A fragola magyarul földieper, ám jó ideje az egyik legjobb kézműves fagylaltot is jelenti az országban. A vállalkozás hét éve indult a pesti Nagymező utcából, mára pedig tizenegy saját üzletük van. Minden szezonban új ízekkel állnak elő, és idén májusban valami szokatlanra is készülnek.
„Egészséges, szerves növekedésre törekszünk. Van egy olyan közgazdasági tézis, mely szerint az a cég, amelyik nem növekszik, az hanyatlik. Ennek szellemében mi is határozott növekedési pályán mozgunk, új ízekkel, helyszínekkel, ötletekkel és partnerekkel, de nem szeretnénk a növekedés fétisében élni” – indítja a beszélgetést Török Balázs, a Fragola fagylaltozólánc alapító-tulajdonosa, akivel a hálózat Kiss János altábornagy utcai üzletében találkozunk, a XII. kerületben.
Nincs túl nagy meleg, de az üzletben így is megfordulnak jó páran: van, aki fagylaltért jön, egy kisgyerekes anyuka szendvicset kér, más frissen facsart gyümölcsléért állt meg út közben – merthogy itt ezeket is lehet kapni.
Ezzel együtt persze a főszereplő továbbra is a fagylalt – most is tele a hűtőpult szebbnél szebb színű, hívogató desszertekkel –, amely azonban változatlanul szezonális termék. Még akkor is, ha az elmúlt években történt némi változás, nagyrészt épp a Fragolának köszönhetően: míg ugyanis korábban általában májusban kezdtek el fagyizni az emberek, most akár már március közepén is betérnek az üzletbe.
Megidézett gyerekkor
Ha egész éves termékké nem is tudott válni a fagylalt – legalábbis Magyarországon –, az állagát tekintve annál nagyobbat változott: már közel sem az az egykori nagyon hideg, szinte jeges, shake-típusú édesség jut eszünkbe róla, sokkal inkább egy krémes állagú desszertkülönlegesség. Olyan, ami ízében és küllemében is az ismert és kedvelt süteményeket, tortaszeleteket idézi.
Ráadásul a Fragolára kezdettől, azaz a Nagymező utcai aprócska, 16 négyzetméteres üzlet 2011-es megnyitása óta jellemző a kísérletezés, az, hogy a hagyományos, prémium minőségben előállított ízeken kívül olyan fagylaltokkal is előrukkolnak, amelyek meglepetésként hathatnak: így lett a kínálat része például a tihanyi camembert vagy a gorgonzola. A kezdeti 30-40-ről mára 110 ízre nőtt a Fragola-repertoár, ami Török Balázs kísérletező kedvén kívül annak is köszönhető, hogy vendégeik nyitottak az új ízekre, szívesen kóstolnak újdonságokat.
Amikor október végén véget ér a szezon, négy hónapos kényszerszünet kezdődik, ami számukra egyben a kísérletezés ideje is. Minden évben illik előállni újdonságokkal, hat-nyolc ízzel; az ötletek tavaszra születnek meg, és ekkorra válik véglegessé a gyártási folyamat is, hogy melyik alapanyagból pontosan mennyit is tartalmazzon az új íz.
Az idei év újdonságai között találjuk a chai teát, a sorrentói citromot, az aperolt, a piros grépfrútot, és most kerül a pultokba a vendégek által régóta várt puncs is. A Fragola tehát újító, kreatív vállalkozás, ahol a tulajdonosok a saját ötleteiket szeretik megvalósítani, de persze szemmel tartják a nemzetközi piacot, szakmai kiállításokra járnak, követik a gasztronómia fejleményeit, azon belül is főként a desszertkultúra fejlődését.
Az új ízek kiválasztását alapvetően három dolog határozza meg a Fragolánál. Egyrészt a különleges gyümölcsök bevezetése, valamint a nagyvilágban elterjedt trendek és tendenciák, másrészt a vásárlóik szokásai, igényei. Itt fontos megjegyezni, hogy egyre több olyan vendégük van, aki valamilyen fagylaltösszetevő-intoleranciával él. Sok kisgyereknél korán kiderül a laktóz-, illetve a gluténérzékenység, a cukrot pedig egyre többen kerülik – ezeknek köszönhetően mind több család életében jelenik meg olyan újfajta táplálkozási tudatosság, amely az egészséges életmóddal is összefügg.
Talán furcsán hangzik, de az új ízek kitalálásánál sokat számít az is, hogy Török Balázs erősen vonzódik gyerekkora emblematikus tárgyaihoz, játékaihoz, így aztán a Fragola boltok visszatérő elemei a kis retró biciklik, rollerek – beszélgetésünk helyszínén, pontosabban az üzlet előtt például egy helikopter is parkol. Ez a szemlélet vendégeikhez is közel áll: a mai gyerekek imádják a számukra újszerű, vicces tárgyakat, játékokat, a felnőttekben pedig kedves gyerekkori emlékeket idéznek. Akárcsak az olyan régi ízek, mint mondjuk a puncs, a fahéj vagy a vajkaramella. És persze meg kell említeni azokat az ízkombinációkat is, amelyek süteményként, édesség formájában már léteznek, de fagylaltban újdonságnak számítanak, mint például a sajttorta, a túrótorta, a flódni, a Raffaello vagy a Snickers.
