betekintést. A látogatás során az érdeklődők részt vehetnek szerzetesi imaórán is, belehallgathatnak a szerzetesek gregorián-énekébe.

Csillagtúrák vidéken

2022 novemberében először Magyarország egészéről jelentet meg étteremlistát (National Selection of Hungary) a Michelin Guide francia étteremkalauz, amely eddig Magyarországon csak a budapesti éttermekről közölt minősítést. Miért fontos ez? A fővárosi éttermeken túl már a vidékieket is minősítő, világhírű kiadvány rövid távon is hozzájárulhat a vendéglátóhelyek forgalomnövekedéséhez, hosszabb távon pedig növelheti a szektor versenyképességét. A válogatás mindazonáltal ráirányíthatja a figyelmet a vidéki térségekre is, ezáltal Magyarország gasztronómiai és turisztikai sokszínűségére. Amikor az embere elmereng, hova menjen vidékre enni egy jót, most már a Michelin Guide is tud ajánlani pár éttermet.

Két csillag büszke tulajdonosa immár vidéken:

a Platán Étterem, Tata (Séf: Pesti István),

Egy csillag büszke tulajdonosa vidéken:

a 42 Étterem, Esztergom (Séf: Barna Ádám),

Utóbbiba nemrég a Magyar Konyha is ellátogatott. Amellett, hogy rengeteg ízélménnyel gazdagodtunk, kiderítettük azt is, mi áll a névválasztás mögött: Douglas Adams Galaxis útikalauz stopposoknak című könyvében a válasz a végső kérdésre, az élet értelme: a 42.„

"Ha jellemezni kellene a konyhát, azt mondanám, kortárs, intenzív, sokszínű, dinamikus, ami nem a biztonsági játékot preferálja. A vendég előtt kinyílik a világ a tányérokra tálalt ételekkel, de közben azért itthon is marad, hiszen akadnak ismerős ízélmények. Van például egy főételünk, erre nemegyszer mondták a vendégek, hogy a magyar pörkölt általuk kóstolt legjobb átirata. Megjelenik a tányéron a japán tataki, az uborkasaláta szintén japán stílusú, a hús amerikai, a fűszerpaszta koreai, a kovászos kenyér viszont magyar – mondja Barna Ádám.

– Sok Michelin-csillagos étterembe járunk, hogy élményeket szerezzünk, a konyhánk pedig azt mutatja, ahogy két vidéki ember a világot látja. Ami szerintem elhozta nekünk a csillagot, az az, hogy a vidéknek és a nagyvilágnak a metszetét Ádám jól eltalálta, és erre mondok is egy példát, a gyerekként evett nyári káposztát most homárral tálalja. Nekem egyébként is az ő ízei a legmeghatározóbbak, föltámasztja édesanyámat, megidézve a gyermekkorom nagy pillanatait, amikor krumplifőzeléket kanalazva a rászórt kolbászmorzsával megéltem a csodát.” – mondja Varga Sándor üzletember, az étterem tulajdonosa, egyben Barna Ádám jó barátja. „Örültünk, hogy a Michelin vidékre is kitekintett, mert a gondolkodásunk értő közönségre talált. A gondolkodásmódba pedig sok minden belefér. Az, hogy tavasszal az ártérben gyűjtjük a gombát, az, hogy van egy kertünk, ahol egzotikus zöldségeket és zöldfűszereket termesztünk, de ha marhahúsból nem találunk elég jó minőségű magyar tarkát, akkor amerikai marháért nyúlunk.”

Persze az elfogyasztott kalóriákat érdemes lemozogni. Ha már két napot Esztergomban töltöttünk, a természetjárásnak is hódoltunk. Választásunk a méltán népszerű Búbánatvölgyre esett, mely a Dunakanyar egyik rejtett zugában helyezkedik el, bográcsozáshoz, szalonnasütéshez, futáshoz és horgászáshoz is a lehető legjobb helyszín. E sorok írója azért is tekint rá nosztalgiával, mert a Budapestről induló osztálykirándulások népszerű helyszíne is volt annak idején és ma is bátran ajánlható bármely generációnak. Az eredetileg nyaralóövezet természetközeli környezete egyre többeknek szolgál állandó lakhelyül is, így nem csoda, ha egy itt megtett kirándulás után az ember azonnal ide akar költözni...