Cikkek

Orbán Szilvia

2022. február 12.

USA , Super Bowl , NFL , Halftime Show , relkám , hirdetés , videó

Család, félidei show, nagy kajálások – az amerikaiaknak a focidöntő több egy sporteseménynél.

Ha meg kellene határozni egyetlen napot az évben, amikor az Egyesült Államok lakói a legnagyobb összhangban egyesülnek, az valószínűleg a Super Bowl napja lenne. Nem a Hálaadás, a Függetlenség Napja, a Memorial Day, vagy a karácsony, hanem az NFL döntője. A Super Bowl ugyanis mindenkit elkényeztet: a sportrajongók számára egyértelműen ez az év legjobban várt eseménye, a foodie-knak viszont ez az este a legkirályabb nassolnivalók kánaánja, a popkultúra megszállottjainak a félidei show hatalmas durranása, a fura szerzeteknek pedig, nos, a reklámok ünnepe. Mert hiába minden: hiába látjuk, hogy a hagyományos tévéreklámok napja – a streamingelés térhódításával – igencsak leáldozóban van, mégis, a Super Bowl estéjén, az évben egyszer, a reklámok megint a régi fényükben csilloghatnak, és főszereplővé válnak az amerikai otthonokban.

A mai gyerekeknek új lehet a sztori: volt egyszer rég, még a nagy Netflix-bumm előtt, hogy a tévéműsorokat időről időre, rendszeresen megszakították – tudjátok, nagyjából olyan bejátszásokkal, amilyeneket a YouTube-videók előtt szoktatok látni. Úgy hívtuk ezeket, hogy tévéreklámok.

Az idei, 61. Super Bowlt február 13-án tartják Los Angelesben, a döntőbe a Los Angeles Rams és a Cincinnati Bengals jutott. A Halftime Show fellépői pedig igazi legendák lesznek: Eminem, Snoop Dogg, Dr Dre, Mary J Blige és Kendrick Lamar.

A 2022-es Super Bowl reklámok természetesen ismét tömve vannak sztárokkal: Arnold Schwarzenegger például a BMW, Scarlett Johansson az Amazon, Idris Elba pedig a booking.com hirdetésében domborít. A pénzt tehát láthatóan idén sem sajnálták a cégek, de a nézők szerencséjére némelyik reklám még szórakoztatóra is sikerült. Bár az amerikaifutball-döntő nálunk finoman szólva sem akkora durranás, mint az USA-ban, azért reklám- és popkultúra rajongók nálunk is bőven akadnak, sőt, ezek a kisfilmek azoknak is érdekesek, akik csak egy kis időkapszulát szeretnének kapni az eltelt 12 hónapról. Mi most azokból az eddig megjelent anyagokból válogattunk, amelyekben az ételek vagy a gasztronómia játssza a kulcsszerepet.

Uber Eats

A kiszállítós cég neve elsősorban ételrendelésekkel kapcsolatban merül fel, de ebben a reklámban azt szeretnék tudatosítani, hogy nem minden, amit az Uber Eats futára ad át, ténylegesen ehető. A márka a kisfilmből egyből három verziót is készített, az egyikben Gwyneth Paltrow feszít, egy másikban a humorista Trevor Noah, míg a harmadikban a színésznő Jennifer Coolridge a főszereplő.


Budweiser

Aki kicsit is nyomon követi a focidöntőket, tudja, hogy a Super Bowl nem az igazi Budweiser-reklám nélkül. A márka hirdetései általában az érzelmekkel manipulálnak, és persze mindig látható bennük egy (vagy több) pompás Clydesdale is – van, ami sosem változik.


Hellman’s

A majonézmárka kreatív csapata idén egy klasszikus témához nyúlt: egy brutális focista átlagembereket tarol le – egyikük mondjuk az ifjabb korosztály egyik legnagyobb aktuális kedvence, Pete Davidson. Az ok azért szerethető, a reklám üzenete: ne pazarolj!


Bic

Az öngyújtókat gyártó vállalat korunk furcsa párját, az ezévi Halftime Show egyik fellépőjét Snoop Doggot, és Martha Stewartot nyerte meg, hogy mókázzanak kicsit, miközben – utalva a rapper hírhedt szenvedélyére – „füstölnek” egy kicsit.

„Tudod, hogy a Bic csőrös gyújtói szuperek, ha rá akarunk gyújtani…” – kezdi Snoop, mire Stewart gyorsan rávágja: „…akarod mondani, ha meg akarunk gyújtani egy… gyertyát? Úgy van!”

Később a rapper azt javasolja, hogy próbálják ki az öngyújtót a „kedvenc időtöltésükhöz” is. Stewart válasza: „Úgy érted…” – és a kisfilm a párost már egy tábortűznél, pillecukrot sütögetve mutatja.


Oikos

A joghurtmárka egy örök rivalizálásra alapozza idei Super Bowl-kisfilmjét: az apa-fia versengés általában jó móka – kivéve, ha az apád Deion Sanders, egykori amerikaifoci-kiválóság.


Bud Light Seltzer

Az alkoholos, fermentált szóda gyártója végre az Ütős Ízek Földjére repíti a nézőket – a seltzerek általában enyhe ízekkel operálnak – ahol egyszercsak feltűnik Guy Fieri.


Lay’s

A chipsmárka 17 hosszú év után tért vissza a Super Bowl világába, egy elég szórakoztató reklámmal, amelyben a házasodni készülő Seth Rogen idézi fel „arany” emlékeit esküvői tanújával, Paul Rudd-dal. Természetesen a legszebb emlékek valahogy mindig egy zacskó Lay’s chips-hez kapcsolódnak.