Mindent a legjobbakból
A prémium minőséget természetesen a legjobb alapanyagokból lehet előállítani, és ezeket a Fragola minden esetben felkutatja, sőt, ha kell, külföldről szállítja: az acerola Brazíliából érkezik, a pisztácia szicíliai, a mogyoró piemonti. A málna, az eper, a szeder, a feketeribizli viszont magyar, ahogy a mandula és a dió is a Káli-medencéből való.
Minden új íz nagy kihívás, de a tömény alkoholok felhasználásával készülők még inkább azok, hiszen a szeszes italok felborítják a fagyáspontot, vagyis az állag szinten tartása komoly szakmai feladat. De az is fontos, melyik gyümölcsben van kellő mennyiségű fruktóz, figyelni kell rá, hogy ne legyen túlságosan darabos a fagylalt, és az íze is összeálljon.
Minden fagylalt kicsit más, technológiában és minőségben is – az ízek alakítása, finomítása Balázs feladata, rajta múlik, hogy mi lesz az az új íz, amire végül nyugodt szívvel azt mondhatják: ez valóban Fragola.
„A kézműves jelleg egyik meghatározója, hogy az alkotóelemeket nem szoktuk grammokban megadni, hanem egy-egy mozdulattal kerülnek a fagylaltba. Lehet, hogy olykor megszalad egy kicsit a chili, ezért aznap kicsit talán jobban csíp a chilis csoki, de ez a kézművesség velejárója” – magyarázza mosolyogva Török Balázs.
A mára 11 üzletből álló lánccá nőtt Fragola mindegyik üzletében ugyanazzal a módszerrel készül a fagylalt. A Nagymező utcában egyetlen Carpigiani géppel kezdték, ugyanott történt a gyártás és az árusítás; mára nőtt a gépek és a cég alkalmazottainak száma is: jelenleg több mint 40 főt foglalkoztatnak.
A hálózattá válást a pesti üzlet gyors sikere alapozta meg. Az első budai boltjuk Pasaréten nyílt, ám az ottani közönség lassabban reagált: míg a Nagymező utcában egy hét után méteres sorok kígyóztak, a Csévi utcai boltnak egy teljes év kellett, hogy odaszokjanak a vásárlók, ám azóta ott is nagyon megerősödtek.
A Fragola különben nem költ sokat reklámra, meggyőződésük, hogy a legjobb és legerősebb marketingeszköz, ha valaminek a jó híre szájhagyomány útján terjed.
Fagylalt és pizza
A fejlődést azonban a Fragola tulajdonosa nem szeretné kizárólag gazdasági növekedésként értelmezni, amit elsősorban mennyiségi változások, a „többet, nagyobbat, újabbat” értékrend jellemez. Fenntartható modellben szeretnének minőségi növekedésre is törekedni, legyen szó akár a cég által kínált, egészségtudatossággal felépített termékportfólióról, a környezetükben a természetes harmónia megteremtéséről, a Fragola csapatának sokszínűségéről, jó közérzetéről, lojalitásáról, vagy a munkahely kulturált kialakításáról.
„Nyitottak vagyunk a partneri kapcsolatokra is, van számos, többéves múltra visszatekintő együttműködésünk, amelyek jól példázzák, hogy kölcsönös egymásra figyeléssel mindkét félnek előnyös, működő társulások építhetők. Legyenek ezek franchise-partneri vagy egyéb megállapodások” – mondja Török Balázs, hozzátéve: cégük építésekor az egyensúly, a harmónia megteremtésére törekszenek.
Olyan modellben hisznek, amely több szempontból fenntartható: egészséges termékeket kínál, környezettudatos folyamatokat támogat, élhető munkafeltételeket teremt, kulturált és pozitív kommunikációra törekszik cégen belül éppúgy, mint kifelé, toleráns, elfogadó, gondoskodó. Ebbe a sorba illeszkedik a társadalomi felelősségvállalás, a jótékonyság, ezért indították el tavaly adományozó tevékenységüket.
Az elmúlt évben a Suhanj Alapítványt, az Autistic Art Alapítványt, a Demeter Ház Alapítványt és egyéb rászoruló, hátrányos helyzetű gyerekeket támogató alapítványokat, otthonokat segítettek, idén pedig a művészetek, a kultúra kerül a középpontba: például filmfinanszírozásban, koncertszervezésben vállalnak szerepet, de természetesen az eddigi, gyerekeket segítő „szívügyek” is megmaradnak.
Ezzel együtt májusban valami újszerűbe is belevágnak: a belvárosban, a Kazinczy utcában, a Szimpla Kerttel szemben egy olyan üzletet és bárt nyitnak a barátaikkal közösen, ahol a fagylalton kívül pizzát és alkoholt is árulnak majd. Vagyis a bulinegyed kellős közepén olyan ételek és italok is terítékre kerülnek, amelyekre biztos, hogy egész évben van kereslet. Hangulatos, vidám, pörgős, street food helyet terveznek, jó zenével, ami az eddigiekhez képest nemcsak kínálatában lesz kicsit más, de üzletileg is újat jelent. Ennek az új helynek nem Fragola lesz a neve, de hogy pontosan hogy hívják majd, az egyelőre maradjon titok.